Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med fildelning mellan två Macar

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-05-26 22:49

Till att börja med: ursäkta om frågan redan besvarats. Har suttit och sökt runt en del men inte hittat något vettigt. Jag är inte särskilt bra på Mac under OSX och har aldrig varit inne och joxat med fildelning förut.

Nu har jag precis fått hem min nya MacBook Pro (10.6.7) och vill att den ska kunna ansluta till min filmdator, en gammal Mac Mini (10.5.6).

Anslutningen går över trådlöst nätverk. Jag har slagit på fildelning i Minin, delat ut en mapp, och skapat en användare som har fått läsrättigheter. Jag har valt AFP som anslutningssätt.

När jag väljer "Anslut till server" på den bärbara och skriver in afp://datornnamn.local så står datorn och tänker en lång stund och säger sedan att den inte kunde ansluta.
Den utdelade datorn dyker upp under "Delat" i vänsterkanten, men jag får samma nedslående resultat där.

Jag har prövat att försöka ansluta från Minin till den bärbara, och det går alldeles utmärkt. Det går också bra att styra Minins skärm från den bärbara.

Nån som kan ge mig en knuff i rätt riktning?

UPPDATERING:

Det löste sig. När jag postat inlägget dök det upp ett tips om ett liknande strax under, att stänga av IPv6. När jag gjort det funkade allt som det ska. Däremot dyker en ny märklig sak upp; jag kommer åt hela datorn, trots att jag bara delat ut en mapp. Varför är det så?

Senast redigerat 2011-05-27 08:29
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-08-28 11:01

Nu har jag fått tillbaka problemet. Allt i övrigt är samma sak som i inlägget ovan. Samma nätverk, samma router, samma inställningar. Datorn dyker upp under Delat när jag öppnar ett Finder-fönster, men det blir alltid timeout på anslutningen. Skärmdelning funkar fint. IP v6 är fortfarande avstängt.
Det är så trist, det känns precis lika knöligt som under Windows.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-08-28 11:55

Uppdatera först till 10.6.8, och testa igen. Och 10.5 är väl den sista också 10.5.8? Uppdatera!
Kollat om någon annan kör WiFi på samma/intilliggande kanaler? Slagit av ev kryptering på WiFi? Låna en annan router för test? Testat med trådat nätverk istället?

1
Bevaka tråden