Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ett par frågor ang utveckling av iOS app

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej.

Jag skulle vilja bygga en enkel CMS App till min egen hemsida, något jag enkelt skulle kunna göra som en Webapp om det inte vore för att man inte kan ladda upp bilder från Safari i sin iPhone lr iPad.

Det jag undrar nu är:

Kan jag bygga en App som jag inte behöver skicka till Appstore, en App som bara jag kan installera på min iPhone lr iPad?

Måste jag fortfarande skaffa mig ett Dev konto för 99 Doolars för att utvecka en App till mig själv?

Jag har vissa programeringskunskaper (classic ASP, HTML, Javascript, CSS), kan jag använda mig av dessa för att bygga en enkel CMS App med bilduppladdning mot en MySQL databas?

Om jag inte kan använda mig av dessa, är det toksvårt att lära sig att utveckla i iOS miljö?

Tack för lite insikt.

Jag tycker att du ska ta dig en titt på Wordpress app: WordPress for iPhone, iPod touch, and iPad on the iTunes App Store

Ang. iOS programmering är det XCode och Objective-C som gäller. Alltså "riktig" programmering med de svårigheter med minneshantering osv som det innebär, till skillnad från de skriptspråk du är van vid. Man skapar alltså en applikation som kompileras till binärkod och inte parsas. Det är inga svårigheter egentligen, bara ett annat sätt att tänka.

Du kan ha utvecklarenheter som du kan testa applikationen på utan att skicka den till AppStore. Jag har för mig att man inte behöver betala $99 innan man vill släppa applikationen - nån annan kan säkert fylla i (eller läs själv på Apples hemsida).

iTunes U har videokurs i utveckling på iOS (har beskrivits i trådar här innan). Det är Stanford som håller den.

Ursprungligen av suddgummi:

Ang. iOS programmering är det XCode och Objective-C som gäller. Alltså "riktig" programmering med de svårigheter med minneshantering osv som det innebär, till skillnad från de skriptspråk du är van vid. Man skapar alltså en applikation som kompileras till binärkod och inte parsas. Det är inga svårigheter egentligen, bara ett annat sätt att tänka.

Nja, bortsett från kodsignering är det väldigt få saker som man behöver Xcode till och så länge som man kan anropa API:erna kan man även använda andra programmeringsspråk. Det är inte ovanligt att man använder flera programmeringsspråk i samma projekt.

Ursprungligen av suddgummi:

Du kan ha utvecklarenheter som du kan testa applikationen på utan att skicka den till AppStore. Jag har för mig att man inte behöver betala $99 innan man vill släppa applikationen - nån annan kan säkert fylla i (eller läs själv på Apples hemsida).

Man måste gå med i iOS Developer Program och få ett digitalt certifikat från Apple för att kunna köra ett program på en enhet. Utan det kan man bara köra i simulatorn.

Ursprungligen av suddgummi:

iTunes U har videokurs i utveckling på iOS (har beskrivits i trådar här innan). Det är Stanford som håller den.

Om man vill gå en kurs har vi även en bra sådan på Umeå Universitet, såväl lokalt som på distans. Är man bara lite skärpt så är det annars ganska enkelt att komma igång genom att bara läsa dokumentationen.

Tack för svaren.

Min sida körs inte på Wordpressplattformen, utan den är byggd från scratch av mig. Att flytta över alla inlägg till Wordpress är så gott som uteslutet.

Jag skulle kunna försöka utvecka min App i Simulatorn och om jag sen tycker att den duger (eller funkar överhuvudtaget) så skulle jag kunna pejja 99 bucks för ett digitalt certifikat

Det är lite synd att Apple inte tillåter uppladdning via Safari i iOS, allt hade varit enklare då.

Man skulle iofs kunna göra en fuling....
Ta Bild -> FTP från iOS till Servern -> Hantare den i en WebbApp CMS

Ska ta mig en funderare, tack för svaren

1
Bevaka tråden