Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur få Sonos att funka med Airport Extreme?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Västra Frölunda
  • 2011-06-11 18:20

Har äntligen kommit loss och köpt ett Sonos-system. Enligt reklamen skulle det ju vara så enkelt att installera, vilket lät bra för mig som inte är så haj på datorer. Trots att jag gjort enligt bruksanvisningen får jag ett felmeddelande när jag trycker på "Connect"-knappen "Det går inte att ansluta till Zone Player. Sonos Controller kunde inte slutföra anslutningen till Zone Player. Försök igen". Har även provat att ansluta Zone Bridge 100 till min Airport Extreme, men resultatet blir detsamma. Har nu försökt i ett dygn att få ordning på detta utan att lyckas. Har även avinstallerat virusprogramvaran (F-secure) och öppnat brandväggen men inget hjälper. Tacksam för tips om hur jag kommer vidare.

Jag har flyttat tråden till rätt forumdel. Tänk på var ni lägger era trådar.

/Mod

  • Medlem
  • Linköping
  • 2011-06-11 20:27

Har du flera trådlösa nätverk. Jag hade problem med att de störde varandra (5 Ghz-nätverket), och lyckades inte heller få dem att kopplas ihop, så jag flyttade nätverken till "kanaler" som ligger långt ifrån varandra. Då hoppade det igång.

  • Medlem
  • Västra Frölunda
  • 2011-06-11 22:18

Nej, jag har bara ett trådlöst nätverk. Bor i ett villaområde så det borde inte vara så tätt mellan nätverken... Vore kanske ändå värt att testa andra kanaler? Har du (eller ngn annan) någon idé om vad man ska ändra till (vilken frekvens)? Tror du att det räcker med att ändra Air Port Extremes inställningar?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-06-12 09:27

Som jag uppfattat det är Sonos systemet trådlöst mellan de egna Sonos enheterna, däremot måste någon enhet vara ansluten med nätverkskabel till hemma nätverket. I ditt fall är Zone Brige 100 bra att ansluta till Airport Extrem. Sedan ska det vara enkelt att koppla ihop Sonos enheterna med varandra.

Kanske hjälper denna länk till Sonos dig vidare.
Anvisningar och diagram för Sonos Wireless Music System

Kolla även Sonos supporten på webben.

Antivirusprogram, brandvägg borde inte ha något med saken att göra.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-06-12 10:00

Kolla här för installation, HiFi klubben visar.
S hr installerar du Sonos | Hi-Fi Klubben

  • Medlem
  • Linköping
  • 2011-06-12 23:33

Sonos har eget trådlöst nätverk och därför kan det mycket väl vara ditt airport-nätverk som stör ut Sonos-nätverket (så var det för mig). Prova att köra Sonos och airport på kanaler så långt ifrån varandra det går.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2011-06-16 20:10

Jag kör airport extreme med Sonos och jag har inte gjort mer än att köra kabel till första enheten, resten fixar Sonos själv.

Fungerar fint med både iPad & iphone.

1
Bevaka tråden