Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Val av telefon?

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-14 18:19

Mitt telefonabbonemang har gått ut och jag tänkte teckna ett nytt och få skaka loss en telefon på köpet.

Kan väldigt lite om telefoner och ber därför 99mac om råd när det gäller en bra telefon. Är det rätt tid att köpa en telefon eller ska jag vänta ett tag? Är det några telefoner som man ska akta sig för? Hur är kamerorna i telefonerna? Användbara eller bara leksaker?

Tillägg: Kan inte förstå att alla SonyEricsson telefoner så fula och varför har så få Nokia telefoner Bluetooth. Grrr...

Tack

Senast redigerat 2003-06-14 18:43

Jag ska nog inte ge mig in i den här diskussionen men...

Vad ställer du för krav?
Vad har du råd att betala?

Jag föredrar Sony Ericsson framför Nokia för att det passar mig bättre, det är de små sakerna som t.ex. snabbt kunna spara ett nummer från ett sms eller att kunna lägga till ett nummer som man blivit uppringt från. Jag tycker att du ska gå in i en butik och be att få testa de telefoner som du tycker ser intressanta ut.

Och utefter det bestämma dig.

Jag har nyligen köpte en ny telefon. Det blev en Sony Ericsson T610 . Inte för att det var en perfekt telefon, men för att den var den minst dåliga, på det hela taget.

Jag har varit Nokiaanvändare i många år, först med en 6110 som när den kom var en riktig supertelefon och sen en 6210 som var lika bra som 6110 men tunnare, utan antenn och med vissa nya funktioner.

Sedan dess har dock utvecklingen sprungit ifrån dessa telefoner rätt rejält. Jag har alltid gillat Nokias menyer och användningsförfarande och under en tid gjorde de dom snyggaste nallarna (medan Ericsson kanske gjorde de mest robusta). Tyvärr har Nokia ständigt misslyckats med att fixa en riktig fullträff sedan dess. Det kommer nya nallar, men hela tiden är det nåt som saknas. Bara en sån sak som att de väljer en (kass) FM-radlo före Bluetooth.

Min 6210 började dock sjunga på sista versen, den slog av sig oregelbundet och jag hade dessutom knäckt skyddsglaset framför skärmen. Så jag var tvungen att köpa en ny telefon relativt snart. Den snyggaste telefonen just nu 6100 enligt min högst personliga smak. Men utan bluetooth är den rätt värdelös.

När T610 kom verkade den ett tag som Den Perfekta Telefonen. Men så var det ju förstås inte. Det är dock bland det bästa man kan köpa idag, om man ser till helheten. Men hade det inte varit akut att köpa en ny telefon hade jag hellre väntat på en ännu bättre telefon, även om det hade tagit mer än ett halvår. En T620 eller nåt sånt.

Fördelarna med T610 är väldigt många, så jag koncentrerar mig på det som gör att telefonen inte är perfekt (ingen telefon kommer nånsin att vara prefekt - men ni förstår nog vad jag menar).

Skärmen är den största nackdelen med telefonen. Inomhus och med strömmen på i skärmen så ser den bra ut, den är stor och ha tusentals färger. Men ta med den utomhus och du ser nästan ingenting på den. Och så fort strömmen är avslaget så är den bara svart. Att bara kasta ett öga på den för att se klockan, som man kan göra på mina gamla telefoner med svartvita skärmar, går väldigt dåligt. Det finns mycket bättre skärmar än såhär, kolla bara på en del av de japanska telefonerna eller de allra senaste handdatorerna. SE skulle ha satt in en "transreflektiv TFT" som jag tror det kallas, en skärm som fungerar utmärkt utan belysning i dagsljus.

(Men riktigt bra blir det inte förrän vi får vi förrän de börjar sätta in OLED-skärmar. Det verkar dock vara nåt år bort ännu, tyvärr. Kodak har faktiskt gjort en digitalkamera med OLED-skärm som visst ska vara helt otroligt bra. Mer sånt!)

Förutom skärmen så är det väl kameran som är rätt dålig också. Nu bryr jag mig inte så mycket om kamerafunktionen, men om man ska ha en sån så kan den gärna få vara lite bättre än såhär. Att det inte går att jämföra med digitala kameror förstår jag förstås.

Minnet är för litet i telefonen också, speciellt som man har en kamera i den. Det är 2 MB totalt i kameran tror jag och det skulle behöva vara klart mera.

Telefonboken skulle kunna hålla mycket mer info om varje kontakt. Adresser och fler telefonnummer, till exempel.

Det finns säkert mer, men det är vad jag kom på här och nu. I övrigt så är telefonen späckad med finesser och för oss macanvändare är bluetooth och stödet från Apples sida mycket värdefullt.

Jag köpte min telefon från ClickOnTime på nätet för ungefälr 3800 kr inkl moms obunden. Det är ungefär 700 kr billigare än vad butikerna tar. Jag skulle dock inte rekommendera någon att använda ClickOnTime, men det är en annan historia.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-15 00:11

Jäklar vilken recension Adrian. Och allt för lilla mig.

Som det ligger till nu så har bindningstiden för mig gått ut och jag kör bara på månad efter månad. Har både haft 6110 och 6210 båda två. Helt klart de bästa telefonerna jag haft. Så bra att jag tror att jag kommer att behålla min 6210 ett tag till. 6100 ahhh vilken design, bluetooth och en bra kamera på den så skulle det vara klart. Det är f*n att Nokia ska vara så sega på Bluetooth i sina telefoner och SonyEricssons mobiler ska vara så fula.

De bilder jag har sett som är tagna med den här generationens mobilkameror är ingenting som lockar.

Man är ju alltid mer eller mindre rövad när man köper teknik. Undrar dock om det är bäst att vänta med att byta upp sig eller hinna med en telefon "i mellan" innan det kommer ännu bättre telefoner.
Någon som vet när det kommer nya telefoner och om det ligger någon riktigt ball teknik på gång i nästa version av mobiltelefoner?

  • Medlem
  • Gällivare
  • 2003-06-15 01:27

Den teknik som jag tror kommer är bättre kameror, videofunktionsinspelning, bättre och större skärmar mp3/mp4-spelare och bättre PDA-funktioner.

T68i mer eller mindre reas ut just nu, köp en sådan, beprövad, fungerar klockrent med Macen och den är nästan gratis.

Bättre att spra lite pengar till nästa generation med förhoppningsvis BRA kameror och PDA-funktioner. Mina 2 cent...

Citat:

Skrevs ursprungligen av acke
Jäklar vilken recension Adrian. Och allt för lilla mig.

Ibland när man kommer igång blir man riktigt "skrivsam" av sig... Fast jag ser nu att jag lyckades med språkfel redan i första mening, så går det när man skriver långt och inte orkar korra det...

Behåll du din 6210 ett tag till (eller om du vill ha bluetooth akut - köp en billig T68i som iBjorn tipsade om). Men det dröjer säkert ett tag innan nån riktig supernalle kommer med helt nya grejer, såna telefoner brukar ju ta mer än ett halvår på sig från lansering till leverans och hittills har ingenting ens lanserat.

Eller om du har riktigt gott om pengar: köp en T610 nu och ha den ett år som en "mellantelefon" i väntat på nåt riktigt bra.

Jag tycker, att har du riktigt bra med pengar, köp en SEP800. Den har väl allt.
Betydligt bättre kamera, hur mycket kontakter och uppgifter som helst. Mycke minne, extra minneskort. Bra skärm. MP3, video, flera ljudformat. Rikrig webbläsare om man vill (Opera) osv. osv.
Jag har både P800 och T610. Dom fyller helt olika funktioner.

Den enda snygga telefon (Sony)Ericsson lyckats klämma ur sig är väl T300.

Annars finns en toksnygg Nokia som verkar väldigt bra: 7250

Det märks att smaken är som baken. Runda telefoner är inget för mig. T610 är i mina ögon en mycket elefant telefon.

Nokia 7250 har mycket lite minne (725 KB) att jämföra med T610ans 2 MB. Dessutom har Nokian bara wap 1.2.1 medan konkurrenten har 2.0. Etc. Skärmen i 610 är också bättre än Nokian. Högre upplösning och 65k färger att jämföra med 4096. Däremot håller jag med om att de borde satt in en TFT. Hoppas det kommer i nästa modell.

Bl.a därför rekommenderar jag T610 framför Nokia 7250. Annars, i den prisklassen, kan det vara värt att vänta på Neonode. P800 är annars ett utmärkt val, det kan ju vara värt att kolla en sådan med ett abbonemang för att den "billigare".

Citat:

Skrevs ursprungligen av Matts E. Lindmark
Däremot håller jag med om att de borde satt in en TFT. Hoppas det kommer i nästa modell.

Det ryktas om en ny modell, Z200, som ska vara en uppföljare till T610. Den ska vara ihopvikbar, ha en 65k TFT färgskärm (istället för STN), mera internt minne, troligtvis 640x480 kamera, 40 toners ringsignaler (istället för 32). Den ska komma när T610 gått ner i pris för att inte konkurrera med den. Men det är ju bara rykten förstås.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Matts E. Lindmark
Nokia 7250 har mycket lite minne (725 KB) att jämföra med T610ans 2 MB. Dessutom har Nokian bara wap 1.2.1 medan konkurrenten har 2.0. Etc. Skärmen i 610 är också bättre än Nokian. Högre upplösning och 65k färger att jämföra med 4096. Däremot håller jag med om att de borde satt in en TFT. Hoppas det kommer i nästa modell.

Hade mängden minne gjort att menyerna åtminstone var så snabba som man kan förvänta sig att de skall vara, eller åtminstone inte laggade, så visst. Sanningen är väl den att Nokian klarar sig med mycket mindre minne för att utföra samma sak. Kamerorna är ju samma skit på båda; ger frimärksstora "bilder" som väger någon K stycket så jag kan inte tänka mig att mängden minne skulle utgöra något problem...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-06-17 13:33
Citat:

Skrevs ursprungligen av adress@mac
Jag tycker, att har du riktigt bra med pengar, köp en SEP800. Den har väl allt...

...utom fullt stöd i Mac OS, typ möjlighet att synka kalendern... Men det är ju förhoppningsvis på gång.

Nokia har lite minne i sina telefoner och 725 KB är mycket lite - för mig helt otillräckligt i en kameratelefon. Det finns mer utrymme i en T610 och det innebär att fler bilder från kameran etc kan lagras.

Finns ingen anledning att försvara Nokias låga minneskapacitet eftersom det är skrattretande att världens största tillverkare av mobiltelefoner inte klarar bättre. Hade Nokia 7250 haft bättre display, 2-4 MB minne och wap 2.0 skulle den vara mer intressant som alternativ till T610.

Snabbare menyer kan inte få mig att köpa en minnessvag telefon framför en minnesstark.;)

  • Oregistrerad
  • 2003-06-17 20:13

tja.. ni verkar ha råkoll på mobilsidan,
jag har en siemens s45, liten o söt men har märkt att jag behöver
en mobil men en bra och stor kalender och bör vara synkbar med både mac
och win.
Är det en en omöjlig ekvation eller finns det ett alltrenativ för mig?
har avnänd motorola,ericsson,nokia och siemens, hittils har ericsson känts mest trovärdig så näst blir nog en sådan bara jag hittar rätt modell.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-07-19 10:05

Mig veterligen har Nokia 7650 4M minne, 3650 har 3,4M + tillägg. T610 har endast 2M. Alltså har SE:s telefon mindre minne. Dessutom är bildkvaliten på T610 mycket sämre än på de två nokiorna jag nämnde, bilderna ser inte ens bra ut i mobilen.

Edit: Märkte att 7650 o 3650 kanske var uteslutna ur diskussionen pga designen

  • Oregistrerad
  • 2003-07-19 11:12
Citat:

Skrevs ursprungligen av Matts E. Lindmark
Nokia har lite minne i sina telefoner och 725 KB är mycket lite - för mig helt otillräckligt i en kameratelefon. Det finns mer utrymme i en T610 och det innebär att fler bilder från kameran etc kan lagras.

Finns ingen anledning att försvara Nokias låga minneskapacitet eftersom det är skrattretande att världens största tillverkare av mobiltelefoner inte klarar bättre. Hade Nokia 7250 haft bättre display, 2-4 MB minne och wap 2.0 skulle den vara mer intressant som alternativ till T610.

Snabbare menyer kan inte få mig att köpa en minnessvag telefon framför en minnesstark.;)

Jag tror att du blandar med 7210. Nokia 7250 har trekommafem (3,5) Mb minne! Dessutom kan man köpa 7250i och bland annat få xhtml- browser. Verkar som det är t610 som är minnessvag

Edit : Mb, inte mb

Senast redigerat 2003-07-19 11:57

Jag hade väntat på uppföljaren till p800, på bilderna som finns i en annan tråd här så ser den vettig ut. Men de verkar lite större än t610. Annars är t610 en höjdare tycker jag:D

Det finns den nya samsung också, men kolla noga på den. de brukar ha en tendens att ha mycket "bra på papper produkter". Det kan ju förändrats i den nya. Vet ej.
Lycka till!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-07-19 12:22
Citat:

Skrevs ursprungligen av Matts E. Lindmark
Nokia 7250 har mycket lite minne (725 KB) att jämföra med T610ans 2 MB.

Nokia 7250 har faktiskt 3,5 MB ledigt minne, vilket kan utökas till nära 5 MB om man tar bort de förinstallerade programmen och bilderna.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Leijon
Nokia 7250 har faktiskt 3,5 MB ledigt minne, vilket kan utökas till nära 5 MB om man tar bort de förinstallerade programmen och bilderna.

Fantastiskt 5 mb men...

*Taget från nokias hemsida*

Display

Högupplöst färgdisplay med passiv matris

Stöder 4 096 färger på 128 x 128 bildpunkter (T610 65000 färger och mycket större display)

Upp till 8 rader latinskt alfabet eller 6 rader kinesiska vid visning av meddelanden (T610 9 rader)

Justerbar ljusstyrka i displayen

Minnesfunktioner*
Följande funktioner använder delat minne som är beroende av datamängden per post och för tillfället tillgängligt delat minne i Nokia 7250:
Telefonbok (upp till 300 poster)
(T610 mosar ju detta! Kom igen!)

SMS (upp till 150 textmeddelanden eller 50 bildmeddelanden/sammanlänkade meddelanden)
(T610 mosar ju detta! Kom igen!)

Kalenderanteckningar (upp till 250 poster)

(T610 mosar ju detta! Kom igen!)

Att göra-lista (upp till 30 poster)

Fasta ringsignaler (11 förinstallerade, kan inte bytas ut)

Följande funktioner delar en minnespool på 3,5 MB
MMS-meddelanden (max. storlek 45 kB per MMS-meddelande)

Ringsignaler i galleri (20 förinstallerade, alla kan bytas ut)

Bilder (10 förinstallerade, alla kan bytas ut)

Java™-program (3 förinstallerade, max. nedladdningsstorlek 64 kB per program)

Ja visst om man tar bort allt i hela telefonen så har man ev. 5 MB:D

Praktisk nytta?

T610:an står sig!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-07-19 12:50

Display T610: 128x160 bildpunkter, mycket större än 128x128??

Sen skulle det ju va intressant att höra exakta siffror för T610, inte bara denna kommentar:
(T610 mosar ju detta! Kom igen!)

Om man inte kan kriga om vilken dator som är bäst så går det ju att ta upp Nokia-Ericsson kriget

Helt allvarligt så var jag impad av specifikationerna på T610, men då jag fick testa den blev jag rätt så besviken. Visst e telefonen liten och snygg men operativet känns inte alls lika enkelt som Nokias (vanesak?). Jag tycker också att det är bedrövligt att "vänta-meddelandet" kommer fram genast man skall öppna något i menyn. Tilläggas kan också att tre av fem T610 som kommit hit till Vasa förra veckan skickades tillbaka för reparation innan de lämnade affären.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Alfa
Display T610: 128x160 bildpunkter, mycket större än 128x128??

Sen skulle det ju va intressant att höra exakta siffror för T610, inte bara denna kommentar:
(T610 mosar ju detta! Kom igen!)

Om man inte kan kriga om vilken dator som är bäst så går det ju att ta upp Nokia-Ericsson kriget

Helt allvarligt så var jag impad av specifikationerna på T610, men då jag fick testa den blev jag rätt så besviken. Visst e telefonen liten och snygg men operativet känns inte alls lika enkelt som Nokias (vanesak?). Jag tycker också att det är bedrövligt att "vänta-meddelandet" kommer fram genast man skall öppna något i menyn. Tilläggas kan också att tre av fem T610 som kommit hit till Vasa förra veckan skickades tillbaka för reparation innan de lämnade affären.

Krig?, bara om du vill
Jo det är säkert så att de skickats till rep. det är ju ett kännt fel med ljud kvaliten som blir åtgärdat om jag inte minns fel.
Bara på de först tillverkade om jag har fattat det rätt.

Ja skärmen är mycket större i dessa sammanhang.

faktiska siffror hittar du på sonyericsson.com :rolleyes:

summering: jag är väldigt nöjd med min T610 och de där med vänta det första man ser, är ju sant, men bara vid allra första uppstarten, eller efter en mjukvaruuppdatering av telefonen.
Annars är den snabb så det räcker:)

1
Bevaka tråden