Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple förlänger MobileMe utan kostnad, men MobileMe är dött

Tråden skapades och har fått 37 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag möttes av detta i mailen i morse.

"Your MobileMe subscription will be automatically extended through June 30, 2012, at no additional charge. After that date, MobileMe will no longer be available."

Innebär det att jag som förnyade 17 april för ett år till får tillbaka pengar? Nej det tror jag inte utan jag får någon månad extra gratis men kan å andra sidan inte fortsätta använda mobileme utan tvingas över till icloud Så övergången blir ganska smärtfri hoppas jag. Det står inget om innehålls överföring till det nya mer än att jag får behålla min email. tack så mycket för det apple. Den finns på några tryckta ställen ...

"When you sign up for iCloud, you'll be able to keep your MobileMe email address and move your mail, contacts, calendars, and bookmarks to the new service."

Om jag har en hemsida kopplad då? Webhotells delen av mobileme? Inte nämnt här. Men jag får väl se mer till hösten. Tar de väck webhotells biten?

Senast redigerat 2011-06-07 08:29

Flyttade tråden. Var vänliga tänk på var ni lägger ers trådar!

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2011-06-07 08:23

Finns det någon översikt på vad för nytt som iCloud tillför, dvs. en jämförelse mellan iCloud och MobileMe?

Jag har precis haft en chat med mobilme support. De vet så här mycket...

Din mobileme email kommer att funka
Din site, blog etc..(iweb content) funkar så länge domännamnet är kopplat mot web.me.com

När eller om dessa adresser någon gång kommer att sluta fungera efter att iclod är lanserat visste de dock egentligen inte med säkerhet. Det verkar ganska nytt för supporten just nu.

De hänvisar till support artiklar ( om jag någonsin får min chat emailad till mig så skall jag lägga upp länkarna)

jag är lite fundersam då jag förnyade 17 april och de måste ha vetat om att mobileme was no more.. men adresserna är så inarbetade och finns i tryck etc så jag har inget val annat än att fortsätta ett bra tag till och följa "utvecklingen" som apple gör inom detta. En sak är säker aldrig mer apple adresser på tryck. Då får det bli loopia web hotell+email eller någon som inte lägger ner sina tjänster stup i kvarten.. De kunde ju bara adderat dessa nya funktioner till mobileme, men de skall tvunget kalla det icloud och lägga ner det andra... nåja man får väl skylla sig själv men steve var tydlig på keynoten om vad han tyckte om den tjänsten som de har erbjudit och dess funktion och stabilitet. Han gör det väl inte bättre genom att slå undan benen på de som faktiskt använder systemet?

Så här tror jag det är:

Apple slutar med publiceringstjänsten i sitt moln (som nu heter MobileMe och byter namn till iCloud). Alltså: Webbhotell och Gallery försvinner när MM förvinner efter utfasningen - någon gång 2012. Synkning kvarstår, den har uttökats med musik och allt blir gratis. iDisk - alltså en diskplats på deras server som monteras med WebDAV och som man kan använda till vad man vill - förvinner också. Den diskplats man har är "osynlig" och bara tillgänglig för vissa filformat inifrån vissa program. Eftersom iCloud öppnas upp för tredjepartare - andra apps - så kommer det dock att utvecklas fenomenalt; alla möjliga program kan synkas/backuppas i ditt iClod. Andra fina möjligheter/lösningar - som man inte ens tänkt sig - dyker nog upp också.
För mig är detta okej. Synk är det viktiga och för publicering finns många andra lösningar - iDisk har dessutom varit oanvändbart p.g.a. usel prestanda.
Så - Apple slutar konkurera med t.ex. Flickr, YouTube, DropBox och webbhotell. Egentligen har dom ju aldrig konkurerat inom dessa områden då det har varit en tynande tillvaro. Gallery har ju givetvis varit den vackraste lösningen för foto och video, men prestandan har varit usel - framför allt för video. Synkningen inifrån iPhoto och Aperture - och det snygga/enkla sättet att t.ex. lösenordsskydda album - kommer jag att sakna…men jag får se mig om efter annat. I can live with that.

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2011-06-07 10:58

Sörjer iDisks försvinnande......

Ursprungligen av ThomasC:

Sörjer iDisks försvinnande......

Då är du nog ganska ensam...

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2011-06-08 12:31
Ursprungligen av Capeman:

Då är du nog ganska ensam...

Det bör innebära att jag missat något....hur delar man med sig en zippad bildfil på t ex dryga gigabyten till en eller fler specifika mottagare, men den nya funktionen iCloud?

Jag har flera kunder som har noll koll på ftp....så iDisk har varit oerhört funktionell.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2011-06-07 11:12

Vad blir maildomänen när iCoud sätter igång? Är det så enkelt som @icloud.com?

Jag tror maildomänet fortsättar att vara @me.com

Japp, Steve sade på keynoten att den förblir @me.com.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2011-06-07 12:21
Ursprungligen av Capeman:

Japp, Steve sade på keynoten att den förblir @me.com.

Bra. Tack för svar.

allt det smidiga med iweb är borta. Nu måste personen som vill börja med iweb först ha skaffat webhotell och det är inte så bara för en nybörjare.

Besviken på apple att de går ifrån ease of use i form av leverera hela lösningen all apple. Kanske de tycker att wordpress och annat är websidor för folk numera.

Jag kommer att se mig om efter andra lösningar, man har ju lite tid på sig, men jag kommer inte att lita på apples helhets lösningar igen. de är alldeles för kortsiktiga.

SÅ idisk hade dålig prestanda? bygg en ny lösning som ser ut och funkar likadant men är annorlunda under huven. hur svårt kan det vara? Nej apple har i för mig sjunkit något i anseende och ease of use. Låter jag bitter så är det för att jag förnyade 17 april... men om det är så att emailen kan stanna kvar gratis men allt det andra försvinner (syncning använde jag aldrig) så är det typ en fråga om att lägga om sitt webhotell och peka om domänen? Det var klöddigt så det räckte i första skedet men kanske det är enklare hos exempelvis loopia?

jag är ingen fan av icloud just nu men ge mig tid

Senast redigerat 2011-06-08 07:26
Citat:

When you sign up for iCloud, you'll be able to keep your me.com or mac.com email address and move your MobileMe mail, contacts, calendars, and bookmarks to the new service.

Information about the MobileMe transition

  • Avstängd
  • 2011-06-07 12:06

Det var mycket och härligt spännande nyheter överlag på WWDC... kan knappt vänta på att få prova som det heter

Lite funderingar över MBM-iCloud:

Jag gillar iDisk och funkar bra för mig och har en hel del där som jag vill bara komma åt "on the run" och inte ha nerladdat i iPrylarna. Dessutom funkat bra att dela med sig av större filer, så hur blir det nu?

Likaså med Gallery där jag lagt upp större bilder som jag inte vill ha ha i iPrylarna, har dessutom funkat perfekt för att dela med sig av större/många bilder som inte gått att mejla.

MobilMe hade man 20GB lagring på dessutom, att dela på med mail, kalender, Adressbok mm vilka inte tog spec. stor plats, men nu har man 5GB om än gratis, kommer man kunna betala för att utöka lagringsutrymme?

Synd på iWeb som jag just börjat småpula med

Så vad ska man nu ersätta dessa med:
-iDisk: DropBox?
-Gallery: ??? DropBox delvis för sharing, men visa bilderna snyggt med så dom ser vad dom får?
-iWeb: ?

iCloud och musik: Hoppas det innerbär att man fortfarande kan ha den musiken man väljer ut lokalt på iPrylarna för strömma funkar lite si och så "on the run" imho och strömma 256kbit låtar verkar tufft över 3G.
Musik som inte är köpt på iTunes kommer ju kosta $25 per år att ha lagrad och även eventuellt utbytt till bättre kvalitet, kommer dessa att kunna ligga lokalt på iPrylarna sen?
Undrar också om man rent hypotetiskt laddar upp all sin icke iTunesköpta musik och får delar av dom utbytta till bättre versioner, vad händer om man inte betalar år 2 ???

Spännade är det iaf helt klart

Jag tror att jag lägger in en liten nostalgitripp:

Apple to charge for iTools services

Som vi vet började molnet i Apples version som iTools. Då det blev populärt att "ta betalt" på Internet (Macworld.se anno 2002.......) beslöt sig Apple för att eliminera den kostnadsfria iTools och sälja det under namnet .Mac istället. Därefter blev det MobileMe och nu plötsligt är vi tillbaks där det började - en gratis molntjänst. Precis som iTools. Där även en gratis iDisk ingick........;)

Frågan är vad som fått Apple att ändra kurs. När .Mac introducerades minns jag att det hyllades och vanliga argument var att man "måste ta betalt på Internet" o.dyl - något som Macworld.se trummade hårt för. Nu plötsligt är dock betaltjänsten som under stor fanfar introducerades tillbaka som en gratistjänst.

Jag tror att gratis iCloud är en bra lösning, senare kan de expandera den med betaltjänster (iCloud Plus).

Ursprungligen av Matts E. Lindmark:

Jag tror att jag lägger in en liten nostalgitripp:

Apple to charge for iTools services

Som vi vet började molnet i Apples version som iTools. Då det blev populärt att "ta betalt" på Internet (Macworld.se anno 2002.......) beslöt sig Apple för att eliminera den kostnadsfria iTools och sälja det under namnet .Mac istället. Därefter blev det MobileMe och nu plötsligt är vi tillbaks där det började - en gratis molntjänst. Precis som iTools. Där även en gratis iDisk ingick........;)

Frågan är vad som fått Apple att ändra kurs. När .Mac introducerades minns jag att det hyllades och vanliga argument var att man "måste ta betalt på Internet" o.dyl - något som Macworld.se trummade hårt för. Nu plötsligt är dock betaltjänsten som under stor fanfar introducerades tillbaka som en gratistjänst.

Jag tror att gratis iCloud är en bra lösning, senare kan de expandera den med betaltjänster (iCloud Plus).

ja men med deras score card inom just internet tjänster så är det svårt att ta dem på allvar längre. Visst bilden på ett stort center och allt men det är dock så att allt kommer via nätet och de råder inte över detta. Molnet varnade säkerhetsexperter för och det var många år sen..

När jag såg bilden.. så tänkte jag på snöskottning och att taket säkert inte är dimensionerat för en massa snö senaste vintern sätter sina spår tydligen.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-06-08 11:20

.me-adresser efter 2012-06-30

Man kommer alltså bara kunna komma åt dessa via iCloud och Lion när väl MobileMe är avvecklat?

Har man inte installerat Lion och aktiverat iCloud kommer .me adressernas konton raderas?

Ursprungligen av planB:

Man kommer alltså bara kunna komma åt dessa via iCloud och Lion när väl MobileMe är avvecklat?

Har man inte installerat Lion och aktiverat iCloud kommer .me adressernas konton raderas?

Varför skulle man vara låst till Lion?

Jag använder min me.com-adress i Outlook idag, både i Windows och OS X. Jag förutsätter att jag kan fortsätta använda min mail på det sättet även när MobileMe blir iCloud.

Inlägg #17 har flyttats hit från en annan tråd.

/Mod

Jag känner mig lite blåst på pengarna jag nyss lagt ner på MobileMe...

Undrar om Apple kommer att kompensera det på nåt vis?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-06-08 13:22
Ursprungligen av iTiger:

Jag känner mig lite blåst på pengarna jag nyss lagt ner på MobileMe...

Undrar om Apple kommer att kompensera det på nåt vis?

Jag försöker reklamera det. Betalade in detta för 3 dagar sedan dvs jag kan häva köpet.

Ursprungligen av 20hz:

Jag försöker reklamera det. Betalade in detta för 3 dagar sedan dvs jag kan häva köpet.

Mmm... låter som en bra idé. För min egen del tror jag inte riktigt på reklamation. Jag betalade årsavgiften någon gång under våren.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-06-08 14:55
Ursprungligen av iTiger:

Mmm... låter som en bra idé. För min egen del tror jag inte riktigt på reklamation. Jag betalade årsavgiften någon gång under våren.

Allt du köper via webben kan du häva köpet upp till 14 dagar efter.

  • Medlem
  • Täby
  • 2011-06-08 16:10
Ursprungligen av iTiger:

Jag känner mig lite blåst på pengarna jag nyss lagt ner på MobileMe...

Undrar om Apple kommer att kompensera det på nåt vis?

Läs detta!

Apple Will Refund Some Money to MobileMe Users - MacRumors.com

Tackar! Det skulle kännas ganska rättvist om man blev kompenserad för den tid man inte kommer att ha nytta av MobileMe

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-06-13 14:45

Någon som vet om man kommer kunna dela ut kalendrar med skrivrättigheter i och med iCloud?

Det kan man i MobileMe så det förutsätter jag. Allt annat är ju en skandal.

Ursprungligen av acke:

Någon som vet om man kommer kunna dela ut kalendrar med skrivrättigheter i och med iCloud?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-06-14 07:18
Ursprungligen av Zimmerman:

Det kan man i MobileMe så det förutsätter jag. Allt annat är ju en skandal.

Man vet ju aldrig med Apple. Men ja det verkar som det. iCloud.com to Offer at Least Some of MobileMe's Web Functionality - Mac Rumors

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-06-25 10:25

Här får man många svar från Apple. Man kommer komma åt mail, kalender, kontakter och Find My iPhone på webben. Man kan köpa mer utrymme. iDisk och synkning av bokmärken, keychain osv kommer att försvinna.
Apple - MobileMe - MobileMe transition and iCloud

Bevaka tråden