Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tilde ~ i filnamn

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej - jo jag har sökt innan jag skrev detta (bäst att lägga till)

Till och från så får jag problem med vissa filer när jag kopierar dem till en viss mapp, det vanligaste är att filnamnet ersätts enligt nedan.

Starship - S01E01 - Pilot.mov > STAR~01.MOV

Det är lite grann som OSX tror att filen redan ligger där, någon som har idéer vad jag kan göra? Det är alltså OK om filen ligger i en annan mapp men om jag flyttar den till avsedd mapp (i detta fallet Season 1 så flippar det ur.

Tack för hjälp / Costanza

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2011-05-31 20:29

Är det en extern disk? Inte så att den kör FAT32 som filsystem?

Yes, sir FAT32 (fast den är intern).

Så, vad jag kan förstå så ligger problemet i FAT enligt er. En omblåsning till HFS+ skall lösa problemet?

Har inga problem att konvertera (utom att det tar tid,,,) bara det är en bra lösning.

Tack för input!
Costanza

Till och med FAT16 verkar det som, men det kan ju vara nåt annat knas, FAT lär det vara iaf.

Om du bara kör Mac, använd HFS+.
Kör du både Mac och Windows-miljö, använd NTFS.

Finns en hel del trådar om hur du får NTFS att lira bra under Mac OS X här på forumet.

Absolut, är den intern som du säger och endast används under Mac OS X, blås om den till HFS+.

Tack och bock, nu vet jag vad jag skall göra under helgen!

Knack knack, det var en sak till - varför blir det så?

Är det relationen OSX och fat32 som fallerar i enstaka fall?

Ursprungligen av Costanza:

Knack knack, det var en sak till - varför blir det så?

Är det relationen OSX och fat32 som fallerar i enstaka fall?

Antagligen. Oavsett så finns det ingen som helst anledning att köra FAT32 om man enbart använder Mac OS X.

Jag vet inte hur implementationen av FAT32 ser ut i Mac OS X.
Kanske någon har forskat mer i det och kan ge ett bättre svar..

  • Medlem
  • 2011-05-31 23:59

Frågan har varit uppe förr...
Googlesökning om detta på 99.se

Och det finns en klibbig i Lagringsgmediaforumet:
http://www.99.se/harddiskar-lagringsmedia/277735-sa-har-formatterar-nykopta-harddisk.html

Ursprungligen av Baron:

Frågan har varit uppe förr...
Googlesökning om detta på 99.se

Och det finns en klibbig i Lagringsgmediaforumet:
http://www.99.se/harddiskar-lagringsmedia/277735-sa-har-formatterar-nykopta-harddisk.html

Det är riktigt att lösningen på mitt ursprungliga problem har varit uppe för debatt tidigare så det vore bättre att du skrev "Det finns mera att läsa om detta här och här" fortsätt diskussionen där om så önskas.

  • Medlem
  • 2011-06-01 14:37

Varför skulle det vara bättre?

Det blir bättre för det är mera relevant text samt ett bättre sätt hur man kommunicerar med andra personer.

Allt för många trådar har ett avslut i stil med din hänvisning (även om den var snäll) och jag tycker inte det är bra. Tycker det är bättre att säga ex vis. fortsätt diskussionen i denna tråd istället.

Det är så lätt att klämma dit ett "Sök innan du skriver". Jag tror faktiskt de flesta googlar innan de postar frågan på ett forum. Lite mera vänlighet är bra (notera att jag fortfarande inte tycker att du var ovänlig utan att jag tycker att du kunde skriva på ett annat sätt).

Nöjd, eller vill du fortsätta i en annan tråd

Ursprungligen av Costanza:

Det blir bättre för det är mera relevant text samt ett bättre sätt hur man kommunicerar med andra personer.

Allt för många trådar har ett avslut i stil med din hänvisning (även om den var snäll) och jag tycker inte det är bra. Tycker det är bättre att säga ex vis. fortsätt diskussionen i denna tråd istället.

Det är så lätt att klämma dit ett "Sök innan du skriver". Jag tror faktiskt de flesta googlar innan de postar frågan på ett forum. Lite mera vänlighet är bra (notera att jag fortfarande inte tycker att du var ovänlig utan att jag tycker att du kunde skriva på ett annat sätt).

Nöjd, eller vill du fortsätta i en annan tråd

Nu är ju vi på ett stort forum med mängders av inlägg, det är så det brukar se ut när en moderator hänvisar. Inget konstigt med det och du kan inte kräva övertydlig supervänlighet i alla lägen. Det här är skriven kommunikation, den skiljer sig en hel del från hur det brukar vara när vi talar med varann.

De flesta googlar helt klart inte nåt innan de startar trådar, så där får jag nog säga emot dig.

Över till ämnet.

Gamla FAT klarar inte mer än 8+3 tecken i filnamnet, FAT32 gör det genom en del tricks.
NTFS som är betydligt modernare har jag för mig har en gräns på 256 tecken.
Långa filnamn trunkeras till tilde och ibland en siffra.

Sånt här kan man slå upp på Wikipedia om man skulle vara grymt intresserad.

"Problemet" är väl löst? Så en diskussion om trådens ämne/placering är väl rätt meningslös i denna tråd, herr Seniormoderator?

  • Medlem
  • 2011-06-01 14:47

1. Eftersom problemet är löst spelar det kanske lite mindre roll om vi håller oss strikt till ämnet eller inte.
2. Jag är inte seniormod längre, vilket visserligen ingen kan veta än eftersom det visst tar lite tid att bli av med titeln.

Ja, tillbaka till ämnet. Diskussioner om trådhänvisningar tas med fördel via PM.

/Mod

1
Bevaka tråden