Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur ändra samtliga textrutor i InDesign-dokument?

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Mölndal
  • 2011-06-09 14:29

Om man har ett många sidor långt dokument med likadana textrutor på varje sida, typ en bok, hur gör man då för att justera alla rutor på en gång? T.ex. om jag vill ha mer marginal nedtill på varje sida. Jag jobbar i Indesign CS4.

Finns det ett enkelt sätt?

Då jobbar man med textramar på mallsidorna, som man sedan låser upp och monterar texten i. När man sedan ändrar på mallsidan ändras alla textrutor också på dokumentsidan. (t.ex. det finns flera andra sätt)

  • Medlem
  • 2011-06-09 15:35
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Då jobbar man med textramar på mallsidorna, som man sedan låser upp och monterar texten i. När man sedan ändrar på mallsidan ändras alla textrutor också på dokumentsidan. (t.ex. det finns flera andra sätt)

Hur menar du nu? Om jag har frigjort ett mallobjekt påverkas det väl inte av ändringar i mallen?

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2011-06-09 17:39
Ursprungligen av Baron:

Hur menar du nu? Om jag har frigjort ett mallobjekt påverkas det väl inte av ändringar i mallen?

Jo, det verkar fungera med just textrutemallarna på det viset. Dessutom blev det en "autoflow" när jag tankade in en lång text. Dvs. det las automatiskt till så många sidor som texten krävde. Smidigt!

Ursprungligen av Baron:

Hur menar du nu? Om jag har frigjort ett mallobjekt påverkas det väl inte av ändringar i mallen?

Det här bygger på regler för "inheritance/arv" , det är inte dokumenterat, och jag vet inte hur långt det håller, men såhär funkar det iaf:

Låt säga att du har en rektangel som har en viss storlek, linje och fyllning på mallsidan. På dokumentsidan frigör du så en kopia/instans av mallobjektet, genom det sedvanliga Cmd+Shift+Klick. Ändrar du någon av egenskaperna på rektangeln på mallsidan slår den ändringen också igenom på dokumentsidans instans, SÅTILLVIDA att du inte ändrat den egenskapen på dokumentsidan. Har du mao t.ex. ändrat storleken på dokumentsidans instans slår en storleksförändring inte igenom, däremot slår en ändring av fyllning igenom, SÅTILLVIDA du inte ändrat också den egenskapen på dokumentsidans instans.

Mao ärvs egenskaperna från mallsidesobjektet, om inte något aktivt frånsteg från dem gjort.

Tänk vad du får lära dig på gamla dar

  • Medlem
  • 2011-06-09 21:50
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Mao ärvs egenskaperna från mallsidesobjektet, om inte något aktivt frånsteg från dem gjort.

Tänk vad du får lära dig på gamla dar

Det var som fanken! När kom det?

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2011-06-09 15:18

Tack för ditt svar!
Jag förstår. Jag kopplade inte momentet med att låsa upp rutorna, så därför använde jag mig inte av mallsides-textrutor. Det var dumt, förstås. Nu funderar jag på att istället skapa ett objektformat som jag applicerar på varje textruta. För att sedan justera marginalerna via objektformatet. Jag tror det skulle funka -- provar ikväll.

Alt. skapa ett nytt dokument med textramar på mallsidorna som du säger och bara kopiera över all text...

Alltså jag fattar det som att Baron säger att om han lagt in textblock i malldokumentet så måste de låsas upp i själva dokumentet för att montera text i, och gör man inte den upplåsningen med cmd-skift-klick? Och då borde de ju inte påverkas om man sedan går in och gör en ändring i mallen.

Eller kan man aktivera "låsta" textblock i malldokumentet i dokumenet på ett annat sätt, när man sedan monterar in texterna i dokumentet?

Ursprungligen av CyberPet:

Alltså jag fattar det som att Baron säger att om han lagt in textblock i malldokumentet så måste de låsas upp i själva dokumentet för att montera text i, och gör man inte den upplåsningen med cmd-skift-klick? Och då borde de ju inte påverkas om man sedan går in och gör en ändring i mallen.

Eller kan man aktivera "låsta" textblock i malldokumentet i dokumenet på ett annat sätt, när man sedan monterar in texterna i dokumentet?

Du får läsa min beskrivning av hur det funkar och testa själv

(Borde inte den här tråden ligga under Adobe förresten?)

Ursprungligen av CyberPet:

(Borde inte den här tråden ligga under Adobe förresten?)

Jo, det borde den och nu är den flyttad. Rapportera gärna trådar som ni upptäcker ligger i fel underforum.

/Mod

Hehehe... ja precis samma fråga... när fanken kom det?!!

InDesign 1.0 om jag inte minns fel

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

InDesign 1.0 om jag inte minns fel

Men då skojar du mig med aprillo.... har inte fått det att fungera med CS4 i alla fall. Vad gör jag gör fel?

Om det endast gäller att ”flytta layouten” finns ju oxå ett litet ”nödscript" i javascriptmappen; "AdjustLayout.jsx”.
Funkar endast på "upplåsta” objekt alltså INTE på mallsidesobjekt.

Nu har jag spelat in en filmsnutt som visar hur det funkar:

YouTube - Broadcast Yourself.

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Nu har jag spelat in en filmsnutt som visar hur det funkar:

YouTube - Broadcast Yourself.

(OBS, klippet finns i 720p HD, så visa det gärna så och lite större så syns det bättre)

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2011-06-12 19:48
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Nu har jag spelat in en filmsnutt som visar hur det funkar:

Tack, mycket fin demonstration!

Richard, make sense! Fan vad bra!!!!

1
Bevaka tråden