Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp med att sätta ett försäljning värde på en reservdels first gen unibody 2,4ghz MBP.

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-06-08 22:08

Hej, jag har en första generationen late 2008 unibody macbook pro 15 tum 2.4 ghz som allt efter tiden gick blev instabil och nu hänger sig bara efter ett par minuter i bruk, jag misstänker att det är ett grafiskt fel på moderkortet och pga att sannolikheten är ganska stor att jag kommer att få en 10.000+ kr räkning från apple om jag skulle vilja laga den har jag beslutat att sälja den som reservdels dator.

Specifikationenerna är:

2.4 GHz (P8600) with 3 MB on-chip L2
4gb ram ddr3 minne (2 1gb stickor som följde med datorn ingår)
En ny och oanvänd Seagate momentus 250gb 16mb cache, 7200 rpm med free fall sensor
skärmen, wifi kretsen, tangentbordet, superdriven, bluetooth kretsen fungerar och är i bra skick.
Strömadapter och väska.
Det läcker dessvärre in damm igenom superdrivens slot-in hål in till datorn.
Inga synliga skador på kroppen som är i bra skick.

Det finns dock inget batteri i datorn pga att den svällde upp, som tur är uppmärksammade jag detta i tid och lämnade in den för återvinning innan datorn kunde ta skada av detta.

Så frågan är vilket värde ska jag sätta på den när jag ska få den såld?

PS

Jag inser att några av er kommer att argumentera för att jag ska spendera tusenlappen och få en kontroll av dess skick men pga att jag inte för tillfället har pengarna att lägga ut på det och att jag vill hellre spara till en helt ny och modernare modell så väljer jag denna väg.

Tack för i förhand

/Sina

Är osäker på ifall det kan vara så bra att Apple fixar datorn kostnadsfritt ifall det är fel på grafikkortet men vill minnas att detta är fallet, har för mig att det gäller uppsvällda batterier iaf (men lite sent för det nu). Jag har sett defekta MBP gå för ett par tusenlappar eller mer på Tradera, i många fall med lågt ingångspris. Vid direkt försäljning vet jag tyvärr inte vad de brukar gå för, men gör en gissning att det kan röra sig om mer än en tusenlapp iaf.

  • Medlem
  • Fränninge, Skåne
  • 2011-06-15 13:08

Den har ju en väldigt begränsad och specifik målgrupp, dvs de som slaktar och lagar andra MBP och behöver delar som skal, skärm, tangentbord osv..

Tror att värdet med att skicka med en (ny?) disk är i princip plis/minus noll och du bör få ut någonstans kring 1000-1500:- för den vid en försäljning.

Sålde en MBP 15" med (förmodligen) trasig logikkort från 07? Fick en 2000 sammanlagt... SÅ lite mer för din kanske, kolla försäkringsbolaget om du får något därifrån...

1
Bevaka tråden