Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple vill bygga nytt

Tråden skapades och har fått 36 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-06-08 15:53
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-06-08 18:44

Ett gigantiskt bygge, enligt Jobs är planen att det ska vara klart 2015. Låter som att det ska gå undan med beslut och allt annat som hör ett så stort bygge till.

I artikeln kallar dom naturgas för en grön energikälla.

Ursprungligen av Zimmerman:

I artikeln kallar dom naturgas för en grön energikälla.

Är "natural gas" verkligen direkt överförbart till svenskans "naturgas"? Jag hade för mig att det engelska begreppet är luddigare och kan omfatta även biogas, men det kan lika gärna vara jag som är ute och cyklar.

Jobs själv snackar om biogas (deras bussar). Jag tolkar "natural gas" som "naturgas" - alltså fossil gas från jordens inre - pajar klimatet. Biogas är manna. Man kör på fisar (en del bussar i Sthlm går på vi medborgares nerspolade skit - kan det bli bättre?)

Ursprungligen av Samuel K:

Är "natural gas" verkligen direkt överförbart till svenskans "naturgas"? Jag hade för mig att det engelska begreppet är luddigare och kan omfatta även biogas, men det kan lika gärna vara jag som är ute och cyklar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-06-08 19:01

Hela Jobs presentation av bygget finns på YouTube: YouTube - ‪Steve Jobs Presents to the Cupertino City Council (6/7/11)‬‏

  • Medlem
  • Tranemo
  • 2011-06-08 19:59

2015, hoppas Jobs får se byggnad färdigställas :S

Ursprungligen av ;:

Usch, han ser o låter verkligen inte som han mår särskilt bra.

Steve jobs vill lämna sitt legacy och inte bara bygga utan skapa. Jag hoppas som ni andra att han får se det bli verklighet. "Best in the world" är nog en lika bra beskrivning som någon annan för vad som är måttstocken för framtida apple. Så... måttstocken blir då baserad på vad som är apples "world". Det blir intressant att se vad arkitektur kan bli med denna bakgrund. Jag blev förvånad att han inte nämnde low energy, solar power.. etc.. men jag tror det kommer. Han nämde "other ways" om energi källor.

Gällande formen. Tror ni det kommer att finnas hissar/shuttles som går "runt"?

Jag tror hela byggnationens design är en steve jobs tanke.. sen MÅNGA ÅR..., men jag vet inte

Steve jobs futuristic city... 12000 pers är tokigt mycket folk på en plats.. hoppas det kommer upp en blog som kommer att följa detta, kanske någon cupertino lokal apple kännare som håller koll?

Är det någon annan än jag som tycker att city council-folket lät ovanligt korkade?

  • Medlem
  • Tranemo
  • 2011-06-09 00:49
Ursprungligen av Capeman:

Är det någon annan än jag som tycker att city council-folket lät ovanligt korkade?

Ja typ dom flesta tycker det med tanke på att alla påpekar det i kommentarerna på alla ställen denna nyheten finns på

Se Steve Jobs hålla en annan typ av tal | Feber / Mac
Steve Jobs reveals Apple's new spaceship campus, calls it the 'best office building in the world' (video) -- Engadget

Ursprungligen av Capeman:

Är det någon annan än jag som tycker att city council-folket lät ovanligt korkade?

Well, först tyckte jag att Steve spelade sina kort jävligt dumt när han svarade kvinnan där. Tänkte "Det är la klart att hon vill veta vad befolkningen får ut mer än SKATTEPENGAR."
Så börjar hon svammla om Free Wifi, sikken galen tanta!

Men det är ju nästan tragiskt hur de fjäskar för honom, mycket bruna tungor hos The Counsils!

Ursprungligen av PeeMaN:

Well, först tyckte jag att Steve spelade sina kort jävligt dumt när han svarade kvinnan där. Tänkte "Det är la klart att hon vill veta vad befolkningen får ut mer än SKATTEPENGAR."
Så börjar hon svammla om Free Wifi, sikken galen tanta!

Men det är ju nästan tragiskt hur de fjäskar för honom, mycket bruna tungor hos The Counsils!

Galen ja, speciellt i ljuset av hennes meriter, som faktiskt inte är dåliga:

Cupertino : Council Member Kris Wang

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-06-09 10:28
Ursprungligen av PeeMaN:

Well, först tyckte jag att Steve spelade sina kort jävligt dumt när han svarade kvinnan där. Tänkte "Det är la klart att hon vill veta vad befolkningen får ut mer än SKATTEPENGAR."
Så börjar hon svammla om Free Wifi, sikken galen tanta!

Men det är ju nästan tragiskt hur de fjäskar för honom, mycket bruna tungor hos The Counsils!

Ja, tragiskt är ordet

Bra svar dock från Steve på frågan om vad Cupertino får i gengäld. Vaddå, vi är största skattebetalaren...behöver ni mer info?

Ursprungligen av Capeman:

Galen ja, speciellt i ljuset av hennes meriter, som faktiskt inte är dåliga:

Cupertino : Council Member Kris Wang

Sant...det kändes dock som det nästintill bara var asiater där

Jag såg bara amerikaner. 100% amerikaner.

Ursprungligen av zinned:

Sant...det kändes dock som det nästintill bara var asiater där

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-06-09 11:35
Ursprungligen av Zimmerman:

Jag såg bara amerikaner. 100% amerikaner.

Det är garanterat amerikanska medborgare men de har ju ett asiatiskt utseende, vilket var det jag menade. Se bilden, 60% asiatiska namn

Haha okej, bra, känner mig mindre ensam nu då.

Och här ligger tomten i förhållande till det befintliga campuset.

(Bild från AppleInsider | Apple planning massive 12,000 employee 'spaceship' campus in Cupertino)

Det är också ganska kul att slå på tidslinjen i Google Earth och jämföra med apelsinplantagerna som låg här på 1940-talet!

Ursprungligen av johan_tanying:

...och jämföra med apelsinplantagerna som låg här på 1940-talet!

Aprikoser, inte apelsiner.

I City Council-anförandet pratade Jobs om "apricot orchards" - att det hade funnits tidigare, och att de skulle anlägga nya.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Aprikoser, inte apelsiner.

Äh - jag lyssnade/tittade aldrig på filmen. Tog bara för givet att denna plätt liksom nästan “hela” övriga Kalifornien var täckt av apelsinlundar...

Vem har ritat förslaget förresten? Norman Foster? Konceptet med en "stad" typ Masdar stämmer ju inte alls med moderskepps-/Halodesignen.

Tillägg: Har inte hittat mer info/fler bilder än så här: http://techcrunch.com/2011/06/07/steve-jobs-cupertino/

En stor fördel är ju den enorma slutna innergården. Det blir givetvis lättare att hålla säkerhetsnivån om folk går ut och tar luft på innegården än ut i allmänningen. Persontrafiken genom huvudportar minskar. Byggnaden är helt i linje med Apples hemlighetsmakeri :-D. Dom får alltså sin egen park som man bara kan komma till genom säkerhetskontroller.

Ursprungligen av johan_tanying:

Äh - jag lyssnade/tittade aldrig på filmen. Tog bara för givet att denna plätt liksom nästan “hela” övriga Kalifornien var täckt av apelsinlundar...

Vem har ritat förslaget förresten? Norman Foster? Konceptet med en "stad" typ Masdar stämmer ju inte alls med moderskepps-/Halodesignen.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-06-10 11:39
Ursprungligen av Zimmerman:

En stor fördel är ju den enorma slutna innergården. Det blir givetvis lättare att hålla säkerhetsnivån om folk går ut och tar luft på innegården än ut i allmänningen. Persontrafiken genom huvudportar minskar. Byggnaden är helt i linje med Apples hemlighetsmakeri :-D. Dom får alltså sin egen park som man bara kan komma till genom säkerhetskontroller.

Sitt egna Area 51, med andra ord

Jepp. Fast betydligt hemligare och tätare än så. US Airforce - och Pentagon, CIA och alla federala organisationer i USA - kan bara drömma om tätheten som Apple har.

Ursprungligen av Qonos:

Sitt egna Area 51, med andra ord

Ursprungligen av Zimmerman:

Jepp. Fast betydligt hemligare och tätare än så. US Airforce - och Pentagon, CIA och alla federala organisationer i USA - kan bara drömma om tätheten som Apple har.

Jag skulle nog vilja säga att det är samma ungefär. Bilderna på apple-produkterna som läcker är ju oftast lite suddiga och dåligt tagna precis som de UFO man sett från Area51

  • Medlem
  • International user
  • 2011-06-10 12:42
Ursprungligen av Qonos:

Sitt egna Area 51, med andra ord

"The mothership has landed"
- Steve Jobs -

Ursprungligen av johan_tanying:

Vem har ritat förslaget förresten? Norman Foster? Konceptet med en "stad" typ Masdar stämmer ju inte alls med moderskepps-/Halodesignen.

Jag tror definitivt att det är Foster + Partners som ligger bakom förslaget, detaljerna i LA Times artikel från december verkar stämma bra med förslaget.

Enkelt!

Biogas (en) = biogas (sv)
Natural gas (en) = naturgas (sv)

Sen var det väl biodiesel Jobs nämnde för sina bussar?

Ursprungligen av ;:

Verkar inte vara några problem för Cupertinos borgmästare att acceptera bygget. I planen ingår även en rejäl trädplantering - 6000 träd: Cupertino: "There is no chance that we're saying no" to Apple's new building | TUAW - The Unofficial Apple Weblog

Jaha, hur man kan uppfatta saker olika. Tyckte city-council folket framförde en stor portion med ironi, och inte alls verkade korkade. Det är väl inte så svårt att höra humorn i samspelet med Steve, tycker jag alltså. Särskilt inte när han snackar om att 'the Mothership has landed'.
Coolaste kontorsbyggnaden i världen, helt klart

  • Medlem
  • International user
  • 2011-06-11 05:58
Ursprungligen av panther:

Jaha, hur man kan uppfatta saker olika. Tyckte city-council folket framförde en stor portion med ironi, och inte alls verkade korkade. Det är väl inte så svårt att höra humorn i samspelet med Steve, tycker jag alltså. Särskilt inte när han snackar om att 'the Mothership has landed'.
Coolaste kontorsbyggnaden i världen, helt klart

Ironi för mig är att skoja om en sak en gång, skratta åt det och gå vidare. Här finns exempel på försök till ironi från kommunfullmäktige, men när man nämner en och samma sak tre gånger i rad så blir det uppenbart.
Vid ett tillfälle trycker en kvinnlig representant väldigt mycket på att hon vill ha "gratis wifi". Visst kan det tolkas som lite ironiskt till en början, men det hela fallerar då hon gång på gång trycker på ämnet. Allt blir då så uppenbart och man kan verkligen se i ögonen på Steve hur han tänker "Vad gör jag här, varför tar dessa individer upp min tid.."

Precis som Steve säger innebär bygget så mycket mer för befolkningen i staden än att de eventuellt skulle kunna på "gratis wifi". Att man som kommunfullmäktige inte inser detta och hellre ser sitt eget bästa tycker iaf jag är tråkigt. Men för all del, stämningen i salen var lättare än den säkert hade varit i bl.a. Sverige..

Bevaka tråden