Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Time Machine sparning

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-06-10 18:48

Hej

Jag har en liten fundering kring Time Machine. Jag vill göra en sparning på en av mina två hårddiskar. Ena hårddisken är full och den andra har jag ungefär 770GB ledigt på det är där jag vill göra sparningen. Hårddisken kommer dock inte upp som ett alternativ när jag ska välja hårddisk. Den är formaterad på NTFS via Tuxera (Windows NT-Filsystem). Måste jag formatera om hårddisken på ett annat filsystem för att få det att fungera? Vore tråkigt att förlora all data bara. Förslag?

Tack på förhand.

site:99.se "time machine" ntfs hfs+ exempelvis..

  • Medlem
  • Täby
  • 2011-06-10 23:31
Ursprungligen av Zee:

Hej

Jag har en liten fundering kring Time Machine. Jag vill göra en sparning på en av mina två hårddiskar. Ena hårddisken är full och den andra har jag ungefär 770GB ledigt på det är där jag vill göra sparningen. Hårddisken kommer dock inte upp som ett alternativ när jag ska välja hårddisk. Den är formaterad på NTFS via Tuxera (Windows NT-Filsystem). Måste jag formatera om hårddisken på ett annat filsystem för att få det att fungera? Vore tråkigt att förlora all data bara. Förslag?

Tack på förhand.

Hej och välkommen till forumet!

Jag svarar med det jag vet i alla fall och det är att NTFS inte stöds i OSX utan tredjepartsprogramvara. Det går att ladda ner men det har sina nackdelar också.
Enklaste är om du kan formatera om hårddisken.

Prova med en googlesökning med de parametrarna som Snabeldrake skriver då det redan finns trådar i ämnet. (Glöm inte att söka innan du startar nya trådar).

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-06-12 19:48

Hej,

Jag tackar för svaren. Har läst lite på forumet nu och det verkar som om det rätta är att formatera på Mac OS X Extended? Vilka är skillnaderna mellan de olika Extended varianterna?

Ska se om jag ska göra detta på denna hårddisken då jag har en massa data på den. Blir kanske att köpa ny hårddisk.

Egentligen undrar jag rent hypotetiskt då jag funderade kanske på att installera nya 10.7 Lion på min macbook 5.1 aluminium. Jag har 10.5.8 nu. Det är väl egentligen inget jag måste göra men skulle vara kul. Är det värt att uppdatera?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-06-12 23:25

Du bör inte använda Skiftlägeskänslig, däremot Journalförd.
Jag tror att för att uppdatera till Lion måste du först ha SnowLeopard (10.6), eftersom uppdateringen bara kommer att säljas via MacAppStore.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-06-13 21:18

Okej. Journalförd blir det då. Jaha okej, kanske blir att göra det först. Men då har jag nog fått koll på de mesta. Tackar för alla era svar.

1
Bevaka tråden