Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Segt att skriva mail i Mail

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har ett problem med Mail sedan ett halvår eller så. När jag skriver ett nytt mail går det EXTREMT långsamt för bokstäverna att matas in på skärmen. Jag skriver en mening, sen framträder de en i sekunden ungefär. Så jag kan skriva klart mailet på tio sekunder, sen sitter jag i två minuter och ser det växa fram på skärmen. Oerhört irriterande. Försvinner temporärt när jag startar om datorn men kommer snabbt tillbaka igen. Vad kan detta bero på? Fullt någonstans eller? Vill gärna bli av med det, som det är nu skriver jag alla mail i Word och copy-pejstar över dem i Mail, så jag slipper vänta.

Har du Mac OS X 10.5.x? Jag vill minnas att detta var något som inte var ovanligt i Leopard om man hade IMAP. Prova att "bygga om" inbox (Brevlåda/Bygg om). Kan ta lite tid.

Ja, sitter på en 1gen MBA med Leopard, IMAP-konto. Som det är nu går det inte att använda Mail, det är helt obrukbart. Det måste ju vara en grav bugg i så fall, förvånar mig att inte Apple fixat det.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-05-25 22:55

Någon titt i Aktivitetskontroll?

Kollade nu, när jag öppnar och skriver ett nytt mail ligger Mail på mellan 20 och 90 procent av processor-procenten, så det verkar fresta på helvetiskt på proppen om jag förstår siffrorna rätt. Medelvärdet är runt 65%.

Vad händer om du kopplar ner IMAP-kontot? Släpper trycket på processorn då?

Förutom att bygga om dina brevlådor kan du testa att optimera databasen (sqlite):
https://discussions.apple.com/thread/1287168?threadID=1287168&tstart=0

Hej. Jag vet inte exakt hur man gör det men jag ska försöka. Jag är lite rädd att tappa mail och grejer bara, det är det som skrämmer mig med att bygga om och greja. Men jag ska testa det du skrev ovan iaf, och se vad som händer.

1
Bevaka tråden