Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Time machine - kör ni samma disk hela tiden?

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-06-06 11:34

Hur gör ni när hårddisken för TM börjar bli full? Låter ni den delet'a gamla backuper eller skaffar ni en ny disk? Nackdelar / fördelar med resp. alternativ?

Bakgrund: Själv är det nu drygt 10% ledigt utrymme på disken. Jag gör TM backup (4-8GB varje gång efter analys) ungefär 14:e dag i genomsnitt (viktiga filer har speciell lösning) och jag kan därför gå tillbaka c:a 1.5 år i tiden i dagsläget.

Jag har inte kommit till det stadiet än att min disk börkar bli full, men när jag läste ditt inlägg dök frågan vad du ska med gammalt material till? Det viktigaste för mig är att kunna återställa om jag råkar radera något alternativt om hårddisken i datorn säger upp sig. Svaret på din fråga är alltså att jag kommer att radera för att börja om på ny kula. Jag skulle förmodligen slänga över befintlig backup på en extern disk temporärt tills backup finns att gå tillbaka till ifall något händer på vägen.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2011-06-06 13:24

Raderar gamla backuper.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-06-06 13:25

(Jag vill inte att den här tråden skall handla om mina märkliga backup-vanor, men jag kan säga att jag nästan aldrig raderar något av misstag. Jag har använt mig av återställning via Time Machine en enda gång på 1,5 år och då var det faktiskt min fru som råkade radera en fil.)

Ursprungligen av joakimo:

Raderar gamla backuper.

Du låter helt enkelt TM ta hand om detta automatiskt och det är så "alla" gör?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2011-06-06 13:40
Ursprungligen av planB:

Du låter helt enkelt TM ta hand om detta automatiskt och det är så "alla" gör?

Ja, jag låter TM sköta allting inklusive radering av gamla backuper. Samtidigt är TM inte min enda backup då jag har en till disk för endast backup av bilder och en onlinebackup.

  • Medlem
  • 2011-06-06 13:35

Jag låter den radera gamla backuper. Kan backa till november så det känns rätt safe. Har en annan extern som jag lägger känslig data på ifall TM skulle bli korrupt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-06-06 14:41

Jag låter också TM sköta sig själv. Hårddisken är så pass stor att jag i nuläget har backuper drygt ett år bakåt i tid. Krymper det till under ett år skaffar jag en ny, större hårddisk.

Jag har också backup över nätet samt klonar systemdisken en gång i veckan för att blixtsnabbt kunna komma igång efter krasch, så TM är inte superviktigt för mig.

Jag gör backup manuellt en gång per månad (olika disk varannan månad). Som komplement till detta kör jag TimeMachine mot en fast inkopplad disk en gång i timmen. TimeMachine ser jag mao enbart som en extra säkerhet om något skulle hända akut - och jag låter den sköta sig själv enligt förinställningarna.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2011-06-06 18:13
Ursprungligen av Mutant:

Jag gör backup manuellt en gång per månad (olika disk varannan månad). Som komplement till detta kör jag TimeMachine mot en fast inkopplad disk en gång i timmen. TimeMachine ser jag mao enbart som en extra säkerhet om något skulle hända akut - och jag låter den sköta sig själv enligt förinställningarna.

Jag kör också mot olika externa hårddiskar manuellt och en extern hårddisk som TimeMachine.

Det är mycket farligt att bara köra TM med endast EN extern hårddisk, vad händer om den går sönder ?
Man sover gott om nätterna om man har några externa hårddiskar

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-06-06 18:24
Ursprungligen av REP:

Jag kör också mot olika externa hårddiskar manuellt och en extern hårddisk som TimeMachine.

Det är mycket farligt att bara köra TM med endast EN extern hårddisk, vad händer om den går sönder ?
Man sover gott om nätterna om man har några externa hårddiskar

Fast om ditt hus/lägenhet brinner upp är du körd. Du behöver lägga en disk i bankfack eller lägga på extern server. Själv kör jag med iDisk på allt viktigt och aktuellt. Sedan någon gång på månad kör jag upp detta material på en extern server vid sidan om iDisk också.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2011-06-06 18:27
Ursprungligen av planB:

Fast om ditt hus/lägenhet brinner upp är du körd. Du behöver lägga en disk i bankfack eller lägga på extern server. Själv kör jag med iDisk på allt viktigt och aktuellt. Sedan någon gång på månad kör jag upp detta material på en extern server vid sidan om iDisk också.

Bra förslag som jag borde göra åt det. Då lämnar jag bort en hårdddisk till min pappa

Time machine lokalt. Låter den sköta allt själv.
Sen så använder jag Apple backup 3 som extra daglig backup på home foldern till idisk.

Ursprungligen av illerG:

Time machine lokalt. Låter den sköta allt själv.
Sen så använder jag Apple backup 3 som extra daglig backup på home foldern till idisk.

Gör precis likadant samt en "Hotmap" till min Macbook varje kväll innan hemgång.

Jag kör TM till en TimeCapsule på jobbet samt klonar systemdisken varje vecka. Även denna förvaras på jobbet. Datorn tar jag alltid med mig. Borde sålunda vara ganska liten risk att dator och båda backuperna brinner samtidigt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-06-08 15:10

Jag ser fram emot Mac OS X 10.7 då man kan kryptera sina backuper. Då kommer jag ha en disk stående på jobbet.

Kör själv TimeMachine mot en NAS som står i huset, gamla backuper tas bort, men då jag har 1 Tb dedikerat till TM får jag rätt bra historik ändå. Den körs i raid så är iaf säker mot diskkrascher, däremot kan det såklart hända att huset brinner ner eller liknande, då sitter man ju i skiten.. Problemet för mig är att jag sitter på ASDL, och att skicka storleksordningen några hundra GB skulle ta på tok för länge. Bara att hoppas att man kan gräva in fiber snart..

  • Medlem
  • 2011-06-19 08:16

Kör så här på kontoret.

A. Alla våra projekt lagras på OSX SERVER. Ingenting lagras lokalt på någon dator.
B. BACKUP 1 - Timemachine från osx server, Hårddisk i löstcase som byts när den börjar bli full. (extra säkerhetsgrej ifall archivdiskarna skulle paja)
C. BACKUP 2 - En firewire disk som jag tar med mig varje fredag o förvarar hemma som gör backup från OSX SERVER på senaste projekten.
D. ARKIV - 2 speglade diskar med arkiverade projekt som förvaras på två olika ställen.

En grej som inte funkar dock är att starta timemachine i Osx Server (senaste osx) så jag kan bara välja mellan att köra automatisk backup en gång i timmen eller göra det manuellt. Har installerat o uppgraderat flera gånger utan att det börjat funka.

Nån som har samma problem med att det inte går att starta timemachine i os x server? Det måste väl gå att ställa in så att man till exempel bara gör back up 1 gång per dygn automatiskt?

  • Medlem
  • Fränninge, Skåne
  • 2011-06-19 14:44

Ja, med Time Machine Editor kan du själv ställa intervall på backup.

  • Medlem
  • 2011-06-19 16:19
Ursprungligen av mattem:

Ja, med Time Machine Editor kan du själv ställa intervall på backup.

Ahh.. det där va precis vad jag själv letade efter. Tycker att TM gör backuper alldeles för ofta!

  • Medlem
  • 2011-06-19 17:06

perfekt, jättetack för tipset!

1
Bevaka tråden