Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Extern HD via router?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag ber ödmjukt om ursäkt ifall ämnet tagits upp tidigare och att jag i så fall skapar en överflödig tråd på det här sättet, men jag hittade inget som exakt tog upp det jag undrar...:tveksam:

Kort beskrivning - jag har trådlöst nätverk (d-link dir635) och jag undrar nu ifall det går att koppla in en extern HD och köra backup via routern? Jag har förstått att det tydligen SKA gå att koppla in en HD i denna router, även om det är lite tvetydiga budskap på nätet. Jag har formaterat om HD´n (en WD-elements, 1Tb) till OS journal etc etc etc, men jag vet inte hur jag "kommer åt" den ifall jag kopplar in den i routern.

Jag uppfattade det som att man måste installera någon slags program på samtliga datorer som ska komma åt disken i så fall. Stämmer det? Det låter ju crazy-wrong, men man vet aldrig. USB'n menar även många bara är till för skrivare, men vad jag förstår så ska det tydligen kunna fungera som en shareport för bl.a. extern lagring. Men ifall någon vet detta for a fact, så dela gärna med er!

Om inte annat så vore jag tacksam för andra förslag på lösningar. Det handlar om basic backup av hemma-arbeten, så det är inte aktuellt att ge sig på NAS för flera miljoner kronor

Jag vill helt enkelt att den externa disken ska stå i ett annat rum bredvid routern, lite lagom undanskymd och matas med backup via Time-machine, utan att vålla några större bekymmer. Typ. Så frågan är... går detta? Om någon förstår vad det är jag försöker fråga, så vore jag oerhört tacksam ifall någon kunde reda ut alla oklarheter. Tack!

(Ifall det nu spelar roll, så kan jag meddela att jag har en ny iMac från 2011, en D-link router som nämnts ovan samt en extern WD-Elements HD på 1Tb)

//L

Det borde stå i routerns manual hur du ska göra. Hursomhelst lär den inte klara av en hårddisk som är formaterad som HFS+, så du lär få formatera om den med FAT32.

Ok, tack! Men FAT32? Menar du att routern inte klarar att läsa en HFS-formatering? Innebär inte det någon slags begränsning, på filstorlek eller liknande?

Jag har alltså formaterat HD'n (Mac OS journal, GUID) och använder den just nu, men så att säga direkt inkopplad till datorn. Vilket jag inte vill...

Ursprungligen av Leenuz:

Ok, tack! Men FAT32? Menar du att routern inte klarar att läsa en HFS-formatering? Innebär inte det någon slags begränsning, på filstorlek eller liknande?

Jag har alltså formaterat HD'n (Mac OS journal, GUID) och använder den just nu, men så att säga direkt inkopplad till datorn. Vilket jag inte vill...

Jag vet inte, det kan du som sagt se i manualen. Men jag menar att det är ytterst otroligt att den klarar att läsa HFS+. Och ja, det blir den begränsning zinned nämner ovan.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-06-03 11:48

Om du måste köra FAT32 så innebär det bl a att filstorleken är begränsad till maximalt 4GB.

Ok, tack för svaren. Jag undrar egentligen fortfarande i så fall vad som är smidigaste lösningen... Jag har en router, en extern hårddisk och en dator. Jag vill inte ha hårddisken inkopplad i datorn och framför mig hela tiden, utan väldigt gärna i ett annat rum tillsammans med routern. Går det att få så? Eller måste det till en helt annan lösning?

Revision B av den routern ska stödja externa hårddiskar (funktionen i routern heter SharePort).

SharePort kräver dock (enligt manualen) Windows. Sen om det går att komma förbi eller inte vet jag inte. Du får googla runt lite.

Jag har också för mig att jag läst något om att det finns två versioner av denna router - A och B. Jag har B-varianten, så det är rätt så långt. Återstår bara detta med mac-kompatibilitet eller ej... Jag ska kolla upp detta närmare.

Ursprungligen av Leenuz:

Jag har också för mig att jag läst något om att det finns två versioner av denna router - A och B. Jag har B-varianten, så det är rätt så långt. Återstår bara detta med mac-kompatibilitet eller ej... Jag ska kolla upp detta närmare.

Finns poster på D-Links forum om det. Verkar inte som Mac har stöd för det per automatik.

Jo, jag har sett det också... Får kolla upp ifall det går att kringgå på något vis.

1
Bevaka tråden