Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp! Måste aktivera mus-support utan mus!

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

Jag håller på och sätter upp en Mac OS X Server. Tyvärr hittade den inte musen under uppstart så jag gick igenom setupen med bara tangenter. Men nu när jag har skrivbordet är det stopp. Jag ser att Bluetooth inte är aktiverat så jag måste komma åt system preferences och sedan aktivera BT och mus manuellt.

Men hur 17 jag än försöker så kommer jag inte att starta programmen i dockan.

Tips?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-03-23 16:02

Prova cmd+space för att aktivera Spotlight, sedan kan du söka på tex "Systeminställningar"/"System preferences", "mus"/"mouse" eller "Bluetooth" så borde du kunna komma vidare..

Lista över tangentbordskommandon (gammal?): Dan Rodney's List of Mac OS X Keyboard Shortcuts & Keystrokes

  • Medlem
  • Varberg
  • 2011-03-23 18:01

På min iMac trycker jag på "alt"-knappen 5 ggr, sen funkar siffertangenterna, 8=upp, 2=ner, 4=vänster, 6=höger, 5=enter.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2011-03-25 10:56
Ursprungligen av gg72:

På min iMac trycker jag på "alt"-knappen 5 ggr, sen funkar siffertangenterna, 8=upp, 2=ner, 4=vänster, 6=höger, 5=enter.

Fast för att det ska funka måste funktionen vara aktiverad under Inställningar-Hjälpmedel-Mus.

Det var bra tips! Skall prova det på servern nästa gång jag kommer till kontoret. Men jag tar med mig en "idiot"-mus också. Enligt Apple Support så går inte OS X Server att sätta upp utan en sladd-mus!

  • Oregistrerad
  • 2011-03-25 16:27

Mac är helt VÄRDELÖST att styra utan mus - ofta går det inte vilket är hur korkat som helst.

  • Medlem
  • 2011-03-25 19:10

På System 9-tiden (och troligen innan det) fanns ett litet tillägg som gjorde att man i alla menyer kunde få fram tangentkommandon, som på PC.
Det var oerhört smidigt när man körde via VNC och ville slippa mus-lagget, eller satt med en server där man inte fick plats med en mus. Det kanske finns något liknande idag?

  • Medlem
  • Munkedal
  • 2011-03-25 19:15
Ursprungligen av stockholmstar:

Hej,

Jag håller på och sätter upp en Mac OS X Server. Tyvärr hittade den inte musen under uppstart så jag gick igenom setupen med bara tangenter. Men nu när jag har skrivbordet är det stopp. Jag ser att Bluetooth inte är aktiverat så jag måste komma åt system preferences och sedan aktivera BT och mus manuellt.

Men hur 17 jag än försöker så kommer jag inte att starta programmen i dockan.

Tips?

Har Mac OSX (ej server) och vanlig mus.

Men prova att trycka Kontroll + F2 som aktivera Äpplemenyn

Tryck pil ner navigera till "Systeminstälningar"

Tryck tab och navigera mellen inställningarna med tab eller piltangenterna välj med mellanslag.

Om det inte fungerar att navigera med tab skriv t och välj "Tangentbord och mus" i spotlightmenyn. Kontrollera att "Alla reglage" är markerat under tangentbordstjänster och inte ändra med Kontroll+F7.

Nu kan du navigera med tab och piltangenterna och borde kunna välja den inställning du vill ändra på glöm dock inte att du väljer med mellanslag och inte enter.

Jag har pratat med Apple. Till OS X Server så måste jag ha en sladdkopplad mus vid setupen. Tur man har en PC som kunde låna ute en mus

Drar upp den här tråden då jag har ett liknande problem. Försöker ominstallera en MacBook där top caset verkar vara lite sisådär. Varken tangentbord eller mus fungerar. Jag har ett USB-tangentbord men kan inte hitta min gamla Apple Pro Mouse. Finns det något sätt att ta sig igenom installationen utan mus? Just nu fastnar jag på en stor vit ruta som ber mig sätta i batterier i den trådlösa musen... Jag har en Magic Trackpad, men det är en 10.6.0 retail jag försöker installera med så den har väl inga drivrutiner för den...

1
Bevaka tråden