Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hemmanätverksfråga

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-06-14 15:42

Jag har två bärbara macar hemma som stödjer n-wifi. Och en airport express, som även den tar n-wifi.
Sen så ha jag själva com hem-modemet, det stödjer inte n-wifi och inte heller den Mac mini jag har kopplad till tv'n.

Har jag förstått saken rätt om jag på ngt sätt kan göra ett nätverk som modemet är kopplat till som alltså ger internet. Och sen ett annat som går på n-wifi, där jag köper en sån här o kopplar in i Mac minin:
$8.60 - Ultra-Mini Nano USB 2.0 802.11n/b/g 150Mbps Wi-Fi/WLAN Wireless Network Adapter - White - Networking

Jag har säkert missförstått ngt, och jag vet att det inte är korrekt att säga n-wifi men alla förstår nog vad jag menar. Förhoppningsvis.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-06-14 15:53

Det är väl bättre att ha kablad anslutning mellan modemet och din Express, i från vilken du sedan skapar ett trådlöst N-nät som dina olika enheter ansluter till.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-06-14 16:44
Ursprungligen av zinned:

Det är väl bättre att ha kablad anslutning mellan modemet och din Express, i från vilken du sedan skapar ett trådlöst N-nät som dina olika enheter ansluter till.

Aha, kan man göra så? Ja det låter onekligen smartare. Dock som det är nu är de för långt ifrån varandra, går det att lösa ändå på ngt sättt? Utan kabel då alltså.

Den där sändaren jag länka till skulle väl ge mig n-nät till Mac minin?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-06-14 17:23

En kedja är aldrig starkare än sin svagaste länk.

Skulle du skapa ett trådlöst N-nät på din Express som får agera brygga till ett annat icke N-nät som du skapar i ditt modem så kommer du ju aldrig att kunna nyttja hastigheten fullt ut i N-nätet som din Express ger dig. Din Express blir snarare redundant i det fallet.

Kabel is the shit, so to speak.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-06-14 17:55

Jo. Ävn om Mac minin har ett inbyggt airport-kort bör jag kunna köra den där usb-grejen jag länkade till och på så sätt få n-nät på den?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-06-16 16:38
Ursprungligen av martenj:

Jo. Ävn om Mac minin har ett inbyggt airport-kort bör jag kunna köra den där usb-grejen jag länkade till och på så sätt få n-nät på den?

Nån som vet?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-06-14 17:54

Bäst är alltså kabel från modem till airport och sen n-nät från den.
Antagligen går det även att koppla mitt Xbox 360 med kabel till modemet, det finns ju en drös med ethernet-ingångar på det. Den fixar nämligen inte n alls...

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2011-06-14 20:21

Man kan ju även ställa sig frågan, hur snabbt bredband har du?
Om det är ADSL eller 10Mbit fiber, och inte 1Gbit eller något liknande monster, så kanske det inte spelar så stor roll hur du kopplar ihop prylarna på ditt LAN? Eller?

Vilken är din 'svagaste länk' ?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-06-16 15:43
Ursprungligen av mattiL:

Man kan ju även ställa sig frågan, hur snabbt bredband har du?
Om det är ADSL eller 10Mbit fiber, och inte 1Gbit eller något liknande monster, så kanske det inte spelar så stor roll hur du kopplar ihop prylarna på ditt LAN? Eller?

Vilken är din 'svagaste länk' ?

Tror det är 10mb från com hem. Men trafiken mellan datorerna i mitt nätverk påverkas väl av g eller n? Alltså om jag skickar ngt från min macbook till Mac minin så går det snabbare om det ligger på n-nätverk?

Ursprungligen av martenj:

Tror det är 10mb från com hem. Men trafiken mellan datorerna i mitt nätverk påverkas väl av g eller n? Alltså om jag skickar ngt från min macbook till Mac minin så går det snabbare om det ligger på n-nätverk?

Japp, så är det.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-06-16 23:45

Rent tekniskt, ja. Men hur pass bra den enheten är vet jag inte, dock brukar man få vad man betalar för. Dessutom verkar den inte stödja WPA2-kryptering, vilket inte är så bra.

Ursprungligen av zinned:

Rent tekniskt, ja. Men hur pass bra den enheten är vet jag inte, dock brukar man få vad man betalar för. Dessutom verkar den inte stödja WPA2-kryptering, vilket inte är så bra.

Håller med där, jag skulle inte använda en USB-greja för 50kr till mitt nätverk (skulle inte använda USB-adapters för nätverk öht). Och stöder den inte WPA2 så går det ju bort bara därför.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-06-17 08:34

Aha okej. Bra kommentar. Använder min Mac mini väldigt lite, så en adapter känns okej. Bara för att kunna hänga med i mitt n-nätverk. Har ni tips på nån annan kanske?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-06-17 08:44

Är det omöjligt att dra kabel direkt från ditt modem till din Mini? Det är annars det bästa.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-06-17 10:31
Ursprungligen av zinned:

Är det omöjligt att dra kabel direkt från ditt modem till din Mini? Det är annars det bästa.

Visst är det bäst, men jag vill inte ha en massa sladdar. Därav min airport express och n-frågan.

Ursprungligen av martenj:

Visst är det bäst, men jag vill inte ha en massa sladdar. Därav min airport express och n-frågan.

Jag själv kör en Homeplug lösning som fungerar riktigt bra. Den ena, Homeplug A, har du nära modemet och kopplar modemet till HomePlug A med en ethernet ledning och den andra, Homeplug B, har du nära din Airport Express och kopplar Airport Expressen till HomePlug B med en ethernet ledning. Sen stänger du av WiFi:n på ditt modem. All trafik mellan modemet och routern går över strömledningen i ca 500 Mbit/s (om du har bra elledningar).

Då får du n-prestanda via din Airport Express.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-06-17 09:41

Iom att det är bara en antenn så får du (teoretiska) 150 Mbps och inte 300 Mbps som många förväntar sig av 802.11n. Sedan kan ju diskutera hur bra en inbyggd antenn i den lilla kåpan blir. Visst - enligt spec är det 70/250m men vilken antenn förutsätter det? Ursäkta morgon-pesimisten...

Senast redigerat 2011-06-17 12:57
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-06-17 10:32
Ursprungligen av frazze:

Iom att det är bara en antenn så får du (teoretiska) 150 Mbps och inte 300 MBps som många förväntar sig av 802.11n. Sedan kan ju diskutera hur bra en inbyggd antenn i den lilla kåpan blir. Visst - enligt spec är det 70/250m men vilken antenn förutsätter det? Ursäkta morgon-pesimisten...

aha, även om jag kör en adapter för n i usbporten?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-06-17 12:56
Ursprungligen av martenj:

aha, även om jag kör en adapter för n i usbporten?

Nej, nej. Det är just pga att du kör den specifika USB-adaptern som du råkar ut för detta. Hade du haft en bättre adapter så hade du kunnat komma upp i 300 Mbps. Men sedan är alltid en mindre antenn sämre än en större antenn.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-06-17 14:20
Ursprungligen av frazze:

Nej, nej. Det är just pga att du kör den specifika USB-adaptern som du råkar ut för detta. Hade du haft en bättre adapter så hade du kunnat komma upp i 300 Mbps. Men sedan är alltid en mindre antenn sämre än en större antenn.

Aha, jag hajjar. Tack!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-08-06 08:16

Hej igen
Tar tillbaks min tråd och uppdaterar lite. Vill kolla om jag har förstått detta korrekt.
Snart ska vi flytta, till ett Tele 2-hus. Vi ska ha bredband via kabel-tvn på ngt sätt, men ändå kommer ett modem att krävas. Eller?
Hur som helst.
Jaghar en airport express idag, tänkte även skaffa en Airport Extreme.
Stämmer då detta:
Nätverkssladd från väggen in i Airport Extreme. Jag kan skippa tele2-modemet?
Vi har flera macar hemma. Några klarar n och vissa g. Men Extremen kan köra med båda dessa samtidigt?
Airport Expressen kopplas in på nätverket och kör musik till stereon.
Några datorer är på G, några är på N. Men de kan alla se varandra och skicka filer, oavsett band. Eller?

Vore tacksam för lite hjälp, jag snurrar till det i huvudet med detta hela tiden...

Tips mottages gärna om jag gör detta bättre på ngt annat sätt.

Ursprungligen av martenj:

Hej igen
Tar tillbaks min tråd och uppdaterar lite. Vill kolla om jag har förstått detta korrekt.
Snart ska vi flytta, till ett Tele 2-hus. Vi ska ha bredband via kabel-tvn på ngt sätt, men ändå kommer ett modem att krävas. Eller?
Hur som helst.
Jaghar en airport express idag, tänkte även skaffa en Airport Extreme.
Stämmer då detta:
Nätverkssladd från väggen in i Airport Extreme. Jag kan skippa tele2-modemet?
Vi har flera macar hemma. Några klarar n och vissa g. Men Extremen kan köra med båda dessa samtidigt?
Airport Expressen kopplas in på nätverket och kör musik till stereon.
Några datorer är på G, några är på N. Men de kan alla se varandra och skicka filer, oavsett band. Eller?

Vore tacksam för lite hjälp, jag snurrar till det i huvudet med detta hela tiden...

Tips mottages gärna om jag gör detta bättre på ngt annat sätt.

"men ändå kommer ett modem att krävas. Eller?" Ja.
"Jag kan skippa tele2-modemet?" Nej.
"Men Extremen kan köra med båda dessa samtidigt?" Ja.
"Men de kan alla se varandra och skicka filer, oavsett band. Eller?" Ja.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-08-06 09:17

tack.

spelar det nån roll om man kör nätverksladdlöst mellan modemet och airport extremen eller inte?

och som det pratades om här ovan, om jag kör sladd från extremen till mac minin, syns den då som en enhet i nätverket, samt hänger med i N-nätverket?

Ursprungligen av martenj:

tack.

spelar det nån roll om man kör nätverksladdlöst mellan modemet och airport extremen eller inte?

och som det pratades om här ovan, om jag kör sladd från extremen till mac minin, syns den då som en enhet i nätverket, samt hänger med i N-nätverket?

Kör kabel, alltid om du kan, du förlorar alltid hastighet genom att köra WiFi. Till mobila enheter = trådlöst.
Ja, allt som ligger på nätverket kopplat till din Airport Extreme syns, oavsett om det är med kabel eller WiFi.

Min rekommendation.

1
Bevaka tråden