Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Använda äldre Mac Mini som Media Server

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Jag har försökt söka mig fram men lyckas inte hitta någon tråd som har exakt samma frågor som mig. Jag har tänkt införskaffa mig en äldre Mac Mini (2007-2009) som jag ska koppla in till TV:n och köra som mediadator. Det jag undrar är kommer dessa årsmodellerna klara av att köra 1080p?
Och kommer usb/firewire porten klara av att ha en extern-disk och hur delar jag ut den på ett smidigt sätt så att jag kommer åt de ifrån mina andra datorer (2st macbooks, 2st stationära pc med windows)? Jag tänker inte använda front Row eller liknande utan kopplar in ett trådlöst t-bord och mus.

Vore tacksam för svar!

Jag har fram till för någon vecka sedan använt en Mac mini (Early 2006) uppgraderad med Core 2 Duo som HTPC. Det har fungerat utmärkt, men den har inte orkat med att visa film i 1080p. 720p har fungerat bra i t ex Plex. En 2009 borde klara 1080p tycker jag.

Det är klart att USB- och FireWire-portarna klarar av externa hårddiskar, det är ju det de är till för. Eller vad menar du?

Du delar ut dem från System Preferences i OS X helt enkelt...

Hej!

Tack för svaret! Jag var nog lite otydlig ang. usb/fw. Givetvis ska de användas för externa diskar men hur delar jag ut de diskarna i nätverket? Kan jag göra så att det blir "nätverksddiskar" så att man tex. i Windows kan lägga till de som en disk? Och kommer de portarna orka streama till hela nätverket?

Hoppas du förstår vad jag menar!

Japp, så gör jag, fast jag äger ingen dator med Windows utan använder AFP mot mina Macar. Men det borde fungera fint med Samba till Windows.

Ok!

Tack så hemskt mycket för hjälpen!

Lycka till!

1
Bevaka tråden