Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kritiskt med rätt MHz på RAM-minne?

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-04-27 00:28

Skickade tidigare idag iväg en beställning på ram-minnen till iMacen.
Läser man under "Om den här datorn" står det ju att typen av ram-minne är 1067 MHz, men när jag la beställningen så kollade jag upp specifikationen på datorn på leverantörens hemsida som också säljer datorer då. Där stod det 1066 MHz.
Kom ju på att det släpptes en ny iMac för inte så länge sedan, och verkar som att den nya har 1066 MHz medans den tidigare modellen har 1067? Eller?

Det e en iMac 27" i7 (2010)

Undrar nu om det alltså är kritiskt om jag sätter i dessa nya 1066 MHz?
Tack på förhand.

Det är nog samma, bara avrundningsfel.

PC3-8500 ska vara 1066 2/3 MHz, alltså ungefär 1066,67 MHz.

Jag har en liten relaterad undring. På Apple-history.com står det "Minimum RAM Speed: 1066 MHz" Skulle inte detta kunna betyda att man kan stoppa i snabbare minne?

Min iMac är en late 2009, 21.5"

Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

...Skulle inte detta kunna betyda att man kan stoppa i snabbare minne?...

Jo, de flesta minnen är bakåtkompatibla, så länge det är exakt samma typ av minne (t.ex SO-DIMM DDR3).

Men om datorn är gjord för t.ex SO-DIMM DDR3 1066, och du stoppar i SO-DIMM DDR3 1333, så blir ju inte datorn snabbare för det. Den kommer ju att köra de snabbare minnena i 1066 MHz ändå.

OBS! Detta är ett generellt svar. Jag vågar inte lova att det funkar med just den minnestypen som sitter i din dator. Men det finns säkert någon som kan bekräfta att det funkar.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Jo, de flesta minnen är bakåtkompatibla, så länge det är exakt samma typ av minne (t.ex SO-DIMM DDR3).

Men om datorn är gjord för t.ex SO-DIMM DDR3 1066, och du stoppar i SO-DIMM DDR3 1333, så blir ju inte datorn snabbare för det. Den kommer ju att köra de snabbare minnena i 1066 MHz ändå.

OBS! Detta är ett generellt svar. Jag vågar inte lova att det funkar med just den minnestypen som sitter i din dator. Men det finns säkert någon som kan bekräfta att det funkar.

Om det inte finns någon fördel med att välja snabbare minnen så är det ju ingen idé att chansa med risk för andra ev problem. Tackar för svaret

Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Om det inte finns någon fördel med att välja snabbare minnen...

Fördelen kan vara att efter några år går det kanske inte att få tag på den äldre minnestypen längre, och då kan man köpa det nyare snabbare minnet och det fungerar ändå.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Fördelen kan vara att efter några år går det kanske inte att få tag på den äldre minnestypen längre, och då kan man köpa det nyare snabbare minnet och det fungerar ändå.

Det finns dock ett ställe där man, som det verkar, alltid kan få tag i minnen av äldre typ till äldre Mac'ar: OWC

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Fördelen kan vara att efter några år går det kanske inte att få tag på den äldre minnestypen längre, och då kan man köpa det nyare snabbare minnet och det fungerar ändå.

Önskar att jag gjort det. Köpte två iMac till mitt företag när dom kom, vardera med 4x2Gb minne. Funderar på att uppgradera snart, men då sitter jag med 8 st oanvändbara minnen och måste köpa nya :P. Det är klart att dom kan få bo kvar i gamla datorn (som antingen säljs eller får andra mindre viktiga uppgifter), men det hade varit bra att kunna flytta över dem.

  • Oregistrerad
  • 2011-05-06 17:50
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Jo, de flesta minnen är bakåtkompatibla, så länge det är exakt samma typ av minne (t.ex SO-DIMM DDR3).
.

Å faan det visste jag inte, jag som är hårdvarugeek. Har alltid trott att man behöver ha mer eller mindre ha de klockade exakt samma.

Minnena har ingen inbyggd klockgenerator.

  • Oregistrerad
  • 2011-05-06 21:33
Ursprungligen av marcushedenstrom:

Minnena har ingen inbyggd klockgenerator.

Nä det vore ju synnerligen korkat.

Som en upplysning kan man ju tillägga: Att köra med för långsamma minnen är synnerligen obra!

Den lokale applekrämaren försåg mig med extra minne när jag skaffade en iMac till kontoret för ett par månader sen. Precis allt strulade - kernel panics, upprepade ominstallationer hängde sig/avslutades osv osv. Visade sig att minnesmodulernavar för lågt klockade och efter utbyte funkade allt som det skulle.

Känns som läge att köpa mer minne till min iMac - seg som sirap ibland. Tänkte bara att jag innan jag slår till kollar med Er här så jag köper rätt: DIMM DDR3 4GB 1066MHZ CL7 (2X2GB) - Specifikationer

Datorn är en iMac 10.1 , dvs 21.5 tum - late 2009

Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Tänkte bara att jag innan jag slår till kollar med Er här så jag köper rätt: DIMM DDR3 4GB 1066MHZ CL7 (2X2GB) - Specifikationer

Nej! De är inte SO-DIMM. Dessutom är det inte en, utan två minnen à 2 GB. Var det det du ville ha?

Ursprungligen av marcushedenstrom:

Nej! De är inte SO-DIMM. Dessutom är det inte en, utan två minnen à 2 GB. Var det det du ville ha?

jag har 2x2GB nu så fyra gig till känns som en bra idé

Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

jag har 2x2GB nu så fyra gig till känns som en bra idé

Det jag tänkte på var om det inte är smartare att köpa 4 GB-minnen direkt, så kan du uppgradera till 16 GB sen utan att slänga ut de här.

Ursprungligen av marcushedenstrom:

Det jag tänkte på var om det inte är smartare att köpa 4 GB-minnen direkt, så kan du uppgradera till 16 GB sen utan att slänga ut de här.

Som detta då, under förutsättning att jag hittat rätt denna gång

Komplett.se - Crucial DDR3 SO-DIMM 1066MHz 8GB KIT CL7

Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Som detta då, under förutsättning att jag hittat rätt denna gång

Komplett.se - Crucial DDR3 SO-DIMM 1066MHz 8GB KIT CL7

Stämmer bra!

Ursprungligen av marcushedenstrom:

Stämmer bra!

Beställt. Ser fram mot en mindre trög iMac :). Tack för hjälpen!

Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Känns som läge att köpa mer minne till min iMac - seg som sirap ibland. Tänkte bara att jag innan jag slår till kollar med Er här så jag köper rätt: DIMM DDR3 4GB 1066MHZ CL7 (2X2GB) - Specifikationer

Datorn är en iMac 10.1 , dvs 21.5 tum - late 2009

Det smidigaste sättet att hitta rätt minne är att gå via Crucials hemsida, tycker jag.

  • Medlem
  • 2011-05-27 17:13

Har man en macpark på en arbetsplats är det alltid en fördel att köpa ”överklockade” minnen, eftersom kompatibiliteten är högre. Har själv svurit åt ett företags it-ansvarige som köpte en massa 66 MHz-minnen till äldre grå PM G3. Trots att huset var fullt av nya PM G4 AGP. När G3:orna ventilerades ut kunde man inte trycka i 66 MHz-minnena i G4:orna. Hade varit bra...

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2011-06-26 20:29

Jag sprang och köpte mig en beg. imac i7 late 2010 (heter modellen så? kanske är mid2010).

Jag hade nyligen uppdaterat min macbook med mer minne så ville jag prioritera den stora
macen så jag flyttade över minnena från lillemacen.
Men då tror jag att jag har 2 olika hastigheter i minnena i datorn.
För dom som satt i från början (4 gb) bör ha högre hastighet.
Dom jag flyttade över från macbooken (8 gb) har hastighet 1067 mhz.
Och datorn visar att den har 12 gb. men alla med 1067 mhz.
Kan det vara så att datorn drar ner dom första 4 gb till samma för
att man inte kan köra olika hastigheter i burken?

Ursprungligen av Questa:

Jag sprang och köpte mig en beg. imac i7 late 2010 (heter modellen så? kanske är mid2010).

Jag hade nyligen uppdaterat min macbook med mer minne så ville jag prioritera den stora
macen så jag flyttade över minnena från lillemacen.
Men då tror jag att jag har 2 olika hastigheter i minnena i datorn.
För dom som satt i från början (4 gb) bör ha högre hastighet.
Dom jag flyttade över från macbooken (8 gb) har hastighet 1067 mhz.
Och datorn visar att den har 12 gb. men alla med 1067 mhz.
Kan det vara så att datorn drar ner dom första 4 gb till samma för
att man inte kan köra olika hastigheter i burken?

Ja, man kör inte minnena i olika hastigheter.

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2011-06-26 20:46

Okej.
om jag inte minns fel så ligger minnena från början på kanske 1333 mhz?
är det dumt att sätta i mina 1067 mhz då? ska jag istället köpa mej några gb 1333mhz (eller vad dom nu är på).

Vet inte om det gör stor skillnad.
kanske till och med bättre att köra 4 gb 1333mhz än 12 gb 1067 mhz?

Jag testade att sätta i 1333 MHz minnen (1066MHz kompatibla) i en vit macbook (late 2009) som har minnen på 1066. Resultat, fungerade inte alls i macbooken. Testade på en iMac 27" (2011) fungerade klockrent. Jag kan fortfarande inte begripa varför det inte ville fungera på macbooken. Enda hyptosen jag har är att logikkortet helt sonika är extra kinkigt.

1
Bevaka tråden