Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Security Update 2011-003 ute nu.

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Som rubriken lyder, ute i Software Update nu. Tar hand om MacDefender och dess avarter.

Läs mer här:

About Security Update 2011.003

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-05-31 23:22

Inte till Mac OS X 10.5? Funkar inte MacDefender på Mac OS X 10.5 eller har Apple tänkt fel?
Annars gillar jag: "Impact: Automatically update the known malware definitions
Description: The system will check daily for updates to the File Quarantine malware definition list."

Automatik är ju nästan alltid en bra grej.

Bra fråga. Känns som om de tänkt fel - eller kommer det en separat uppdatering för 10.5 snart. Har sett det diskuteras på MacRumors' forum utan någon konsensus.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-05-31 23:55

Vet att det är lite mer komplicerat och problematiskt men jag skulle gärna se att de lägger till en knapp som heter: Uppdatera säkerhetsuppdateringar automatiskt (när bandbredd finns ledig) typ. Ser många datorer som står med Mac OS X 10.5.0 eller Mac OS X 10.6.0.

Apple borde lösa så att man slipper starta om datorn vid uppdateringar. Vet inte hur och bryr mig inte, Apple, lös det bara.

Ursprungligen av acke:

Apple borde lösa så att man slipper starta om datorn vid uppdateringar. Vet inte hur och bryr mig inte, Apple, lös det bara.

Den här säkerhetsuppdateringen krävde då ingen omstart hos mig...

Inte på dom fyra Macar jag uppdaterat heller. Ingen omstart.

Ursprungligen av johan_tanying:

Den här säkerhetsuppdateringen krävde då ingen omstart hos mig...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-06-01 14:29
Ursprungligen av alix:

Tack för tipset!

Tycker inte om automatiska sökprocesser i bakgrunden (som Spotlight-indexering). De segar ned datorn när de körs. Den här gången automatik till ingen nytta för dem som har vett nog att inte installera konstigheter.

Samtidigt, när jag kollar nu så ligger min mdworker på 0.0% processor. Den ligger ju inte alltid på och drar utan dra processor när den används. Låter mer som en principsak från din sida?

Ursprungligen av johan_tanying:

Den här säkerhetsuppdateringen krävde då ingen omstart hos mig...

Nej inte hos mig heller. Menade att folk inte installerar saker, tex Mac OS X 10.x.x-uppdateringar för de inte vill starta om datorn. Jag skulle gilla om det installerades i bakgrunden och ber användaren om att få logga ut och in på sin höjd.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-06-01 08:20

"Apple maintains a list of known malicious software that is used during the safe download check to determine if a file contains malicious software. The list is stored locally, and with Security Update 2011-003 is updated daily by a background process"

Smidigt.

  • Medlem
  • 2011-06-01 09:09

Tack för tipset!

Tycker inte om automatiska sökprocesser i bakgrunden (som Spotlight-indexering). De segar ned datorn när de körs. Den här gången automatik till ingen nytta för dem som har vett nog att inte installera konstigheter.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-06-01 14:25
Ursprungligen av alix:

Tack för tipset!

Tycker inte om automatiska sökprocesser i bakgrunden (som Spotlight-indexering).De segar ned datorn när de körs. Den här gången automatik till ingen nytta för dem som har vett nog att inte installera konstigheter.

Det där är ett generellt antagande som inte stämmer, du tror alltså att en tjänst som laddar ner en liten fil en gång om dagen (antagligen när datorn inte används) kommer slöa ner din dator nämnvärt?
Går dessutom inte att jämföra med en indexeringstjänst.

För övrigt handlar det om en kontroll som sker när du laddar ner saker, inte installerar.

Själv tycker jag att alla beräkningar CPU'n håller på med hela tiden - framför allt när man kör med applikationer - segar ner datorn. Det måste dom ju fixa till. Så kan vi ju inte ha det.

En fundering ...

Det finns en typ av användare som kan luras med en MacDefender och liknande.
Hur ska den typen av användare förstå skillnaden på när MacDefender säger "oj passa dig noga grabben" mot när Mac OS X säger samma sak?

Jag har en bekant som switchat från Windows för ett år sedan. Han törs inte köra in systemuppdateringar som ploppar upp på skärmen... "trodde fan det var nåt virus" är kommentaren när jag frågar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-06-02 00:02
Ursprungligen av Anders Täpp:

En fundering ...

Det finns en typ av användare som kan luras med en MacDefender och liknande.
Hur ska den typen av användare förstå skillnaden på när MacDefender säger "oj passa dig noga grabben" mot när Mac OS X säger samma sak?

Jag har en bekant som switchat från Windows för ett år sedan. Han törs inte köra in systemuppdateringar som ploppar upp på skärmen... "trodde fan det var nåt virus" är kommentaren när jag frågar.

Det enklaste är nog att avaktivera "öppna "säkra" filer efter hämtning" i Safari.

  • Medlem
  • Fränninge, Skåne
  • 2011-06-01 16:16

Trodde han samma sak när Windows Update ville köra in sin dagliga dos av uppdateringar?

Förmodligen. Det finns de som inte kan skilja en typ av dialogruta mot en annan. Och det är dessa personer som mest behöver hjälp av ett sånt här skydd. De vet förmodligen heller inte hur man tvångsavslutar webbläsaren för att slippa ladda ner något när faran poppar upp.

Finns det några skärmklipp på hur Mac OS X kommer att visa sin varning?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2011-06-01 19:50
Ursprungligen av Anders Täpp:

Förmodligen. Det finns de som inte kan skilja en typ av dialogruta mot en annan. Och det är dessa personer som mest behöver hjälp av ett sånt här skydd. De vet förmodligen heller inte hur man tvångsavslutar webbläsaren för att slippa ladda ner något när faran poppar upp.

Finns det några skärmklipp på hur Mac OS X kommer att visa sin varning?

Så här ser det ut.
New Variant of 'Mac Defender' Quickly Evades Apple's Security Update as Cat-and-Mouse Game Begins - Mac Rumors

  • Medlem
  • 2011-06-01 17:32

Det var värst vad många tolkar (eller raljerar om) vad jag skriver. Får väl omformulera mig: Jag vill som användare gärna ha kontroll över processer som inte är kritiska. Haha, som om det bleve tydligare.

Eller så kan man lägga till processer som:

”Vill du verkligen starta datorn/gå ur vila nu när det är så sent på kvällen? Du borde gå och lägga dig.”

Stjäl inte så mycket CPU det heller.

Apple har redan "pushat ut" en uppdatering till det här nya "malwaresystemet", som tar hand om Mac Defender-varianten som kom strax efter Security Update:

Apple Responds Quickly to Evolving 'Mac Defender' Threat With Updated Malware Definitions - Mac Rumors

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-06-02 23:35
Ursprungligen av Capeman:

Apple har redan "pushat ut" en uppdatering till det här nya "malwaresystemet", som tar hand om Mac Defender-varianten som kom strax efter Security Update:

Apple Responds Quickly to Evolving 'Mac Defender' Threat With Updated Malware Definitions - Mac Rumors

Snabbt jobbat, så ska det se ut Apple!

1
Bevaka tråden