Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Styra föräldrarnas PC från min Mac på två mils avstånd

Tråden skapades och har fått 27 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Ovanåker
  • 2011-05-26 10:37

Jag brukar ofta få åka till mina föräldrar och hjälpa dom med dom mest simpla sakerna.
Jag skulle vilja ha en lösning. Så enkel som möjligt att kunna fjärrstyra deras dator hemifrån mig.

TeamViewer är din kompis.

Ursprungligen av pmarriott:

TeamViewer är din kompis.

"More than 100,000,000 Users spread over more than 200 countries already use TeamViewer"

100 miljoner, kan det stämma?!

iChat kör jag mot farsans iMac. Funkar bra.

  • Medlem
  • Ovanåker
  • 2011-05-26 11:18

jag skulle ju gärna vilja att det kunde ligga igång i bakgrunden. så man inte måste starta det på den andra datorn hela tiden. och ett plus är ju att jag från jobbet kunde komma åt min egen dator hemma med.

Som sagt. Kolla in TeamViewer. Ställ in så det startar automatiskt så är det bara att koppla upp sig.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-05-26 11:54

TeamViewer är som nämnt det du ska ha. Där kan man skapa ett konto och spara olika datorer med både inlogg och lösen eller bara inlogg och lösen får man per gång om det t.ex. är en kompis du ska hjälpa.

Fungerar både på iPhone och iPad samt självfallet PC och MAC...

Nyttjar själv detta väldigt ofta. Senast igår när jag hjälpte min fru och hennes studiekamrat då vi satt och skrev i samma word dokument.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-05-26 12:17
  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-05-28 11:46
Ursprungligen av kenjon:

Jag och min bror kör detta mot våra PC föräldrar som befinner sig på 15 resp 30 mil från oss. Kostar en del pengar men det är det värt. (Tycker föräldrarna)

Man slipper hålla koll på brandväggar, portar och annat, utan det funkar ungefär som Skype. De får en förfrågan och klickar OK, och sedan har man full kontroll över deras dator.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-05-29 16:49
Ursprungligen av planB:

Jag och min bror kör detta mot våra PC föräldrar som befinner sig på 15 resp 30 mil från oss. Kostar en del pengar men det är det värt. (Tycker föräldrarna)

Man slipper hålla koll på brandväggar, portar och annat, utan det funkar ungefär som Skype. De får en förfrågan och klickar OK, och sedan har man full kontroll över deras dator.

De har gratisvariant som funkar mycket bra, förutom till iOS, den är dyr. Men en kalasapp!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-05-26 12:19

använder RealVNC kors och tvärs över OSX och Win, sedan med iTeleport på iOS

Skaffa bara en valfri VNC-server på dina föräldrars PC. Macen har en inbyggd VNC-klient, det som kallas Screen Sharing. Det enda du gör är att skriva " VNC://"adressen/IP till datorn" " i "anslut till server.

Har inte testat detta själv, men det skall gå.

Ursprungligen av PeeMaN:

Skaffa bara en valfri VNC-server på dina föräldrars PC. Macen har en inbyggd VNC-klient, det som kallas Screen Sharing. Det enda du gör är att skriva " VNC://"adressen/IP till datorn" " i "anslut till server.

Har inte testat detta själv, men det skall gå.

Blir inte det problem om föräldrarna inte har fast IP?

  • Medlem
  • Täby
  • 2011-05-26 12:48
Ursprungligen av pmarriott:

Blir inte det problem om föräldrarna inte har fast IP?

Går att lösa genom en gratis tjänst från tex Managed DNS, Domain Names and more! - DynDNS.com

Däremot känns VNC väldigt osäkert... jag skulle inte använda mig av detta protokoll (i alla fall på Mac:en).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-05-26 12:54

Apple Remote Desktop då? Nojjigt att köra över WAN eller? Alla typer av fjärr-inloggning är ju förenat med vissa risker, jämfört med om man stänger av alla tjänster.

Apple - Remote Desktop 3

  • Medlem
  • Täby
  • 2011-05-26 14:58

Jag kör Apple Remote Desktop själv... men hur gör man om man vill ansluta ifrån en Windows dator till en Mac som kör ARD, det går inte antar jag, finns ingen klient till annat än OSX?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-05-26 15:07

ARD använder väl VNC? Det var mest det jag tänkte på, sidospår sorry.

Ursprungligen av kainen:

Jag kör Apple Remote Desktop själv... men hur gör man om man vill ansluta ifrån en Windows dator till en Mac som kör ARD, det går inte antar jag, finns ingen klient till annat än OSX?

ARD är i princip bara en utveckling av VCN, i "botten" är det pure VNC. Om du vill ansluta från en Windows-dator till en mac (oavsett om du i din iver köpt ARD eller om du bara tillåtit remote login/management) så är det bara att dra hem en VNC-klient och logga på. Men de "avancerade features" som ARD har kommer du inte åt utan en klient, som mig veterligen bara finns till Mac.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-05-26 15:20

Men ARD borde väl ge vissa Mac specifika fördelar som inte en generell klient ger. Har aldrig använt ARD själv bara SSH.

Ursprungligen av Fred!:

Men ARD borde väl ge vissa Mac specifika fördelar som inte en generell klient ger. Har aldrig använt ARD själv bara SSH.

Som sagt, "advanced features"

TS nämner inte vilka plattformar det gäller, men jag använder flitigt TeamViewer mellan Mac och Windows. Inget strul, ingen svår konfigurering, inget bråkande med brandväggar. Bara installera och köra.

  • Medlem
  • Täby
  • 2011-05-26 17:00

Fast om man kryssar i att tillåta VNC så behöver man endast ett lösenord för att ansluta. Om man endast tillåter ARD så behöver man ett användarnamn och ett lösenord.

Är det Windows är det ju bara att starta igång Remote Desktop. Högerklicka på den här datorn -> Fjärrsessioner.

Fördelen med detta är att du har tillgång till klient för Remote Desktop på alla datorer med Windows. I Windows så trycker du Windowsknappen + r och skriver mstsc för att starta klienten. Använder de NAT/Brandvägg? Isf. är det tcp-port 3389 som behöver vidarebefordras. På din Mac använder du programmet CoRD för att fjärrstyra Pc:en.

För att fjärrstyra din Mac från jobbet. Systeminställningar -> Delning -> Skärmdelning. Har du Mac på jobbet: Chicken of the VNC, Windows: Teamviewer.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-05-27 20:06
Ursprungligen av FarbrorLeon:

Är det Windows är det ju bara att starta igång Remote Desktop. Högerklicka på den här datorn -> Fjärrsessioner.

Fördelen med detta är att du har tillgång till klient för Remote Desktop på alla datorer med Windows. I Windows så trycker du Windowsknappen + r och skriver mstsc för att starta klienten. Använder de NAT/Brandvägg? Isf. är det tcp-port 3389 som behöver vidarebefordras. På din Mac använder du programmet CoRD för att fjärrstyra Pc:en.

En Remote Desktop klient finns även för mac, gratis: Remote Desktop Connection Client for Mac | Office For Mac

Ursprungligen av Fred!:

En Remote Desktop klient finns även för mac, gratis: Remote Desktop Connection Client for Mac | Office For Mac

Japp, men den är tämligen usel jämfört med CoRD som även den är gratis. CoRD: Remote Desktop for Mac OS X

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-05-27 22:21

Så kan det mycket väl vara, jag tyckte bara att det var värt att nämna att det finns en officiell klient från Microsoft även för mac OS.

En röst till på teamviewer. Funkar klockrent!

  • Medlem
  • 2011-05-28 13:36

CoRD är bättre än MS Remote Desktop om man ska gå den vägen.

1
Bevaka tråden