Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med att installera program, iMac G4

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Det är så att en vän till mig köpt en begagnad imac G4 Globe.

Problemet är dock att han kan varken installera Safari (nya), Chrome, eller Firefox på datorn. Inte heller adium eller egentligen några program som helst, förutom Internet explorer.. hrm..Varför?

Är denna dator helt out of date för att ens klara av en simpel webbläsare? Känns lite trist må jag säga. Kan tilläggas att den kör Leopard och inte Snow Leopard... Även det lite old, enligt mig.

Spec: g4 Globe med 700 MHZ och Leopard orginal 10.5.8 och 768 mb ram.

Tja, enligt specen ska inte den datorn ens klara Leopard, utan Tiger är det som gäller under 867 MHz. Den som installerade Leopard måste ha "hackat till den" för att få in Leopard. Sen vet jag inte vad du menar med att han inte kan installera något. Vad händer? Får han något felmeddelande eller vad?

Safari 5.0.5 finns i en version för Leopard, så det borde fungera.

När han installerar ett program och ska dra själva objektet till program, står det 1 av 2 objekt hämtade, alltså att han ska dra två objekt. Men när han upprepar detta står det "Ett objekt med namnet ....... finns redan på den här platsen, vill du ersätta det med det gamla?"
Klickar man Avbryt händer det inget, klickar man på ersätt händer det heller inget?

Vad är ditt tips Capeman, ska han skrota denna och satsa på en macbook pro istället...Jag förstår att det är två olika datorer som inte går att gemföra men vore intressant och få veta om det ens är någon ide att fortsätta försöka. Samtidigt trist om den måste skrotas etc.

1 av 2 objekt hämtade...? Aldrig hört det innan... Kan nog inte hjälpa till här. Det är säkert att han inte kör Tiger då?

Ja jag kan inte råda om vad han ska köpa, men den datorn är gammal. En ny är helt klart på sin plats.

Aldrig heller hört om det med objekt, de låter ala windows för mig. Ja den kör Leopard... Hmm okej trist verkligen... Tack för hjälpen, om någon vet mer, posta gärna!

Bild:

Ja det där är ju inte samma felruta som jag skrev... Personen har ju redan Firefox igång, så då måste det ju vara installerat? Även Safari är ju igång?

firefox var bara ett exempel han tog, för det är det enda som går att ladda hem och installera. Dessutom är det en gammal version av FF.

Öh, jaha, innan sade du ju att IE var det enda som gick att installera...? Men som sagt, Safari är ju installerat. Om det inte är senaste versionen, varför inte bara köra Software Update?

ja det går ju inte o installera senare program än de äldre. Och den bilden jag postade, det är s det ser ut för honom vad han än ska installera. Alltså han kan inte installera något alls den säger som den gör på bilden, klickar han ersätt sker inget, avbryt sker inget.

Men varför göra så? Och hur gick det med Software Update? Finns ju en likadan funktion i Firefox. Och jag förutsätter att han provat att stänga ner programmet som han ska ersätta först...?

Han har letat ny programvara , kört uppdateringen, den installerades men problemet kvarstår. Programmen är nedstängda även då han förösker installera

Så uppdateringen lyckas men det är fortfarande en gammal version, är det det du menar?

Han har gjort en programuppdatering som installerades och gick igenom , men inget löste problemet. Om det är det du menar.

Vilka versioner av Safari och Firefox kör han nu då?

safari 4.02
och firefox 3.6.17

  • Medlem
  • 2011-05-26 23:13

Firefox 4 kräver Intelprocessor, i er gamla G4 finns bara PPC. Har ni hämtat hem rätt versioner av de andra programmen ni försöker installera?

  • Medlem
  • 2011-05-26 23:32
Ursprungligen av Giggs:

Firefox 4 kräver Intelprocessor, i er gamla G4 finns bara PPC. Har ni hämtat hem rätt versioner av de andra programmen ni försöker installera?

Jag tror att det är just detta felet, att de försöker installera intelgrejer på en PPC.

Safari 5.0.5 borde dock fungera, eller hur?

Apple - Safari - Download the world

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-05-27 11:07

Vet han om att den lysande pricken under ikonerna i Docken betyder att programmen är igång? Även om inget fönster är öppet.
Avsluta alla program innan han uppdaterar...

Tack alla, ja de berodde såklart på Intel. Det är ju PPC!

Förtydligade rubriken, bättre sent än aldrig.

/Mod

Fast det kan ju inte vara hela problemet. Du skriver att han i princip inte kan installera någonting, inklusive Safari 5 och Adium, och de ska båda fungera på PPC.

1
Bevaka tråden