Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Min skepsis mot SSD har just blivit större

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Min skepsis mot SSD har just blivit större (edit - min skepsis är relaterad till pålitligheten då jag tänker mig en SSD för allt - ingen tvådiskvariant):

The Beauty of SSDs

The SSD Reliability Myths

Quick Dell Studio XPS review

Dessa tre blogginlägg beskriver fenomenet med döende SSD-enheter. Lite sökning i ämnet ger också ganska oroväckande information. Mitt intryck blir därmed att det förefaller som att SSD inte är helt stabilt (än) för datorbruk med ett stort antal läsningar och skrivningar (framförallt det senare) till skivan. Jag har också erfarenheten att minneskort (som ju delvis är besläktade) och NAND-diskar i mobila enheter kan drabbas av "utnötning" vid hård användning (många skrivoperationer etc).

Därför blir min uppfattning om det hela att SSD utan tvekan tillhör framtidens lagringsteknologi MEN att vi inte är där riktigt än i så mening att det slår den mekaniska disken rakt av (undantaget prestandan). Men det känns som att en tvådisklösning är det som gäller - SSD för programinstallation och en konventionell hårddisk för datalagring. Ungefär som en mobil enhet med dess uppdelning på två diskar (intern disk och minneskort).

Självfallet kommer pålitlighetsproblemen att åtgärdas men det verkar vara lite av ett lotteri fortfarande - SSD kan fungera ypperligt men särskilda procedurer för datasäkring krävs. För min del känns det inte helt bra att hosta upp pengar för en teknik som fortfarande har en del problem innan den är helt mogen för långstidsbruk i datormiljö.

Ursprungligen av Matts E. Lindmark:

text..

Ja självklart, en bloggares erfarenheter tar jag som min vägledning här i livet.

Hur är dina egna erfarenheter med SSD?

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2011-05-31 20:25

* Bröt ut 2 inlägg till egen tråd *

Tyvärr har jag inte kört SSD i "produktion" - däremot har jag goda erfarenheter av prestandan.

Min skepsis är snarare relaterad till pålitligheten hos en SSD i jämförelse med en konventionell disk. Om en bloggare delar med sig av erfarenheter av en produkt ser jag det som ev intressant info.

Att en SSD är snabb m.m vet jag redan. Men då jag tänker mig en SSD som ren ersättare för den interna hårddisken vill jag ha 750 GB och för det pris som gäller idag (redan en 512 GB är riktigt dyr jämfört med en konventionell HD) blir jag tveksam när jag läser diverse rapporter om problem med döende enheter.

Jag ser att det blev en egen tråd. Då tror jag att det är bäst att dra in den på följande spår:

Vad är era erfarenheter av SSD när det gäller pålitlighet och livslängd?

Det är helt klart bra att vara skeptisk till ny teknik, så tummen upp för en välskriven och seriös frågeställning.

Har bara haft min SSD sen i januari, men inga problem alls ännu. Vi får väl se med tiden, men jag är inte orolig - i alla fall inte i jämförelse med gamla hårddiskar.

Enda erfarenheten jag har är att jag kör det 24/7 på min arbetsdator (bärbar - 1 år) och min privata bärbara (1,5 år) samt stationära sen ett par månader.

Inget som har strulat än så länge.

Senast redigerat 2011-05-31 21:08
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-05-31 21:07

Aldrig haft strul heller och jag arbetar väldigt hårt och mycket med mina datorer. Skulle aldrig vilja byta tillbaka till HDD

Nytt och nytt, SSD har funnits för gemene man i över 3 år. I branschen i över 15 år.
Så det är väl knappast så att det är något nytt, hett, som ingen provat.

Varför det är bra att vara skeptisk förstår jag inte heller, men det kan vi lämna till en annan tråd.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-05-31 22:49

Jag ger inte mycket för den där uthållighetsmyten.

SSD Myths and Legends - "write endurance" article in StorageSearch.com

Hårddiskar av alla slag går sönder, vet inte hur många vanliga mekaniska diskar jag har haft som har kraschat genom tiderna.

Nyckeln heter backup. När en disk kraschar byter man ut den och slänger tillbaka backupen. Är gjort på några timmar.

Min första SSD stendog efter 10 veckor. Väntar på att få den utbytt på garantin.

Ibland används tydligen defekta chip, som OWC har skrivit om. Såna minnen som kan gå sönder när som helst.
Not All SSDs Are Created Equal: The Story Continues

Citat:

When we took the cover off of this third, direct from OCZ SSD, we found a ‘S’ stamped over Micron logo on all the flash devices (see the image to the left). This indicates the device is “off spec” product because it failed some parameter of Micron’s full performance and/or quality specification testing. “Off spec” memory is typically used in low-level applications such as toys, offering considerable cost savings over Tier 1 level to an SSD manufacturer.

Backup så ofta det går, är det som gäller, vilket man ska göra i vilket fall.

Och som alltid: att köpa billigt blir dyrt i slutändan.

Min Intel SSD dog efter bara några veckor. Bra att jag hade backup på det mesta. Skickade in den till Intel och fick den utbytt sedan dess funkar den nya fint.

Om farhågorna är sanna, så är det ju ett konstruktionsfel = 3 års garanti = ny gratis uppdaterad disk tills problemet är löst.
Så ja, har man backup ser jag bara ett gäng gratis diskar i horisonten.

Varken en hårddisk eller en SSD är perfekta, men jag skulle nog säga att ett större problem är att så många fortfarande förlitar sig på filsystem som inte garanterar integritet med exempelvis checksummor. Du märker om enheten går sönder, men inte nödvändigtvis om den bara korrumperar din data.

1
Bevaka tråden