Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Magic mouse problem

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!
Jag har idag installerat Magic Mouse på min Snow Leopard version 10.6.7.
Jag kan scrolla upp och ner (har endast sett att det fungerar om jag har en hiss), screen zooma , vänsterklicka, högerklicka.

Jag tycker jag kan använda two-finger swipe, har ännu inte sett så stor nytta av den

Ett problem: jag kan inte använda horisontell scroll, ej heller 360 grader scroll.

Kan det var ett problem med operativsystemet Snow Leopard?

Kan någon ge ett svar?

/Kiwibird

Har du tagit fram inställningspanelen för mus under "Systeminställningar" ?

Börja där och kolla.

Ja, men jag hittar inget vettigt alternativ där som kan lösa problemet.

Min magic mouse ballade också ur, funkade dock när jag installerade om Snow Leopard..
Fast det ska ju självklart inte behövas, pröva att ladda hem bettertouchtool och gör inställningarna där igenom.

Jag installerade om Snow Leopard med magic mouse ansluten.
Resultat: samma funktion som innan, dvs det hjälpte inte för mig.

Sedan gjorde jag så här:
1. Jag ställde i Systeminställningar in zoom så att skärmbilden flyttas kontinuerligt med pekaren för musen, mina tester ledde till att det fungerar inte i grundinställningen med
'Endast när pekare når en kant'
2. Jag zoomade in en bild, det verkar som om en bild ska vara inzoomad för att det ska fungera, i alla fall enligt mina tester.

Kontroller:
Jag har kollat under Iphoto och i Safari:
På en inzoomad bild fungerar det att scrolla i bilden, dock endast om jag RÖR MUSEN.
Dvs: inte om jag rör med ett finger ovanpå en STILLASTÅENDE mus som jag tolkar att
man ska göra enligt dokumentationen.

Men jag uppnår önskad funktion på det här sättet, så jag tror att jag nöjer mig med detta.

Tack för hjälpen!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-06-13 18:13

Kan ju också vara fel på musen. Så länge det finns scrollutrymme ska du kunna skrolla åt alla håll.

Om du har möjlighet så bör du prova musen med en annan dator. Är det samma problem där är det bara att byta ut.

Jag har provat med min mus på en annan Mac-dator i en datorbutik.

Där fungerade min mus som avsett, så musen fungerar. Dvs det gick att scrolla med stillastående mus genom att föra ett finger ovanpå musen.

Och dessutom: med samma inställningar på musen som i datorbutikens Mac-dator.

Det måste alltså vara kombinationen min mus+min dator som inte fungerar. Kan det vara något med hårdvaran i datorn?

När jag köpte min dator så var operativsystemet Tiger som har uppgraderats till Leopard och sedan Snow Leopard version 10.6.7.

Ett förtydligande till mitt senaste inlägg:
i datorbutikens Mac-dator så hade jag samma inställningar för min mus som jag hade i min hemdator.

1
Bevaka tråden