Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Plex eller XBMC

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vet inte vilken jag ska installera? har läst lite på nätet men det verkar inte vara någon skillnad.

Vill streama filmer från min stationära i ett rum till mina 2 atv2 som befinner sig i 2 andra rum.

Hur gör man den bästa setupen ?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-06-01 22:56

Om du ändå ska strömma från din dator och inte en extern enhet, som en NAS t ex, är det klart bästa att använda hemmadelning och strömma från ditt iTunes-bibliotek.

men kan jag streama filmer via itunes. måste jag inte göra om formatet så att itunes accepterar filmen ? hur gör man för att filmen ska synas i movie foldern i atv ?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-06-01 23:24

Först ett tips, sök lite kring det du frågar efter då det finns MASSVIS med svar på detta redan.

När det gäller iTunes så måste givetvis filmerna vara i ett iTunes-vänligt format, annars går det inte. För att ordna det smidigt så rekommenderar jag att du installerar iFlicks betan, ett program som inte konverterar utan endast byter container. För att filmen sedan ska synas som just en film på din ATV2 så måste du tagga den som en film, vilket iFlicks ordnar till dig i samma veva som den byter container på filen.

Även om du strömmar från din dator så tycker jag att Itunes är för omständigt när det gäller video. Kör med XBMC är min rekommendation. Främst för att den erbjuder fler plugins och har fungerande undertexter

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-06-03 07:39

Det är ju tycke o smak, för egen del har jag lämnat jailbreak på ATV2 då jag tycker att XBMC är för laggigt och buggigt.

Btw, jag har fullt fungerande undertexter på de videor jag kör genom min ATV2 via hemmadelning. Inga problem.

YMMV, jag har inga problem med lagg. Det hade jag iofs tidigare men med inga problem med den version som jag kör nu. Har inte märkt av några buggar i XBMC (i alla fall inga som jag reflekterar över)

Kommentaren om undertexter gällde främst skillnaden mellan Plex och XBMC, men jag blev nyfiken: hur hämtar du dina undertexter till Itunes?

Jag tycker att XBMCs plugin för undertexter är det smidigaste sättet att hitta passande undertexter på genom att söka när jag ser programmet första gången. Klicka på menyn, välj sök och resten sker automatiskt

Men jag fattar fortfarande inte vad som hände när jag såg senaste avsnittet av Game of Thrones. Då hade jag texter på en gång. Antingen så laddade XMBC ner det hela automatisk eller så hade jag öppnat filmen någon timme tidigare och förberett genom att ladda ner texterna och glömt bort det:) Men om det sker en automatisk sökning och nerladdning, då har jag svårt att tänka mig något smidigare men kanske Iflicks erbjuder något liknande.

Däremot om jag hade använt min Ipad/Iphone oftare för att se på filmer så hade jag nog övervägt att prova Iflick

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-06-03 08:14
Ursprungligen av BlackSmp:

Kommentaren om undertexter gällde främst skillnaden mellan Plex och XBMC, men jag blev nyfiken: hur hämtar du dina undertexter till Itunes?

Jag tolkade ditt uttalande "...och har fungerande undertexter" som att video genom hemmadelning inte hade möjlighet till fungerande sådana. Det fungerar hur bra som helst, det vara bara det jag ville påpeka

De få videor jag har som jag har lagt undertexter på (brukar inte göra det då jag tycker de oftast är i vägen) lägger jag dit i samband med att jag kör videofilen genom iFlicks för att byta container. 10 minuter senare har jag en perfekt m4v-fil med integrerade undertexter.

Ursprungligen av BlackSmp:

Jag tycker att XBMCs plugin för undertexter är det smidigaste sättet att hitta passande undertexter på genom att söka när jag ser programmet första gången. Klicka på menyn, välj sök och resten sker automatiskt

Absolut smidigt, ja.

På grund av en hörselskada så är textning ett måste för mig för att kunna få med allt även om det går utan.

Längtar redan till på måndag, då kommer nästa avsnitt av Game of Thrones:)

Som en bikommentar, de gånger som jag ser på video via Ipaden så är det oftast via AirVideo och strömmande video. Fungerar också smidigt, både med textning och konverting "on-the-fly". Helt suveränt!

(Men då har jag ofta hämtat texten först via XBMC:cool:)

1
Bevaka tråden