Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Automatiskt montera NFS-diskar när servern blir online

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2011-06-14 02:59

Jag har en filserver i hemmet där jag delar ut mappar via NFS som jag sedan monterar på min Mac. Detta fungerar fint, men då servern inte är igång 24/7 utan endast sporadiskt, så skulle jag vilja ha en mer automatisk lösning som monterar NFS-diskarna när servern blir online på nätverket.
Jag har knåpat ihop ett AppleScript som ping:ar servern, och om den får ett positivt svar så monterar den diskarna. Om den inte får svar väntar den 30s och prövar igen. Och så fortsätter det, ibland har jag inte servern igång alls på flera dagar. Scriptet ligger i Login Items och startar alltså varje gång jag startar datorn.
Detta funkar, men det känns inte som den smartaste lösningen att ha ett Applescript liggande igång hela tiden, och dessutom vill jag slippa ikonen i Dock:en.

Någon som kan ge mig ett tips hur jag ska lösa detta? Är AppleScript vägen att gå? Eller launchd? Alla tips mottages.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-06-14 04:43

Lägg till ett entry I vfstab.

(Du skull kunna titta på autofs också )

  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2011-06-14 18:49
Ursprungligen av Lm:

Lägg till ett entry I vfstab.

(Du skull kunna titta på autofs också )

Men gör det verkligen vad jag vill? Jag är alltså inte ute efter att bara montera diskarna när jag loggar in/startar datorn.
Jag har letat runt hela dagen och förstår inte riktigt vad de båda gör. Jag vill alltså att OSX ska ha koll på när NFS-servern dyker upp på nätverket, och då automatiskt montera diskarna. Och om servern försvinner så ska den koppla från diskarna.
Jag har testat runt lite med autofs och fått den att montera diskarna. Jag prövade att starta om servern, i hopp om att OSX då skulle koppla ifrån diskarna, och sedan montera dem igen när servern hade startat klart. Detta fungerade alltså inte, det enda som hände var att Finder hängde sig.

Är jag helt fel ute?

  • Medlem
  • International user
  • 2011-06-14 19:38

Jag använder autofs och vfstab för att montera Mina nfs shares. Via autofs och hosts filen, kommer jag åt Mina shares under /net(/minserver/shares) och med autofs och ett entry I vfstab ger mig access till samma shares I findern under Servers. Om jag inte minns fel. Detta gör Min server och shares sins I findern, men jag kan ej accessera dessa om jag inte är på mitt nätverk. Hänger inte heller findern.

Ska ge dig den konfig jag har gjort senare när jag sitter vid min Mac.

Ursprungligen av Lm:

Jag använder autofs och vfstab för att montera Mina nfs shares. Via autofs och hosts filen, kommer jag åt Mina shares under /net(/minserver/shares) och med autofs och ett entry I vfstab ger mig access till samma shares I findern under Servers. Om jag inte minns fel. Detta gör Min server och shares sins I findern, men jag kan ej accessera dessa om jag inte är på mitt nätverk. Hänger inte heller findern.

Ska ge dig den konfig jag har gjort senare när jag sitter vid min Mac.

Hänger såklart inte Finder eftersom dessa inte monteras när du inte är på ditt nätverk.

  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2011-06-14 21:18
Ursprungligen av keptang:

OS:et kan inte veta att du startar om servern, så den tror fortfarande att den har kopplingen till utdelningarna = Finder hänger sig.

Men det är väl ett problem som inte händer egentligen, man startar väl inte om sin server speciellt frekvent?
Om man nu ska göra det så är det ju bara att avmontera innan omstart av servern..

Det är nog individuellt huruvida man startar om servern frekvent eller inte. Som jag skrev i första posten så har jag ofta min server av, jag startar även om den ganska ofta. Hur som helst så måste det ju ändå anses som en bugg att Finder hänger sig bara för att NFS-servern försvinner från nätverket utan att först bli avmonterad. Jag är medveten om att jag kan avmontera innan omstart, men själva poängen med den här tråden var att jag vill lösa det helt automatiskt. Dessutom handlar det om fler än en share som jag i dagsläget måste montera/avmontera manuellt.

Ursprungligen av Lm:

Jag använder autofs och vfstab för att montera Mina nfs shares. Via autofs och hosts filen, kommer jag åt Mina shares under /net(/minserver/shares) och med autofs och ett entry I vfstab ger mig access till samma shares I findern under Servers. Om jag inte minns fel. Detta gör Min server och shares sins I findern, men jag kan ej accessera dessa om jag inte är på mitt nätverk. Hänger inte heller findern.

Ska ge dig den konfig jag har gjort senare när jag sitter vid min Mac.

Det hade varit mycket välkommet!

Ursprungligen av Frohike:

Det är nog individuellt huruvida man startar om servern frekvent eller inte. Som jag skrev i första posten så har jag ofta min server av, jag startar även om den ganska ofta. Hur som helst så måste det ju ändå anses som en bugg att Finder hänger sig bara för att NFS-servern försvinner från nätverket utan att först bli avmonterad. Jag är medveten om att jag kan avmontera innan omstart, men själva poängen med den här tråden var att jag vill lösa det helt automatiskt. Dessutom handlar det om fler än en share som jag i dagsläget måste montera/avmontera manuellt.

Det är så det funkar.

En server har benämningen server av en anledning, annars heter det inte server, enligt min definition.
Jag skulle aldrig kalla en dator som jag har avstängd ofta/startar om frekvent för en server.

Det är möjligt att du kan få det att funka med ett script som ligger och kollar om din "server" är uppe eller inte, är den inte det så kan scriptet avmontera utdelningarna genom att lägga till flaggan force, brukar dock inte fungera speciellt tillförligtligt.
Risken för förlora data är stor, eftersom disken bara försvinner för operativsystemet på din klient när du stänger ner din "server".

Gör ett script som du kör för att avmontera dina utdelningar när du ska stänga av/starta om din "server", så kan du göra det med en aktivitet istället för att göra det per utdelning.

Som jag skrev tidigare, din klient som har monterat utdelningarna kan aldrig veta att du stänger av/startar om datorn som har utdelningarna. Risken för att du förlorar data och får problem är väldigt stor om du gör på detta sätt.

OS:et kan inte veta att du startar om servern, så den tror fortfarande att den har kopplingen till utdelningarna = Finder hänger sig.

Men det är väl ett problem som inte händer egentligen, man startar väl inte om sin server speciellt frekvent?
Om man nu ska göra det så är det ju bara att avmontera innan omstart av servern..

  • Medlem
  • International user
  • 2011-06-15 00:52

Keptang har ju såklart rätt i det han säger

Varför inte göra ett script som > Avmonterar dina shares på din mac, sedan loggar in med ssh och kör en reboot / shutdown på servern ?
Du kan ju också om du skulle vilja kunna göra ett script som vid uppstart av servern loggar in på din klient och monterar dina shares för att sedan terminera.

Findern suger!

Hmm ... hänger findern gör den inte hos mig ... men mina shares blir "avmonterade / inaktiva" efter en viss tids inaktivitet i findern. Däremot kan jag inte minnas att Findern hänger sig när flyttar mig ut ur mitt nätverket, däremot väl ett meddelande om den ej kan finna share X om jag glömde stänga ett finder fönster som var öppet mot detta share.

För autofs / automounter har jag gjort som följer, kanske kan detta vara intressant för andra också.

Började med att editera /etc/auto_master till att se ut som följer;

+auto_master # Use directory service
/net -hosts -nobrowse,nosuid,rsize=32768,wsize=32768,intr,noatime
/home auto_home -nobrowse,rsize=32768,wsize=32768,intr,noatime
/Network/Servers -fstab
/- -static

Detta innebär att för varje server jag har som jag lagt till hostname och ip-address till under /etc/hosts och som har shares, kommer att vara tillgänglig för mig under /net . I tillägg har jag också ett entry som pekar mot /Network/Servers . Här talar jag om att det som ska monteras under /Network/Servers finns definerat i /etc/fstab (inte vfstab som jag skrev tidigare).

Ett exempel av sådan konfiguration i fstab ser ut i mitt fall;

Serverip:/Path/Share Share nfs net,rw,resvport,nolocks,locallocks,rsize=32768,wsize=32768,intr,noatime 0 0

I finder kommer du att i vänster kolumnen få upp "Shared/All" under detta finner du Servers och under Servers din/a servrar.
Du borde kunna experimentera mera med /etc/auto_master för att kunna få findern att visa din/a server på annan plats i filsystemet än /Network/Servers.

Kör sedan i terminalen (som root) automount -vc för att göra en uppdatering av din autofs konfiguration.
Första gången du försöker accessera din shares ( i findern ) kommer du få "fel-meddelande / inaktivt alias eller dylikt" detta för att sharet inte är "monterat" ännu. Andra klicket så har du access. I terminalen fungerar givetvis automountern "flawless"

Jag pekar mina klienter (script/applikationer) mot /net/servername/path/share ... är inte så förtjust i finder. Och jag kör Leopard fortfarande men borde inte vara annorlunda under snow-leopard om du kör detta.

Du ska också via automounter hantera cifs/smb shares.

Senast redigerat 2011-06-15 01:50
1
Bevaka tråden