Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Eu lagstiftar om elektromagnetiska hälsorisker? (läs mobilstrålning)

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag tyckte det var intressant att det nu kommit upp på sådan nivå -Blir det några effekter av det? I så fall vilka?

Assemblée parlementaire du Conseil de l'Europe

för den som är förälder med småbarn kan det vara av intresse att läsa detta ( hittade bara engelska versionen). Gamlingar är redan körda. dit räknar jag mig själv

Jo det har varit ett par dagar av intressanta artiklar om avhopp inom WHO och SSM men det är utanför denna tråden.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2011-06-11 14:17

Finns det inte redan gränsvärden för mobilstrålning? Det kanske inte är i lag iofs...

Läst igenom den nu. En salig blandning av stolligheter och någorlunda vettiga saker, på en botten av mestadels logiska felslut och helgarderingar. Lite för mycket för att sammanfatta i sin helhet, men de vill bland annat lagstifta in särbehandling av självdiagnosticerade elallergiker, ta bort wifi från skolor och innefatta allt elektromagnetiskt under liknande regelverk som läkemedel och misstänkta toxiner. För den som känner till de regelverken blir det särskilt absurt eftersom det i princip inte går att bevisa att något är ofarligt. Något alarmerande är att man dessutom flaggar för gräddfiler för forskare som säger sig påvisa risker, vilket är ett utmärkt sätt att bädda för forskningsfusk.

Med tanke på att trygghetsnarkomanin är så utspridd som den är i Europa så är jag väl inte förvånad, men det är beklagligt ifall det lagstiftas på så här lösa boliner. I punkterna 2-7 säger de i princip att de inte har något som helst belägg för vad de säger, men att man inte borde behöva det för att förbjuda saker. Förhoppningsvis tar det sig inte igenom parlamentet oförändrat.

Ursprungligen av urkan:

Finns det inte redan gränsvärden för mobilstrålning? Det kanske inte är i lag iofs...

Jo, som behöver uppfyllas för att produkten ska få säljas. Det här handlar om att i princip dumpa allt vad evidensbaserade gränsvärden heter och förbjuda saker på blotta misstanken.

Ursprungligen av Samuel K:

Läst igenom den nu. En salig blandning av stolligheter och någorlunda vettiga saker, på en botten av mestadels logiska felslut och helgarderingar. Lite för mycket för att sammanfatta i sin helhet, men de vill bland annat lagstifta in särbehandling av självdiagnosticerade elallergiker, ta bort wifi från skolor och innefatta allt elektromagnetiskt under liknande regelverk som läkemedel och misstänkta toxiner. För den som känner till de regelverken blir det särskilt absurt eftersom det i princip inte går att bevisa att något är ofarligt. Något alarmerande är att man dessutom flaggar för gräddfiler för forskare som säger sig påvisa risker, vilket är ett utmärkt sätt att bädda för forskningsfusk.

Med tanke på att trygghetsnarkomanin är så utspridd som den är i Europa så är jag väl inte förvånad, men det är beklagligt ifall det lagstiftas på så här lösa boliner. I punkterna 2-7 säger de i princip att de inte har något som helst belägg för vad de säger, men att man inte borde behöva det för att förbjuda saker. Förhoppningsvis tar det sig inte igenom parlamentet oförändrat.

Jo, som behöver uppfyllas för att produkten ska få säljas. Det här handlar om att i princip dumpa allt vad evidensbaserade gränsvärden heter och förbjuda saker på blotta misstanken.

Jag tror att WHO och Svenska SSM:s långvariga sakkunniga person som visat sig ha varit jävig och fått sparken från samtliga uppdrag kan ha bidragit till att trovärdigheten från vissa forsknings grupper nu är starkt ifrågasatt. Mot mer balans jämfört med läget innan. Saken är bara påbörjad, nu börjar kanske hälso relaterad teknikforskning få mer uppmärksamhet? Teknik är väl bra men hälso aspekterna måste få en mer självklar roll i utveckling av produkter, även om det skulle minska produktutvecklings hastigheterna och öka kostnaderna för utveckling. Mer balans mer resonemang INNAN lansering av nya tekniska lösningar som kanske påverkar oss alla negativt. Tycker det verkar mer som att försiktighets principen kommer mer till sin rätt. beror nog på att tillverkare och mobilbranschen fått ett ordentligt avbräck pga av att det uppdagades om jäv av ledande rådgivare. Han råkar ha varit svensk och även suttit på en rådgivande plats hos SSM.

Jag försöker få något slags sammanhang i ditt inlägg, men tycker mig bara kunna läsa ut att bemanningen på Strålskyddsmyndigheten fyller en större plats i din tillvaro än i min, och möjligen att någon slags luddigt definierad balans mellan icke nämnda saker är väldigt viktig. Försöker du möjligen säga att du tycker att lagförslaget är rimligt och väl underbyggt?

Och missförstå mig inte - eftersom jag är och dribblar i hjärntumörsbranschen tycker jag det hela är högintressant. Ingen är däremot hjälpt av att beslut fattas på osaklig grund, precis som här där man faktiskt medger i själva skrivelsen att den huvudsakligen grundar sig i allmänhetens oro. Då kan man lika gärna stifta anti-zombielagar när man ändå håller på.

Ursprungligen av Samuel K:

Jag försöker få något slags sammanhang i ditt inlägg, men tycker mig bara kunna läsa ut att bemanningen på Strålskyddsmyndigheten fyller en större plats i din tillvaro än i min, och möjligen att någon slags luddigt definierad balans mellan icke nämnda saker är väldigt viktig. Försöker du möjligen säga att du tycker att lagförslaget är rimligt och väl underbyggt?

Och missförstå mig inte - eftersom jag är och dribblar i hjärntumörsbranschen tycker jag det hela är högintressant. Ingen är däremot hjälpt av att beslut fattas på osaklig grund, precis som här där man faktiskt medger i själva skrivelsen att den huvudsakligen grundar sig i allmänhetens oro. Då kan man lika gärna stifta anti-zombielagar när man ändå håller på.

SSM är som du säkert vet den riktlinjesättande organisationen inom sitt fält. Då är det som kommit fram om jäv bland de som sätter riktlinjer inte helt oviktigt. Med ditt fält så varför inte ta en titt på detta? Journalisten Mona nilsson är en av flera som gjort just detta. Finns flertal rapporter som från andra länder som hånats förkastats av denna person som nu inte är med i spelet längre. Det kommer att få stora effekter med tiden. En vaken sökare söker effektivare. Nu vet man att korruption med säkerhet fanns inom SSM och WHO. Det är möjligt att det är svårt med sammanhang för dig men i bland kan man inte och får inte skriva ut allt man vet. Ja, det tar upp lite mer tid hos mig än hos andra, det skulle jag tro men inte på grund av annat än att jag inte är ett proffs på detta ämnet men söker efter mer klarhet. Lär mig en del på vägen.

Får man fråga på vilket sätt du dribblar inom hjärntumör branschen? Läkare?Forskare? Förövrigt, varför sådan fokus på hjärnan vid forskning om strålning? Jo för det är den dära saken du ser folk har mot huvet. Hela etern är full av elektromagnetiska bärare, kallas 3G och kommande 4G. ja och så klart wifi och annat. Mängden är långt ifrån hela sanningen säger de senaste verifierade rönen. Det påverkar arvsmassa etc..Det är så klart inget kul ämne att diskutera för man har ju själv utsatt sig under så många år, men för kommande generationer tycker jag att den tjänsten kan jag försöka ge dem. Försöka få klarhet i varför man ( vilka det nu är som påverkat folk inne på ssm och WHO) anser det fördelaktigt att inte forskare med opartiskhet skall sitta och bedömma hälso riskerna med dessa olika förkortningar. Att man just nu utgår ifrån att de skyddade något som inte skulle sätta hälsoriskerna i bra dager är nog grunden för varför man utgår från allmänhetens oro, som i själva verket innefattar dem själva. Det europeiska rådet alltså.

Ja zombie lagar borde instiftas, mot den som sover mot bättre vetande

1
Bevaka tråden