Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur dela ingående DVB-C mellan EyeTV o TV utan signalförlust?

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hur gör jag detta utan att förlora i signalstyrka? I dagsläget har jag en T-kontakt men bilden på TV'n är märkbart sämre på vissa kanaler med det upplägget. Men om jag inte använder T-kontakten alls så kan jag inte spela in med EyeTV'n.

Upplägget är sådant att jag har TV'n i ena änden av lägenheten o datorn mittemot. Min Eyetv250 sitter sas mellan antennuttaget o datorn

Det finns säkert en urenkel lösning på problemet men jag har då inte kommit på den än så lite hjälp mottages tacksamt

  • Medlem
  • 2011-05-30 23:03

Tror dessvärre att det inte finns någon lösning. Det enda jag kan komma på är en antennförstärkare eller två separata antenner. En split innebär alltid en förlust med minst 3dB, alltså en halverad signal.

Två separata antenningångar kan bli svårt, jag bor i en lägenhet o jag tror inte grannen uppskattar om jag snor hans uttag

  • Medlem
  • 2011-05-30 23:38

En förstärkare kan som sagt funka. Kostar från ett par hundra och uppåt.

Ursprungligen av Dalle:

En förstärkare kan som sagt funka. Kostar från ett par hundra och uppåt.

jag får kolla på det. Tack.

Varför ska vi diskutera detta i Loungen?

Jag flyttar tråden till "Hårdvara - Kringutrustning" i stället.

/Mod

  • Medlem
  • 2011-05-31 08:33

Som sagt en förstärkare, om en t-korsning gör så att din tv bild blir märkbart sämre av 3.5dB så ligger nog signalen i ditt uttag på gränsen (60dB). Förhoppningsvis ligger samtliga analoga frekvenser över 60, långa kabelsträckor gör att de högre frekvenserna tappar först och att förstärka dålig signal gör allt bara sämre :P.

Analogt 60-77dB
DVB-C 47-67dB

Så om en förstärkare som inte är justerbar förstärkare med 20dB måste du antingen montera uttag efter eller f-dämpar.

Ett tips är att aldrig använda hemgjorda clasohlsson kontakter på antennkablar eller köpa guldplätterade 100hz bla bla bla skitkablar. En färdigkontakterad antennkabel med en galvanisk avskiljare är att rekommendera.

Sorry Jesper, jag visste inte riktigt vart jag skulle lägga den...

@Swift: Dax för ett besök på Kjell o company då.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-05-31 15:08

Det kan vara så att du behöver ett termineringsmotstånd också... fast i de fallen brukar man ofta se skuggbilder...

Ursprungligen av kenjon:

Det kan vara så att du behöver ett termineringsmotstånd också... fast i de fallen brukar man ofta se skuggbilder...

inga skuggbilder men däremot diagonala linjer eller i vissa fall allmänt grusig bild men egentligen är det bara två eller tre kanaler så får märkbar försämring. Nyligen byttes den centrala antennförstärkaren ut o vi fick märkbart bättre bild på alla kanaler. Denna märkbart bättre bilden försämrar jag sedan när jag stoppar in min T-kontakt :/

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-05-31 17:13

Men är det omöjligt att få bilden till datorn efter Digital-boxen?

Edit: glöm det... Kom precis på att du då får samma kanal på TVn som datorn...

Köpte en förstärkare m 25db förstärkning o en justeringsratt för 0-10db.

Efter att ha dragit ner ratten i botten(0) har jag prima bild på tv'n. På datorn är d en annan femma o jag börjar undra om själva Eyetv-prylen inte fixar att ta in en ren signal på vissa kanaler eller om d kanske är så att d störningar jag ser(diagonala linjer) även finns på tv'n men esom tittavståndet är större där så ser jag dem inte.

D är förstås det att om jag spelar in ett program m diagonala linjer över bilden så ser jag dem även på tv'n sedan.

  • Medlem
  • 2011-06-01 10:55

Diagonala linjer är ett tecken på överstyrning, för mycket signal.

Ursprungligen av Swift:

Diagonala linjer är ett tecken på överstyrning, för mycket signal.

Blir att justera inne i Eyetv då för jag fick dem även utan förstärkaren

Den inställda kanalfrekvensen för Kanal9 (som jag får diagonala linjer på) är den samma på tv'n o i Eyetv. Jag lär väl få leva med det...har gjort det hittills

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-06-02 15:45

Det finns "begränsare" att köpa (dämpningsfilter) på ClasOhlson/Kjell&Co. Attenuator tror jag de heter på engelska.

bifogar dump av de diagonala linjerna som syns i Eyetv men inte i tv'n. Dock hänger de med när jag spelar in m Eyetv o syns därmed (tydligt) när jag spelar upp på tv'n...

Någon påstod att dessa linjer hade att göra med för stark signal så jag testade att sätta in T-kontakten mellan förstärkaren o antennkabeln som går till EyeTV'n men det gjorde ingen skillnad

Efter att ha fnulat fram o tillbaka på detta område med kvarstående problem - senaste konfigurationen innehåller denna kopplingsvariant:

Antennkabel från vägg till Förstärkare

Antennkabel från förstärkare till TV

Antennkabel från Förstärkare via T-kontakt till EyeTV

Med denna anslutning till Eyetv'n SÅG det bra ut men det inspelade materialet blir lika grusigt ändå varför jag funderat ut en unik lösning som nog innebär lite knölande m tjocka kablar.

Lösningsidé: En Y-kabel dvs. två antennkablar intryckta i samma kontakt som går från vägguttaget. Har ingen aning om det kan funka, har dock material i parti o minut. Problemet med alla "splitters" såsom T-kontakt o dylikt är signalförlusten om 3.5db vilket tydligen är tillräckligt för att jag ska få problem på Eyetvn o jag kan inte kompensera bort detta med förstärkaren - blir bara värre.

  • Medlem
  • 2011-11-10 23:43

Har du möjlighet att mäta upp signalen och se hur många dB du har ut ur förstärkaren? Diagonala streck är tecken på för hög signalstyrka som sagt. Detta kan ju åtgärdas med signaldämpare. Men för att kunna veta vilken styrka du ska ha på dessa dämpare så måste signalstyrkan kontrolleras, annars är det snudd på omöjligt att hitta rätt.

Varje 3dB är en fördubbling eller halvering av signalen, beroende på hur man räknar.

Ursprungligen av Dalle:

Har du möjlighet att mäta upp signalen och se hur många dB du har ut ur förstärkaren? Diagonala streck är tecken på för hög signalstyrka som sagt. Detta kan ju åtgärdas med signaldämpare. Men för att kunna veta vilken styrka du ska ha på dessa dämpare så måste signalstyrkan kontrolleras, annars är det snudd på omöjligt att hitta rätt.

Varje 3dB är en fördubbling eller halvering av signalen, beroende på hur man räknar.

Jag har en kompis som är elektriker. Om han har ett sådant mätinstrument är det möjl. Att jag kan mäta upp det, annars inte. Min gissning är att det blir att skaffa en dämpsats o prova sig fram :/...

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-11-12 11:13

Du bör inte koppla ihop antennkablarna. Alla mottagare innehåller någon typ av oscillator, som ger ett antal övertoner. Även om tillverkaren försöker hålla nere nivån på dessa, så är det en kostnadsgrej. Dvs vissa signaler smiter ut "bakvägen" genom antennkabeln. Så din TV kan ge störningar på din EyeTV och vice versa.
Ett Tstycke dämpar några dB eftersom de innehåller filter, för att signalen inte ska gå fel väg. Om dessutom signalen kan vara för hög, är det ju bara bra.
Kolla också om det sitter ett slutmotstånd i TVuttaget i väggen. Ska finnas bara i den sista i kedjan, om du har fler uttag.

Ursprungligen av kenjon:

Du bör inte koppla ihop antennkablarna. Alla mottagare innehåller någon typ av oscillator, som ger ett antal övertoner. Även om tillverkaren försöker hålla nere nivån på dessa, så är det en kostnadsgrej. Dvs vissa signaler smiter ut "bakvägen" genom antennkabeln. Så din TV kan ge störningar på din EyeTV och vice versa.
Ett Tstycke dämpar några dB eftersom de innehåller filter, för att signalen inte ska gå fel väg. Om dessutom signalen kan vara för hög, är det ju bara bra.
Kolla också om det sitter ett slutmotstånd i TVuttaget i väggen. Ska finnas bara i den sista i kedjan, om du har fler uttag.

Ok: koppla ihop kablar inte bra - check

Jag bor som sagt i lägenhet i ett hus med 24 lägenheter, exakt vilket uttag mitt är i ordningen vet jag inte men det är varken det första eller det sista. Det är möjligt att jag inte kan göra något åt problemet. Nätet i huset är av den gamla typen, ej uppgraderad för "Tre hål". För några månader sedan fick föreningen den centrala antennförstärkaren utbytt på garanti eftersom den gamla dog. Den nya förstärkaren gav bättre bild på ett flertal kanaler, på TV'n, men också sämre bild på andra vilket är skälet till att jag skaffade en förstärkare.

Bilden på tvn är nu hyffsad o den SER bra ut på datorn men tydligen är den inte det för när jag spelat in tex csi på femman så ser slutresultatet grusigare ut än det gör när jag ser det direkt på datorskärmen eller tvn

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-11-12 16:43

Har du enbart ett uttag i din lägenhet, ska det ha ett slutmotstånd.
Får du inte bra bild på TVn med bara den inkopplad, bör du klaga hus husägaren. Du ska inte köpa en förstärkare när du har centralantennsystem.
En (billig) antennförstärkare till TV, förstärker inte bara signalen, utan även brus och störningar!

Ursprungligen av kenjon:

Har du enbart ett uttag i din lägenhet, ska det ha ett slutmotstånd.
Får du inte bra bild på TVn med bara den inkopplad, bör du klaga hus husägaren. Du ska inte köpa en förstärkare när du har centralantennsystem.
En (billig) antennförstärkare till TV, förstärker inte bara signalen, utan även brus och störningar!

Det har sina för- o nackdelar att sitta i styrelsen :/. Jag kan klaga hos mig själv men är inte säker på att det blir nåt gjort åt saken...

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-11-14 09:37

Du har väl en installatör av antennsystemet? De borde rätta till det, så att alla lägenheter har rätt signalnivå.

1
Bevaka tråden