Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iOS 5 Beta tillgänglig nu.

Tråden skapades och har fått 403 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Nu finns den första betan av iOS 5 ute för utvecklare att ladda ner.

iOS 5 Beta seeds posted | 9 to 5 Mac

Ska man behålla sitt JB eller ska man hoppa på tåget direkt, det är frågan!

Här har vi ett galleri från Boy Genius Report

Gallery

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-06-09 10:58

Får inte iheller dubbla sms.

Betan + telia!

Dock är jag störtförtjust i LEDblinkandet vid notiser

Ursprungligen av WELiN:

Får inte iheller dubbla sms.

Betan + telia!

Dock är jag störtförtjust i LEDblinkandet vid notiser

Precis som vi som jailbreakat haft det vid sms

  • Medlem
  • International user
  • 2011-06-09 14:37
Ursprungligen av WELiN:

Dock är jag störtförtjust i LEDblinkandet vid notiser

Vad för blinkande? Jag har inget sett på min efter att kört betan sen i förrgår kväll nu

Ursprungligen av Minto0:

Vad för blinkande? Jag har inget sett på min efter att kört betan sen i förrgår kväll nu

Inställningar->Allmänt->Hjälpmedel. Skrolla ned till "LED-blixt vid varningar".

Även: YouTube - ‪iOS5 Beta 1 iPhone 4. - LED Flash For Notifications, SMS, Email & Calls‬‏

  • Medlem
  • International user
  • 2011-06-09 15:01

Sedär ja Tackar för infon! Den gillar vi helt klart!

Ursprungligen av WELiN:

Får inte iheller dubbla sms.

Betan + telia!

Dock är jag störtförtjust i LEDblinkandet vid notiser

Men det blinkar aldrig vid sms eller?
Börjar bli påmind om min gamla Ericsson med blå antenn som blinkade och hade sig när det ringde;)

Det som är mest imponerande är trots allt...... Att man ÄNTLIGEN kan ta kort med ljudknappen!

Helt klart en favoritfunktion! Ser även fram emot OTA och att inte behöva en dator, backup via iCloud o s v. Skönt.

Jag är egentligen rätt skeptisk till molnet-grejjen. Särskilt det där med itunes som ska "känna av" vilka låtar man har rippat. Har skivbolagen gått och slagit i huvudet liksom, det här innebär ju att man kan få i princip all sin eventuella olagliga musik "laglig" för, var det 25 dollar om året?
Och som jag förstår det är det alltså så att du får "streama" den musiken, du får den inte på riktigt" eller hur man ska säga?
För vadfan skulle du isåfall betala 25Dollar om året för?
Många frågor i luften!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2011-06-07 01:04
Ursprungligen av PeeMaN:

Och som jag förstår det är det alltså så att du får "streama" den musiken, du får den inte på riktigt" eller hur man ska säga?
För vadfan skulle du isåfall betala 25Dollar om året för?
Många frågor i luften!

Det är väl en liknande deal som Spotify erbjuder – förutom att de tar mer betalt, fast samtidigt erbjuder mer musik (i praktiken; vet inte hur många låtar de erbjuder sina kunder). Så det är väl en tjänst för de som har all musik de vill lyssna på i Itunes (till exempel en sån som... jag!), som vill kunna komma åt den överallt – precis som Spotify -, men som inte vill betala för musik man inte lyssnar på.

Eller har jag fått något om bakfoten?

Ursprungligen av Adzam 1:

Det är väl en liknande deal som Spotify erbjuder – förutom att de tar mer betalt, fast samtidigt erbjuder mer musik (i praktiken; vet inte hur många låtar de erbjuder sina kunder). Så det är väl en tjänst för de som har all musik de vill lyssna på i Itunes (till exempel en sån som... jag!), som vill kunna komma åt den överallt – precis som Spotify -, men som inte vill betala för musik man inte lyssnar på.

Eller har jag fått något om bakfoten?

Ehum. Det är väl inte i närheten av den deal Spotify erbjuder. De erbjuder dig all musik de har i sin katalog för 99spänn månaden till alla dina enheter. Apple erbjuder dig att för 250spänn (eller vad det blir) om året få strömma musik du redan har köpt (vi förutsätter att du faktiskt rippat dina skivor). Med andra ord betala för något du redan betalat för.

Givetvis finns det musik i Spotify du "inte vill ha", men där finns även "musik du vill ha trots att du inte visste det". Man kan aldrig "hitta nya artister" eller liknande med Apples tjänst.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2011-06-07 01:46
Ursprungligen av PeeMaN:

Ehum. Det är väl inte i närheten av den deal Spotify erbjuder. De erbjuder dig all musik de har i sin katalog för 99spänn månaden till alla dina enheter. Apple erbjuder dig att för 250spänn (eller vad det blir) om året få strömma musik du redan har köpt (vi förutsätter att du faktiskt rippat dina skivor). Med andra ord betala för något du redan betalat för.

Du måste väl ändå jämföra årskostnaderna med varandra. Spotify i ett år går väl på drygt 1800 kr (eller 600 kr). Rätta mig gärna om jag har fel, men du måste ha någon av de här varianterna för att kunna strömma den musik som du själv äger och har lagt in i Spotify; det fungerar inte att dra in ett par album i gratisvarianten och sedan hoppas på att du ska komma åt dem genom Spotify-appen? Kan nästan tänka mig att du behöver punga ut just 1800 kr om året för den funktionen, men jag kan ha fel. Då får du visserligen också tillgång till hela katalogen, men om du bara är ute efter funktionen att nå all din musik utan att ha allt sparat lokalt på din mobil, då måste du betala en summa, eller?

Med andra ord kan man kanske se det som att du får en viss funktionalitet från Spotify (lägga upp din musik i molnet) till ett lägre pris, som ger än möjligheten att köpa musik för mellanskillnaden mellan Apples kostnad och Spotifys kostnad. För en student som jag är som nästan enbart köper min musik (hey, bättre än samtliga kamrater som tycker jag är dum i huvudet som ens köper något!) är det en rätt bra deal!

Ursprungligen av PeeMaN:

Givetvis finns det musik i Spotify du "inte vill ha", men där finns även "musik du vill ha trots att du inte visste det". Man kan aldrig "hitta nya artister" eller liknande med Apples tjänst.

Nu låter jag kanske konstig, men jag har inte riktigt fastnat för Spotify, och använder det knappast på det sättet du beskriver i en större utsträckning. Visst, jag lyssnar ibland igenom ett album innan jag bestämmer mig för att köpa det, men det kan jag ju göra rätt bra i gratis-versionen av Spotify (även om det blivit lite sämre nu när de nya reglerna infördes). Med andra ord är jag inte ute efter att ständigt ha Spotifys katalog med mig för att upptäcka ny musik on-the-go (vill minnas att det inte ens fungerade särskilt bra just on-the-go, utan fungerade bättre på datorn), utan jag är ute efter att ständigt ha min redan köpta musik med mig utan att föra över allt på telefonen. Med andra ord känns Apples lösning rätt bra för mig - så länge de inte börjar rota i mina id3-taggar, konvertera låtar som jag inte vill ska konverteras, lägga in sina egna omslagsbilder på låtar etc.

En fråga: förstod inte riktigt vad som händer om musik inte återfinns i Itunes store. Läggs de ändå upp i molnet (och påverkas inte av Itunes match-grejen)?

Edit: Nu efter att ha sett Keynoten förstår jag det sista.

Senast redigerat 2011-06-07 02:48
Ursprungligen av Adzam 1:

Det är väl en liknande deal som Spotify erbjuder – förutom att de tar mer betalt, fast samtidigt erbjuder mer musik (i praktiken; vet inte hur många låtar de erbjuder sina kunder). Så det är väl en tjänst för de som har all musik de vill lyssna på i Itunes (till exempel en sån som... jag!), som vill kunna komma åt den överallt – precis som Spotify -, men som inte vill betala för musik man inte lyssnar på.

Eller har jag fått något om bakfoten?

Nej det låter helt rätt, som jag förstått det. Har samma behov som du har. Fast om jag förstått sidan om iCloud rätt så kommer denna funktion (åtminstone till en början) bara till USA och Kanada.

Ursprungligen av Capeman:

Nej det låter helt rätt, som jag förstått det. Har samma behov som du har. Fast om jag förstått sidan om iCloud rätt så kommer denna funktion (åtminstone till en början) bara till USA och Kanada.

Nu börjar det bli intressant. Kommer man kunna köpa match med itunes giftcards, haha

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2011-06-07 01:47
Ursprungligen av PeeMaN:

Nu börjar det bli intressant. Kommer man kunna köpa match med itunes giftcards, haha

Haha varför blev det helt plötsligt intressant? Behövdes det någon som bekräftade ett virrigt inlägg eller vadå?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-06-07 01:49

På nedladdningssidan står det:

Citat:

Devices updated to iOS 5 beta can not be restored to earlier versions of iOS.

Stämmer det? I så fall, hur kommer det sig? Är det alltid så med stora uppdateringar?

Jag har aldrig kört en beta förr, så jag har ingen erfarenhet av det. Det känns ju lite småjobbigt att köra beta på sin enda telefon om det inte går att återställa till stabil version.

Ursprungligen av Vassius:

På nedladdningssidan står det:

Stämmer det? I så fall, hur kommer det sig? Är det alltid så med stora uppdateringar?

Jag har aldrig kört en beta förr, så jag har ingen erfarenhet av det. Det känns ju lite småjobbigt att köra beta på sin enda telefon om det inte går att återställa till stabil version.

Såvitt jag vet har det alltid varit så med iOS beta-versioner, ja. Det är ju för utvecklare, som förhoppningsvis har en utvecklingsenhet.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-06-07 02:12
Ursprungligen av Capeman:

Såvitt jag vet har det alltid varit så med iOS beta-versioner, ja. Det är ju för utvecklare, som förhoppningsvis har en utvecklingsenhet.

Jo, vore jag inte bara hobbyutvecklare så skulle jag skaffa en utvecklingsenhet.

Synd, jag hade hoppats på att kunna testa iMessage och delade kalendrar mellan min iPhone och frugans iPod, men det blir nog svårare att övertala henne om det inte går att återställa om nåt strular.

"Restoring Ipad firmware...."

Det kan väl inte anses som ett brott mot NDA:n?

Ursprungligen av BlackSmp:

"Restoring Ipad firmware...."

Det kan väl inte anses som ett brott mot NDA:n?

Nejdå, det är lugnt. Jag ska själv installera betan nu, har en rapporterad bug som Apple vill jag kollar upp i iOS 5.

Ursprungligen av Vassius:

På nedladdningssidan står det:

Stämmer det? I så fall, hur kommer det sig? Är det alltid så med stora uppdateringar?

Jag har aldrig kört en beta förr, så jag har ingen erfarenhet av det. Det känns ju lite småjobbigt att köra beta på sin enda telefon om det inte går att återställa till stabil version.

Japp, det är alltid så. Dessutom så kan du räkna med att det är begränsad livslängd på betan så att efter några veckor så måste du uppgradera till en nya beta

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2011-06-07 02:01

Intressant att Ipaden har fått nytt gränssnitt för Musikuppspelning, no? Känns som de skalat bort en del, och stramat åt det lite. Just stramare i kanterna hade jag hoppats lite på till hela Ios:et, men istället känns det som att saker och ting blev lite rundare istället.

Ska kanske inte spekulera innan jag sett ordentliga bilder på allt.

Sweet! Synkning sker i bakgrunden, man kan använda telefonen medan den för över all data. Hoppsan, det är nog ett NDA-brott. O:-)

9to5mac har skrivit lite om vad som fungerar (och inte fungerar) på 3GS. Lyckligtvis verkar det mesta av det viktiga fungera. Det som nämns som inte verkar fungera är tabbar i Safari och Reader-funktionaliteten (fast Reading List fungerar). De spekulerar vidare om att den som skapat videon nedan kanske helt enkelt missat att slå på inställningar för dessa funktioner.

iOS 5 on iPhone 3GS: What’s missing? | 9 to 5 Mac

EDIT: Whoa, 6000 inlägg! Var har de här åren tagit vägen...?

Ursprungligen av Capeman:

Det som nämns som inte verkar fungera är tabbar i Safari och Reader-funktionaliteten (fast Reading List fungerar).

Tabbar finns bara på iPad.

Ursprungligen av Per Ejeklint:

Tabbar finns bara på iPad.

Jag tycker att tabbar finns lite över allt:)

Jag funderar annars lite över iMessage och hur det blir med AppleId som du använder till FaceTime och iMessage och iCloud. Jag har en känsla att det kanske inte är helt rättframt i alla lägen

Ursprungligen av BlackSmp:

Jag tycker att tabbar finns lite över allt:)

Hehe...

Citat:

Jag funderar annars lite över iMessage och hur det blir med AppleId som du använder till FaceTime och iMessage och iCloud. Jag har en känsla att det kanske inte är helt rättframt i alla lägen

Kan du förklara närmare, jag fattar lite dåligt vad du menar...

Har själv inte lyckats få till nåt iMessage alls än. Ska testa mer när även paddan fått iOS 5.

Bevaka tråden