Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Stängde av datorn när åskan gick - nu är allt borta!

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Det åskade i Kalmar för ett par minuter sen. Jag slog av min 27" i7 iMac som jag knappt annars gör, jag drog inte ut sladden men stängde av kontakten. Det slutade åska så jag drog igång allt igen. Grundinställningarna var tillbaka, det fick mig att reagera då docken var i 3d. Men fan allt annat är också borta! Dokument, filmer, musik, allt allt allt!!!!!

Det enda som är kvar är program mappen som verkar oberörd. Vad kan ha hänt?

Har du loggat in på rätt konto? Råkat logga in på gästkontot av misstag?

Jag är ensam här har bara mitt eget admin konto. Näe har faktiskt ett till men det ska vara identiskt. Försökte en gång göra ett till men det behövdes inte sen så jag har ett som inte används. Allt ser likadant ut under kontoinställningar.

Det låter ju väldigt mystiskt. Jag skulle också ha gissat på att det är fel konto du är inne på, det låter väldigt konstigt att filer ska ha försvunnit. Testa söka i Spotlight efter t ex en musikfil eller film som du vet att du hade tidigare och se om du får träff - då ser du ju om filen t ex ligger i en annan användares mapp (och i så fall vilken användare det ligger på) eller vad som kan ha hänt.

Jag gissar att du inte har flera systemdiskar heller, så att den startat från fel disk eller bootat från nätverket eller liknande?

  • Medlem
  • Täby
  • 2011-06-09 14:38

Detta har inte med din fråga att göra men jag vill bara passa på att fråga varför du stängde av datorn men inte drog ur sladden?
Datorn kan bli skadad av åskan så länge sladden sitter i, oavsett om datorn är igång eller inte.

Känn dig välkommen att ignorera frågan ifall du vill

KERMIT: alla filer verkar vara borta, hittar inget jag söker efter.
Kainen: Då kan vi fastställa att jag är en amatör

Det som normalt händer med en dator som blir åskskadad är att elaggregatet går åt pipan. Om man har en modemuppkoppling kan modemet brinna upp. Teoretiskt sett skulle en nätverksdelen kunna bli skadad om man har nätverkskabel i. Att hårddisken skulle tappa information är vääääääldigt osannolikt. Möjligen skulle magnetfältet vid ett åsknedslag i datorns omedelbara närhet kunna steka en hårddisk, men då pratar vi avstånd på max någon meter och jag gissar att hårddisken då blir helt obrukbar.

Ok. Jag är väldigt tacksam för hjälp, det här är en smärre chock! Vad fan kan ha hänt, har hårddisken gått, då borde datorn inte fungera?

Jag tror att det faktum att datorn fungerar utesluter åskan som orsak. Att enbart dina användarfiler selektivt skulle ha raderats låter långsökt. Det är något annat som har hänt. Förlåt en dum fråga, men har du kollat så du inte råkat slänga hela din mapp i papperskorgen?

Ja papperskorgen är tom. Inte ens recovered files vilket vore bra i det här läget annars iPhoto o så funkar som om de öppnas för första gången.

  • Medlem
  • Söderköping
  • 2011-06-09 15:15

Om du av misstag råkat namnändra ditt konto (huset), så skapas ett nytt konto med ditt gamla riktiga namn direkt.

  • Medlem
  • 2011-06-09 15:08

Har du kollat att det inte finns en användarmapp som heter NÄSTAN samma sak? Det kan ju ha blivit nåt strul med datorns register.

Och det borde ju vara enkelt att se om det är oväntat mycket ledigt utrymme på disken...

  • Medlem
  • Söderköping
  • 2011-06-09 15:12

Öppna ett nytt Finderfönster, klicka på din hårddisk längst upp, sedan Användare. Vad ser du för mappnamn där?

Jag skulle vilja se hur det ser ut i mappen Användare. Jag tror att det finns fler än en användare där.

Logga ut och logga in igen.

Under hårddisk, användare finns två konton. Ett med mitt förnamn, ett med mitt hela namn. Då kan det vara konton trots allt?

Jag tror att du har bytt namn på din hemkatalog och att det fick effekt först när du startade om datorn vilket råkade sammanträffa med att åskan gick. Om jag har rätt borde dina filer ligga i en mapp under användarmappen där alla hemkataloger ligger.

jag har två konton, ett med mitt namn med mellanslag mellan för o efternamn, ett utan. men det senare är aldrig använt dock. jag experimenterade med ett konto till en gång i tiden. Har loggat ut och in igen. Märkt att under platser i Finder heter jag mitt förnamn. Det brukar stå mitt för o efternamn där.

  • Medlem
  • Söderköping
  • 2011-06-09 15:33

Troligen är ena mappen din som "försvann". I kontoinställningar, stäng av logga in automatiskt, starta om o se om du ser 2 kontosymboler.

Det blev lite action såhär mitt på dan, 1000 tack för alla råd. Så här hjälper inte pece-folk varandra! Jag var inloggad på ett annat konto, det är nu raderat och allt är som vanligt. Over and out

Glöm inte dra ut sladden nästa gång det åskar i alla fall!

Och göra backup!

1
Bevaka tråden