Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Time Machine på extern disk i nätverk?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Suttit och läst på forumet försökt komma fram till vad egentligen Time Machine gör. En del säger att den tar backup och andra säger att den inte gör "riktig" backup.

Jag har bilder sen första digitalkameran 2003 fram till idag som jag absolut inte vill bli av med. Jag har en iMac med en 1TB inbyggd hårddisk och har köpt en extern disk med lika mycket utrymme.

Om jag kör Time Machine mot den externa hårddisken och den interna kraschar. Har jag förstått det rätt då om att man väldigt enkelt kan få tillbaka ALL information som lagrats på den externa hårddisken? Alla bilder, dokument osv?

En annan fråga. Jag har en Airport Extreme men att koppla in den till den är inte aktuellt för att datorskåpet där fibern går in rymmer inte en pinal till. (varför gör dom skåpen så små)

Går det möjligtvis att koppla in hårddisken till min Mac Mini på nedervåningen och säga att iMacen ska använda hårddisken över nätverket istället? Om det går, hur går man tillväga?

Tacksam för all hjälp!

Ja du kan få tillbaka allt. Om du inte gör några särskilda begränsningar i vad som ska backupas så kan du återställa hela din användarprofil (inkl bilderna så klart). Jag vet att det funnits synpunkter på TimeMachine (som jag inte minns nu vad de handlade om). Men vi har använt TM sen det lanserades och det har räddad oss massor med gånger.

För egen del är det inte att jag råkat kasta bort något utan att jag upptäcker att "nu hade det varit bra med den där skissen jag hade vid 10-snåret". Då går jag bara in och hämtar tillbaka den. Det är väl en sådan mer utvecklad versionshantering som kommer med Lion.

Om du tänker hänga på disken på Mac Minin så behöver du köra ett terminalkommando i din iMac, sen ska den hitta nätverksskivor. Läs mer här:
Time Machine On A Network Drive

Varför skulle han behöva köra en show unsupported devices i terminal när han faktiskt ansluter den externa disken via OSX?

Så vitt jag vet skall det bara behövas dela ut.

Så vitt jag vet så var det så där man behövde göra förut. De kanske har satt funktionen på default PÅ istället för AV som tidigare.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-06-12 23:30
Ursprungligen av Anders Täpp:

Så vitt jag vet så var det så där man behövde göra förut. De kanske har satt funktionen på default PÅ istället för AV som tidigare.

Rätta mig om jag har fel, men Time Machine fungerar inte som ett arkiv per definition, utan speglar mer vad du har på din dator och historik till viss del. Så du kan inte radera bilderna från datorn, och räkna med att de sparas via Time Machine för all framtid.

Det brukar ofta vara samma princip på de här backup i molnet-tjänsterna. De speglar bara din hårddisk, tar du bort filen från hårddisken så tas den bort från nätet också efter en viss tid.

Ursprungligen av ibish:

Rätta mig om jag har fel, men Time Machine fungerar inte som ett arkiv per definition, utan speglar mer vad du har på din dator och historik till viss del. Så du kan inte radera bilderna från datorn, och räkna med att de sparas via Time Machine för all framtid.

Det brukar ofta vara samma princip på de här backup i molnet-tjänsterna. De speglar bara din hårddisk, tar du bort filen från hårddisken så tas den bort från nätet också efter en viss tid.

Jo man får skilja på att arkivera och att ta backup. Eftersom TimeMachine är en backuplösning så funkar det inte som ett arkiv. Så länge som korthoga har sina bilder i sin Mac så finns de även i backupen. När han tar bort bilder så försvinner de ur backup så småningom. Tiden beror på hur stor plats det finns för backupen. När det tar slut på plats så frågar TimeMachine om det är ok att radera de äldsta backuperna för att skapa plats.

Har googlat som en galning och kommit fram till att jag tycker att det är backup!
Provade sätta hårddisken till min Mac Mini på nedervåningen och dela ut denne, vipps så syntes hårddisken som en potentiell TimeMachine. Jag valde den och nu har jag backup på hela datorn!
Det bästa är när man byter mac för som jag förstått det som så trycker man på att man ska överföra gamla filer och sen utan att man behöver göra något speciellt så är alla filerna där igen! Underbart!

Tack för hjälpen!

Det stämmer men om du byter Mac, och även har kvar den gamla, så kan du göra överföringen med nätsladd mellan macarna.

Kom även ihåg att det du skaffat där är en digital kopia, inget mer. Om du förvarar hårddisken ihop med datorerna så har du inget skydd mot inbrott eller brand. Om du kan stå ut med det så är det bästa att förvara backupen utanför hemmet. Det går stick i stäv med att köra dagliga backuper så man får hitta en metod som funkar. Det finns ju även möjligheten att köpa plats i molnet för att förvara de där bilderna som inte får försvinna.

Har ett bankfack på banken där jag går dit ungefär en gång om året med bilder på dvd-skivor. Lägger in de nya skivorna i bankfacket tillsammans med en påse godis. Sist jag var där fick jag med mig en påse Ahlgrens Bilar hem. Tror det är en påse Gott & Blandat som väntar till nästa gång men jag är inte riktigt säker.
Visst, brand och inbrott är en risk...men vad skulle cirka 100gb bilder kosta att ha på en server någonstans?

En snabb sökning säger 750 - 1000 kr per år för 100GB.

Jag såg dock nyligen att Google tar 5 dollar/år för 20 GB på Picasa. Så om du är lite finurlig med 5 konton har du 100 GB för 25 dollar. Det motsvarar ca 10 bilpåsar.

https://www.diino.com/ (svenskt), 310:- för obegränsat backup utrymme samt 100GB lagring för annat.

Funkar kanon och har även app för iPhone/iPad.

Bra tips där keptang!
Låter ju nästan för bra för att vara sant.

Ursprungligen av Anders Täpp:

Bra tips där keptang!
Låter ju nästan för bra för att vara sant.

Funkar riktigt bra! Kan bara rekommendera det.

1
Bevaka tråden