Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Blixtnedslag

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Så här skriver Macigen:

" Åskan slog ner, väldigt nära!
Den slog ut iMacen, ADSL-modemet (blinkar hysteriskt med alla lampor) och videon.
Det blev aldrig nått strömavbrott, utan allt glimma till, TVen och digitalmottagaren fortsatte som vanligt men videon, som sitter i samma grendosa och antennsladd slocknade helt.
ADSL-modemet blinkar med alla lampor samtidigt och iMacen är helt död fast en Performa 5260a som sitter i samma grendosa och också är uppkopplad på ADSL-modemet går som vanligt. Routen och hubben som sitter i samma nätverk är helt OK.
Skriver nu till er via 5260an och vanligt modem (trögt är bara förnamnet).

Kan det vara smällen som har slagit ut de tre pryttlarna?

Kan det vara så att iMacen är känsligare än 5260an?

iMacen är helt död, tyder ju på att det är starkströmsdelen, eller?
Jag tänkte i alla fall plocka isär den för att mäta upp den och så såg jag att det fanns en säkring där vid starkströmsdelen. Har plockat bort den nedre delen och skruvat bort skruvarna till den övre huven. Nu kommer det besvärliga, att haka av alla plasthakar i den övre plasthuven. Det brukar finnas nån hemlighet hur man börjar, för gör man fel så spräcker man väl alltihop. Hur gör man?"

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-14 05:22

Små induktionsströmmar och strömspikar på elnätet, telenätet kan helt klart slå ut utrustningen. Man _BÖR_ använda överspänningskydd/åskskydd alternativt plugga ur utrustningen. Det är inte strömavbrotten som är farliga, det är spikarna. Det är normalt så att utrustning är olika tålig för spikar.

För något år sedan, började en batteridriven leksak hemma spela vid åskväder, troligtvis på grund av induktionsströmmen i luften. Det är mäktiga krafter som råder.

När det åskar drar jag själv ut det mesta i elektronikväg. Känner många som rostat sina modem i åskväder. Brännde själv en Mac SE när det åskade för många år sedan.

För ett par år sedan slog åskan ner i närheten av mitt hus med en vidunderlig smäll. Det var som om någon skjutit med luftvärnskanon på gårdsplanen.
Den slog ut Airportbasen som pep och tjöt efteråt samt luktade lödtenn.

Utan att den var inkopplad ens.
Vare sig till telenätet eller elnätet.
Vi hade dragit ut alla sladdar innan när vi hörde att åskvädret närmade sig.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-06-14 14:47

Har hört att iMacens nätdel är ganska känslig. Modem brukar oxå vara känsliga, har brännt ett antal när jag bodde på landet.
Glöm inte bort hemförsäkringen...

  • Oregistrerad
  • 2003-06-14 20:16

Min Imac gick åt pipan vid ett åsk väder förra våren. På samma vägguttag som Imacen satt en IBM Aptiva, två skrivare och en gammal Powermac 7200 inkopplade men det var bara Imacen och en Canon skrivare som var kopplad till PC:n som gick åt pipan. Det andra klarade sig. Hade tur som fick ut en ny dator på hemförsäkringen.

Konsumentdatorer brukar oftast ha ganska klena nätaggregat. Ett mer robust nätaggregat innehåller ordentligt tilltagna kondensatorer som i större mån skyddar mot spikar och andra störningar, medan ett klenare nätaggregat släpper igenom rätt mycket av den varan. Nätaggregatet i min Cube var faktiskt otroligt robust och klarade t.o.m. ett blixtnedslag som var så kraftigt att det slog gnistor ur elcentralen. Att en vattenkanna senare skulle bli dess baneman är dock en helt annan historia...

  • Oregistrerad
  • 2003-06-16 17:10

Ska man klara sig från åska så är detta en lösning som hjälper, särskilt om man bor på landet!
Svårare i stad/lägenhet.

Denna låda har även skydd för tele.

Glöm alla överspänningsskydd, typ 99:- på OnOff och liknade försäljningställen!

Läs mer på:

Elrond komponent AB

Ladda ner en läsvärd pdf

Se upp med billiga åskskydd!

1
Bevaka tråden