Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Loctite på skruvarna?

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2011-06-02 08:18

Har uppgraderat min MBP 2.4GHz late 2008 med 8GB ram-minne. Har hört att man ska ta lite Loctite på skruvarna när man ska skruva tillbaka datorns undersidan. Någon som vet om det är bra att göra det? Den jag har hemma heter Loctite 242. Tack på förhand.

Aldrig varit med om att sätta dit Loctite på skruvarna när man skruvar datorer.

Original brukar det sitta det något liknande, men som sagt, aldrig något jag lagt dit.
Då har jag ändå skruvat datorer i minst 25 år.

Vart har du läst detta?

Nej jag har samma erfarenhet som keptang. Känns overkill.

Verkar obra. Tänk om du drar sönder skruvskallen nästa gång du skall in i burken?

Möjligtvis (men bara lite) skulle det vara bra i en iPod e.dyl som kastas omkring jämt och ständigt. Tror förresten att loctite-tipset härstammar från Walkman-epoken (med kassettbandspelare alltså) för att låsa fast framförallt tonhuvudet i exakt rätt läge. Minsta lilla förflyttning gjorde ju att tonhuvudet inte blev rätt linjerat med diskantbortfall som följd. Håhå jaja, det var tider det...

  • Medlem
  • International user
  • 2011-06-02 09:34

Jag har också skruvat en hel del datorer och annan små elektronik och heller aldrig använt loctite. Har till och med bytt ut skruvar till nya utan att sätta på något sådant och dom har aldrig trillat ur..

Inte för att jag har mycket att tillföra men om datorn skakas så mycket att skruvarna lossnar så skulle jag vara mer orolig för andra komponenter än skruvarna

Dålig idé. Dra fast dem "lagom" hårt så kommer de att sitta som de ska, och vara enkla att ta lös.

  • Medlem
  • 2011-06-02 10:56

Min förra MBP var ungefär jämngammal med TS', och på den fick jag dra åt originalskruvarna cirka en gång i månaden.

För att klargöra lite:

Loctite har massor av OLIKA gänglåsnings-produkter; vissa som gör det näst intill omöjligt att få upp en M3 skruv (avsedda för M20) samt vissa som gör ytterst lite. Det är detta blå man kan se på vissa skruvar när man plockar isär en Mac.

Det är som att säga "lim", inte speciellt definierat...

Jag använder inget men om man inte vill dra så hårt så kan man använda det lättaste varianten. Dessa skruvar tycker inte om att bli dragna för hårt. Hade varit lättare om alla skruvarna var Torx däremot.

Ursprungligen av Baron:

Min förra MBP var ungefär jämngammal med TS', och på den fick jag dra åt originalskruvarna cirka en gång i månaden.

Lite grand som pojken som gråtande kom hem till mamma efter att ha blivit jagad, ikappsprungen och pussad av en flicka i skolan:

"Mamma, jag hann inte undan för jag fick stanna och knyta skosnörena tre gånger. Nästa gång måste du knyta dom bättre."

Typ.

Ursprungligen av johan_tanying:

Lite grand som pojken som gråtande kom hem till mamma efter att ha blivit jagad, ikappsprungen och pussad av en flicka i skolan:

Varför sprang han???

Tjejbaciller vettladu...

Ursprungligen av gant:

Har uppgraderat min MBP 2.4GHz late 2008 med 8GB ram-minne. Har hört att man ska ta lite Loctite på skruvarna när man ska skruva tillbaka datorns undersidan. Någon som vet om det är bra att göra det? Den jag har hemma heter Loctite 242. Tack på förhand.

242 är för stark (medium), om du nu måste använda loctite gänglåsning så välj en "lätt" i stället.
Någon skrev i tråden att "Loctite drar sönder skruvar", med fel verktyg så kan det var sant...

Ursprungligen av hummel:

242 är för stark (medium), om du nu måste använda loctite gänglåsning så välj en "lätt" i stället.
Någon skrev i tråden att "Loctite drar sönder skruvar", med fel verktyg så kan det var sant...

Nej, den som skruvar (försöker) drar sönder skruvar, Loctite håller fast dem...

  • Medlem
  • 2011-06-02 19:25

Man kanske behöver Loctite om man har en skruv lös?

  • Medlem
  • vasteras
  • 2011-06-02 19:28

jag har dubbla hdd samt 8 i ram och mina skruvar sitter som berget *S*

Ursprungligen av wentura:

jag har dubbla hdd samt 8 i ram och mina skruvar sitter som berget *S*

Med Loctite?

Eftersom TS inte har kommit tillbaka till sin egen tråd så kan man väl kalla den död..

  • Medlem
  • 2011-06-02 19:37

Tack för alla svaren. Jag har varit ute och grejat med bilen idag så jag har inte hunnit läsa svaren. Jag tror att jag följer majoriteten av svaren och låter bli Loctite. Får känna efter skruvarna emellanåt istället. Tack igen för alla svaren.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2011-06-02 23:09

Hade en kund som hade använt locktite på skruvarna. Det slutade med att vi fick byta både bottenplatta, skruvar och topcase.
Det gick inte att skruva upp skruvarna, när vi forsökte, så drog vi sönder skruvfästena i topcaset.
Så mitt tips, ingen locktite.

Ursprungligen av smurf:

Hade en kund som hade använt locktite på skruvarna. Det slutade med att vi fick byta både bottenplatta, skruvar och topcase.
Det gick inte att skruva upp skruvarna, när vi forsökte, så drog vi sönder skruvfästena i topcaset.
Så mitt tips, ingen locktite.

Men då har han använt fel TYP av Loctite.

Kollar man skruvarna när man plockar isär många bärbara Mac-datorer så har de blått på dem.

Man kan ju alltid prova "Studlock"

På tal om skruvar....

Jag har öppnat min MBP 15" mid -09 ett par gånger nu, en gång för att kolla om det samlats nåt damm i den, andra gången för att baxa in 8GB RAM.

Skruvarna är ena små rackare så det är inte så lätt att hitta rätt typ och storlek på mejsel, men lätt att skada skruvskallarna.

Nu är det en skruv som trilskas med att gänga upp sig då och då, och några som verkar lite slitna. Kanske läge att byta ut skruvarna mot nya och få fatt i rätt mejsel. Var hittar jag detta och hur många kosta sig som Leifi säger...?

Ska nämligen in i burken igen och stoppa i en 1TB hårddisk jag köpte idag. Vill gärna ha tips på om det möjligen kan finnas nya optiska enheter att köpa som passar och som man kan byta själv, och som har ett vettigt pris. Var in på MacSupport i Västerås idag och de sa att priset för en ny original optisk enhet ligger på ca 3000 kr!!!!!!

Dr Tinnitus

  • Medlem
  • Etuna
  • 2011-08-17 20:02
Ursprungligen av Dr Tinnitus:

...Skruvarna är ena små rackare så det är inte så lätt att hitta rätt typ och storlek på mejsel, men lätt att skada skruvskallarna...

Elektronikmejselsats Cocraft Där har du en skruvmejselsats med rätt storlekar!

Senast redigerat 2011-08-17 21:32

Jag köpte en AmPro-sats (AmPro T32166, 12-in-1 Screwdriver) på Swedol. 119 kr + moms. Den har funkat på de flesta Macar jag skruvat med.

1
Bevaka tråden