Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med docken - försvinner aldrig helt

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2011-06-14 17:09

Hej,

Jag har auto-hide på min dock. Problemet är att när den försvinner så lämnar den efter sig en glipa på cirka 2mm där andra program inte kan lägga sig. Detta blir rätt så irriterande då jag gillar att köra mina program så att de täcker hela skärmen men längst ner så ser jag 2mm av min bakgrund.

Någon som vet hur man löser det här problemet? Lite lustigt är det för de verkar endast uppstå hos vissa personer.

Har då alltid varit så för mig... Är väl så det inte ska vara så enkelt att komma åt det av misstag, om du tex ska sidoscrolla eller något. Iaf jag kommer åt det i tid och otid även med den lilla marginalen.

  • Medlem
  • 2011-06-14 19:37
Ursprungligen av Brandylf:

Har då alltid varit så för mig... Är väl så det inte ska vara så enkelt att komma åt det av misstag, om du tex ska sidoscrolla eller något. Iaf jag kommer åt det i tid och otid även med den lilla marginalen.

Okej. Jäkligt synd. Jag tycker att det är grymt irriterande. Ser inte att det fyller någon som helst funktion faktiskt. Funkar bra i andra OS utan den lilla, äckliga, kanten längst ut i kanten

Hoppas någon annan har kan tipsa om någon lösning. Eventuell om det kanske finns någon alternativ docka man kan installera?

Ursprungligen av Ment:

Hoppas någon annan har kan tipsa om någon lösning. Eventuell om det kanske finns någon alternativ docka man kan installera?

Ändra dockinställningarna så att dockan ligger i högerkant eller vänsterkant. Då finns inte samma begränsning.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2011-06-14 20:25

Lösningen är Lion, med det nya fullskärmsläget.
tror jag...

  • Medlem
  • 2011-06-14 20:30
Ursprungligen av mattiL:

Lösningen är Lion, med det nya fullskärmsläget.
tror jag...

Hah ja, vi får väll se mattiL. Det känns dock så banalt så att någon borde löst det tidigare. Jag kan ju knappast vara den första som vill använda hela skärmen och samtidigt dölja docken.

  • Medlem
  • 2011-06-14 20:28

Tack för ditt svar morgan_a. Det var det första jag provade men problemet kvarstår. Oavsett vart jag har docken och trycker på min maximera-fönster-till-fullskärms snabbtangent så tar docken upp plats, oavsett om den är dold eller inte. Ett sätt att undvika problemet är att placera docken till vänster/höger, själv göra fönstret till rätt storlek och sen manuellt centrera det men det blir jobbigt i längden.

Kan mycket väl vara så att det är mitt program som maximerar fönsterna som är boven i dramat, ShiftIt heter det.

Hur gör ni om ni vill maximera ett fönster? Som jag har förstått det så är det vanligt bland macanvändare att inte köra fönstren maximerade men jag sitter på en liten 13" och vill gärna utnyttja hela skärmen.

Ursprungligen av Ment:

Hur gör ni om ni vill maximera ett fönster? Som jag har förstått det så är det vanligt bland macanvändare att inte köra fönstren maximerade men jag sitter på en liten 13" och vill gärna utnyttja hela skärmen.

Då är det här lilla programmet du behöver: RightZoom

  • Medlem
  • 2011-06-14 21:16

Tyckte jag kände igen namnet RightZoom.

Jag körde det innan ShiftIt. Problem kvarstår. Typiskt

Kan för övrigt tipsa om ShiftIt. Med hjälp av det kan man, utöver vanlig fullscreen hotkey, göra så att fönstren automatiskt lägger sig i tex höger kant och fyller upp halva skärmen. Smidigt för tex terminaler och dylikt.

1
Bevaka tråden