Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sätta i SSD och använda intern i kabinett som extern.

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!
Har precis beställt en intel 320 SSD 120 gb och tänkte byta ut originaldisken på 250 gb mot den.
Har planen att köpa någon form av kabinett och använda originaldisken som extern för att lagra bilder och sånt på.

Frågan är nu vad för kabinett jag ska leta efter. Usb eller FW? Eller det kanske finns någon som har ett tips?

Sen en annan snabb fråga. Från sidan jag beställde disken fanns den i en version som hette retail och en som hette oem. Då jag inte hittade någon skillnad utöver artikelnumret så beställde jag den något billigare retail. Vad är skillnaden?

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2011-06-08 22:37

Retail = färgglad konsumentförpackning. Du får med en SATA-datakabel och en SATA-strömkabel samt en bockad plåtbit och skruvar för att kunna skruva fast SSDn i en 3,5” plats. Klistermärke och lite papperskrafs.

Kabinett med både FW och USB. En sån har jag. http://www.dustinhome.se/pd_5010546554.aspx

hur kommer det sig då att retail var billigare? Skiljde 50 kronor dock och det är ju ingenting att bråka om.

Snygg kabinett helt klart. Jag hade däremot tänkt mig någon i en billigare prisklass. Vad ska man leta efter för egenskaper? Design bryr jag mig inte alls om då jag ändå tänker gömma undan den och enbart plocka fram vid behov.

Ursprungligen av pizzapappa:

hur kommer det sig då att retail var billigare?...

Tillfällig kampanj, kanske. Eller misstag vid prissättningen.

OEM- eller bulk-versionen brukar vara lite billigare.

Har flyttat tråden till rätt forumdel. Detta är ingen MacBook Pro-specifik fråga.

/Mod

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2011-06-09 10:26

Om du inte känner att du måste ha FW så hade jag valt något sådant här:
Deltaco MAP-HL21U Slimmat hårddiskchassi för 2,5-tums SATA-disk USB 2.0

Jag minns inte om det är någon annan fördel än överföringshastigheten med FW, men en standard 2.5" disk är inte snabb nog att utnyttja ens USB 2.0 fullt ut.
Kan tillägga att jag satte min originaldisk i kabinetten jag länkade till och det fungerar utmärkt.

Ursprungligen av Json_81:

Om du inte känner att du måste ha FW så hade jag valt något sådant här:
Deltaco MAP-HL21U Slimmat hårddiskchassi för 2,5-tums SATA-disk USB 2.0

Jag minns inte om det är någon annan fördel än överföringshastigheten med FW, men en standard 2.5" disk är inte snabb nog att utnyttja ens USB 2.0 fullt ut.
Kan tillägga att jag satte min originaldisk i kabinetten jag länkade till och det fungerar utmärkt.

Jo har sneglat lite på den faktist men var lite orolig då den verkade få väldigt blandade omdömen. Fast för en hundring är det kanske värt att chansa lite.

Varför/ Varför inte FW?

Edit: Och tack till Mod!

  • Medlem
  • International user
  • 2011-06-28 17:26

Om du ska ha en billig deltaco, kan du köpa här och spara ytterligare några kronor

WEBHALLEN.com - Deltaco Externt kabinett 2.5" SATA till USB 2.0 - Aluminium/Plast Svart/Silver - Glansig Ytfinish

För alla intresserade kan jag meddela att jag köpte en Ace Azure Ace Azure - Externt lagringschassi - Hitta lgsta pris, omdmen och information.

Kostade ingenting och fungerar än så längre bra till det jag använder den till.
Har bland annat TM samt en del musik och bilder. Kopplar helt enkelt in den när jag ska använda någonting eller ska göra en backup.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-06-27 19:00

Lånar tråden lite,
Har gjort som trådskaparen och ersatt min gamla 1TB i min iMac 27(2010) med en SSD samt köpt en kabinett till "den gamla"

Sandberg Multi Hard Disk Box 3.5'' - Externt lagringschassi - Hitta lgsta pris, omdmen och information

Provade för kul några gamla IDE-diskar jag hade liggande(sent 90 och tidigt 00), Ingen funkade till min PC men alla funkade till min mac

Nu har jag dock petat i min 1TB-disk i kabinetten. Kopplas till datorn via SATA internt och till datorn med USB.
Döm av min förvåning då den spinner upp som vanligt men datorn känner inte alls av den!?

Någon som har nån idé vad felet kan vara?

MVH
Henke

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2011-06-28 16:55

Syns disken i System Profiler >> USB (vad det nu heter på svenska) när den är inkopplad ?
Några meddelanden i Console (Systemkonsollen?) när du ansluter den till datorn ?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-06-28 18:03

Nope,

Nope!

Den funkar ju finfint med IDE-diskar! De anslöt jag med strömkabel + flat IDE-kabel
Denna SATA ansluter jag endast med en SATA-kabel..

Min PC ger heller inget utslag när jag pluggar in den i den!
/Henke

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2011-06-28 19:17

OOPS, blandade ihop ordningen du hade testat, IDE fungerar men inte SATA.

Glöm detta.

Förresten, SATA-diskar behöver också en strömkabel. Kabel med bred svart kontakt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-06-28 21:14
Ursprungligen av mattiL:

OOPS, blandade ihop ordningen du hade testat, IDE fungerar men inte SATA.

Glöm detta.

Förresten, SATA-diskar behöver också en strömkabel. Kabel med bred svart kontakt.

whoops, var visst lite snabb!

Tack!
/Noob-Henke

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2011-06-28 19:08

Finns det några byglingar/DIP-switchar som måste ställas om för att välja IDE eller SATA kanske (inne i lådan) ?

1
Bevaka tråden