Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

SSD behöver repareras enligt skivverktyget

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Körde Onyx häromdagen på min MBP 2011(vilket jag gör kanske en gång i veckan) och innan programmet kan användas kontrollerar den startdisken. Denna gången kom det upp att startskivan behöver repareras och att man ska starta från systemskivan osv..

Jag var tvungen att dubbelkolla med Skivverktyg i Verktygsprogram-mappen och visst, den säger samma sak.

Hårddisken är en SSD (OCZ Vestax 3) och den fungerar hur bra som helst!
Kan det vara något fel? eller är det bara systemet som inte förstår att det är en SSD.

Antar att det inte går att "reparera skivan via startskivan" direkt..

Har ni några tips? Är ju inte helt sugen på att skicka iväg disken på garantin direkt..

Tack på förhand!

(kan även nämna att jag kör en vanlig 500gb via en optibay)

  • Avstängd
  • International user
  • 2011-06-09 16:05

Starta bara om från installations DVDn eller från ett annat system via extern disk. Ibland blir det knasigheter i filsystemet som behöver fixas. Det är inget konstigt, men man kan inte göra det på samma skiva som man kör systemet ifrån.

Diskverktyg skiter fullständigt i om det är en ssd eller vilken sorts media filsystemet ligger på.

Men du kan inte reparera ett filsystem som är monterat. Starta därför från skivan och gör det den vägen.

Tack för era snabba svar!

OK, jag har alltid trott att skivreparation innebär någon form av fysisk reparation på skivan, men det går alltså bra att göra fast det är en SSD? jag har för mig att man vanligtvis även brukar kunna klicka på "reparera skiva" i skivverktyg men nu går det inte heller. så det blir att ragga fram en cd-läsare..

  • Medlem
  • Fränninge, Skåne
  • 2011-06-15 13:12
Ursprungligen av dj_zeppe:

Tack för era snabba svar!

OK, jag har alltid trott att skivreparation innebär någon form av fysisk reparation på skivan, men det går alltså bra att göra fast det är en SSD? jag har för mig att man vanligtvis även brukar kunna klicka på "reparera skiva" i skivverktyg men nu går det inte heller. så det blir att ragga fram en cd-läsare..

Nej, aldrig på din startskiva/partition. Den är låst av systemet, därav kravet att du startar från ett annat medium (disk, skiva, usb, osv)

1
Bevaka tråden