Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan inte ändra storlek på nedersta partionen!

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Tranemo
  • 2011-06-13 11:44

Hej!

Jag har ett litet problem, jag vill ändra storlek på min nedersta partion, man skall ju dra i detdär lilla handtaget längst ner till höger på partionen, det går utmärkt på den som är över för där har jag ju utrymne att dra ner den, men på den nedersta går inte detta då "handtaget" redan är längst ner ju, men jag vill ju använda det lediga utrymmet som är ovanför partionen men detta verkar ju helt omöjligt, hur gör jag?

Har testat att boota till båda partionerna men det går inte, har testat att boota från skiva, men går inte heller, verkar ju lite osmidigt om man inte kan förstora en partion som är längst ner i rutan ju.

Det är egentligen 2 saker som krävs ser det ut som, först flytta partitionen och sen utöka den.
Jag tror du måste ta bort partition 2 och skapa en ny, direkt efter partition 1.

Men någon annan vet kanske bättre.

Kanske Coriolis Systems :: Products :: iPartition klarar av det, men ser inte så ut vad jag kan utläsa på deras sida.

  • Medlem
  • Tranemo
  • 2011-06-13 11:59

Det verkar ju sjukt osmidigt att behöva ta bort en partion för att kunna flytta den och sen expandera, krävs ju en total ominstallation av skiten :S

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2011-06-13 12:26
Ursprungligen av JesperA:

Det verkar ju sjukt osmidigt att behöva ta bort en partion för att kunna flytta den och sen expandera, krävs ju en total ominstallation av skiten :S

Så kan det vara. Men du behöver förmodligen inte göra en ominstallation. Du kan nämligen klona hårddisken, partitionera hårddisken precis som du vill ha det och sedan lägga tillbaka klonen. Då behöver du strikt taget inte installera om något.

Eftersom du har en säkerhetskopia (annars lever du onödigt farligt och bör ägna dig åt den innan du gör något annat) behöver du bara verifiera att din säkerhetskopia fungerar, göra särskilda kopior över eventuella exkluderade kataloger (TimeMachine struntar i min mapp för virtuella vmware-maskiner och min hemladdningsmapp) och köra igång.

Har googlat lite mer på det och har inte hittat någonstans där någon lyckats flytta en HFS+ partition tyvärr.

Kanske funkar det att skriva in ett större värde i rutan "Storlek:"?

Du bör nog också fundera på texten som står längst ner: "Detta är startpartitionen. Den kan inte raderas". Kanske funkar det bättre om du startar från en annan volym.

1
Bevaka tråden