Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MobileMe — vid delning/synkning: påminnelser/uppgifter

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

När jag och min partner nu gått över till nya iCal och synkar och delar kalendrar via MobileMe så ser vi våra respektive uppgifter vi har samt vi får våra respektive påminnelser också! Vi vill ha egna uppgifter synliga och få egna påminnelser men inte påminnelser och uppgifter av den man delar med.

Då vi talat med MobileMe-support (varför är det separerat från Apple???) så säger de att man måste stänga ner alla påminnelser — även egna!, detta kan man göra genom att ladda ner en programvara från nätet... Detta är ju helt uppåt väggarna tycker jag, då jag ju vill ha MINA påminnelser men vill inte störas av min partners påminnelser. I förra iCal gick det att klick bort det under respektive kalender man delade/prenumererade på men nu går inte det längre om man vill synka i MobileMe. Det går om man har alla sina kalendrar 'på min mac' och sykar via iTunes, men då förlorar vi ju idén med direktsynkning....

Någon som vet ett sätt att komma förbi detta? Vi kan väl ändå inte vara de enda som har denna issue?

Eva Dogan

PS, Ja, jag har ställt den här frågan på MacWorlds forum också, vill inte missa någon som kan veta svaret och bara finns på det ena forumet...

jag kan bara instämma att supporten för mobileme har sina udda inslag.

Likt många andra så kommer du att läggas över til icloud framöver, ganska snart. hur det blir då är en ren gissning. Som att stå i en kö för en okännd karusell. Har inget svar på din fråga men din upplevelse av MM kan nog fler ha haft men gett upp helt enkelt.

Tänkte väl det.

Ser fram emot iCoud; såg filmen de lagt upp från Developers Conference — helt fantastiskt bra ser det ut att bli. Gillade Steve's självironi när han talade om MobileMe. Efter att ha kort inlett med vad iCloud i stort kommer innehålla sa han "It just all works. You might aske 'why should I believe them, their the ones who brought me MobileMe? It wasn't our finest moment, let me just say that. But we learnt a lot." Det som sen följde gör att jag ställde mig frågan om det går att utveckla mer än de just gjort. Helt sjukt bra. Det ser onekligen helt otroligt enkelt ut när de demar. Väntan till hösten kommer kännas lång...

Tills dess får vi väl antingen gå tillbaka till att lägga kalendrarna 'på min mac' och manuellt synka via iTunes, det funkar ju fortfarande. Eller att inte dela våra kalendrar...

Vi som synkat med MobileMe har ju haft iCloud länge nu. Det är egentligen bara musikdelen och synk inifrån applikationen som tillkommer. Så - hela den fina presentationen - första delen - var en beskrivning av vad vi med MM redan haft i flera år. Det var därför det blev dämpat i salen - Jobs drog det som en nyhet, men vad han menade var nog att det är en nyhet för ALLA nu när det är inbyggt i Lion och gratis.

Ursprungligen av EvaDogan:

Tänkte väl det.

Ser fram emot iCoud; såg filmen de lagt upp från Developers Conference — helt fantastiskt bra ser det ut att bli. Gillade Steve's självironi när han talade om MobileMe. Efter att ha kort inlett med vad iCloud i stort kommer innehålla sa han "It just all works. You might aske 'why should I believe them, their the ones who brought me MobileMe? It wasn't our finest moment, let me just say that. But we learnt a lot." Det som sen följde gör att jag ställde mig frågan om det går att utveckla mer än de just gjort. Helt sjukt bra. Det ser onekligen helt otroligt enkelt ut när de demar. Väntan till hösten kommer kännas lång...

Tills dess får vi väl antingen gå tillbaka till att lägga kalendrarna 'på min mac' och manuellt synka via iTunes, det funkar ju fortfarande. Eller att inte dela våra kalendrar...

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-06-08 14:11

Min främsta "issue" mot påminnelser är att man får dem tre ggr, en gång per enhet. Jag tycker varje enskild enhet när den sätts på - givet att den är kopplat till nätet - först skall kolla mot servern (huruvida jag bekräftat påminnelsen eller inte) innan den ger påminnelsesignalen.

Zimmerman,
Sant, men just synkningen har sannerligen inte fungerat som den var tänkt. Detta med påminnelser är ett exempel. iCloud finns i full version endast för developers (kanske bara de som deltagit i WWDC...) så vi andra får vänta. Jag är visserligen registrerad som developer och laddat ner div verktyg men det är för att lära (Artificial Intelligence och Programming) inte för att jag 'är' developer [än].

planB,
Lösningen de visar med Lion ser ut som något du kanske kan komma att gilla. Jag gillar framför allt att de inte stör vad jag just håller på med och att jag sen kan gå in och kolla i en 'påminnelselista'. Notifications ser ut att vara likt Growl, dvs de visar sig diskret längst upp en stund men stör inte vad du gör och sen försvinner de, men finns kvar att titta på i listan.

Tack för utbytet

Ursprungligen av EvaDogan:

Sant, men just synkningen har sannerligen inte fungerat som den var tänkt.

Inte? Jag tycker att just synkningen varit det som fungerat allra bäst med MobileMe. Mail, kalender, kontakter, allt det har fungerat mycket bra, NÄSTAN hela tiden (undantaget första tiden när MobileMe var nytt). iDisk däremot...

Det har jag också hört, vilket är toppen!

Jag, min partner plus ett antal i vårt nätverk (tex i föreningen Got a Mac) har tyvärr haft en annan erfarenhet och ett fasligt strul på olika sätt;

- iCall & påminnelser: kommer dubbelt, visas inte alltid, lägger sig i fel kalender mm mm. När man delar ett möte med någon och denne bekräftar ja syns det inte alltid att de svarat jag utan det blir ett frågetecken i min mötesbokning - även om de har iCal själva. Det har också visat sig flera gånger att när jag skickar en möteskallelse och får svar från deltagarna får jag ibland inte svar alls trots att de svarat och från andra får jag svaret flera gånger om. (Sen kan man undra varför inte iCal har veckokalender och veckonummer utan att man måste skaffa appar och prenumerationer för det...)
- Uppgifter: läs min ursprungsfråga...
- Adressboken: kan ofta inte se varandras adressböcker även om vi är uppkopplade. (En annan miss tycker jag är att man inte kan se adresserna i listform, men det tillhör inte tråden synkning här...)
- iPhoto: kan ofta inte se varandras iPhoto även om vi är uppkopplade.
- Tid: det har dröjt innan synkningen slår igenom. Den senaste tiden har det varit väsentligt bättre men för bara några månader sedan var det rent urdåligt.
- Anteckningar: svajigt, dubbelt och en del har försvunnit. Har fått gå över till att lägga alla anteckningar bara 'på min mac' och synka via iTunes.

Det är vad jag kommer ihåg just nu... Men – det är toppen när det funkar som det ska. Nu har det, peppar/peppar, fungerat bättre efter hand men just min ursprungsfråga här finns kvar...

Eva

1
Bevaka tråden