Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Macbook Air vägrar starta efter lagg.

Tråden skapades och har fått 80 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2011-04-05 12:25

Min MBA (2008) började lagga och bli trög när jag surfade i Firefox. Sen råkade jag få ner muspekaren i vänster nedre hörn (som aktiverar skärmvila) och i bakgrunden pågick ett klipp från youtube. Jag slog in lösenordet och både knapparna dimmades ner och den där satans badbollen dök upp igen. Jag testade att stänga skärmen men skrotet vägrade gå i vila, den fortsatte vara aktiv hur länge som helst.

Jag höll in startknappen tills den dog och startade upp den igen. Den kommer endast till den gråa skärmen med ett äpple på och den snurrande grejen undertill. Det hjälper inte heller att koppla in superdriven till den med en 10.6-skiva.

Hårddisken knattrar till ibland, och superdriven har varvat upp två gånger. Men inget mer händer.

Vad har hänt med skiten och kan man åtgärda det eller är det bara att sälja möget som skrot??

När jag testar att starta upp skrotet med att hålla in option så dyker det upp ett hänglås, en ruta att skriva text i och en pil åt höger. Jag har skrivit in lösenordet till mitt konto där men den godtar tydligen inte det eftersom ingenting händer. Och jag har FileVault påslaget. Kan det vara boven i detta eller? Hur löser jag detta innan skiten åker i tunnan?

Senast redigerat 2011-04-05 12:39
  • Oregistrerad
  • 2011-05-25 17:05

Nu har jag testat att försöka starta upp möget med en orginal OSX 10.5 skiva och det händer inte ett jävla skit.

Datorn är alltså en MBA 1.1 (2008) med OSX 10.6.6 installerat och FileVault aktiverat. Datorn började "badbolla" och sedan efter tvingad omstart så vägrar skitet starta.

Det ser alltså ut så här:

Och startar jag om skrotet och håller ner Alt (Option) så kommer DETTA upp:

Vad fan är detta och vad för kod vill den ha? För min inloggningskod i OSX verkar ej funka. Den försvinner bara från rutan och inget mer händer.

Det verkar ej heller gå att starta upp skitet med orginalskiva i superdrive till macbook air. Nu ska jag testa att installera OSX 10.6 på ett usbminne och testa starta upp med den. Går inte det så åker skitet i tunnan.

Flummigt! Det går inte att starta upp den i som extern HD eller kräver det firewire?

Fan va snygg (och stygg) screen med lösenord. Känns nästan som något bios-lösenordstjosan.. Det är inte filevault-lösen den ska ha?

Skrotet frågar efter ditt master password.

  • Oregistrerad
  • 2011-05-25 18:42
Ursprungligen av akerstrom:

Skrotet frågar efter ditt master password.

och om man inte kan det då?? För jag trodde att det var samma som till inloggning men tydligen inte?? FUCK filevault

Du får gärna skicka den till mig istället för ner i tunnan....

  • Oregistrerad
  • 2011-05-25 18:46

det måste ju gå att resetta den på nåt vis?? Jag har i varje fall ALDRIG satt ett bios password, vilket detta liknar.

Har dessutom testat alla koder jag kan ingen funkar.

Master password är för File Vault. Har du glömt bort det är du körd.

  • Oregistrerad
  • 2011-05-25 18:52
Ursprungligen av Capeman:

Master password är för File Vault. Har du glömt bort det är du körd.

ja körd för att återvinna informationen ja?? Men jag måste väl kunna formatera skitet? Eller du menar att hela min burk är fullständigt obrukbar nu pga en liten jävla kod?

Nja, när jag nu googlar vidare så verkar det vara ett firmware-lösenord snarare än Master password för File Vault.

Se nedan:

mac startup padlock - Google Search

  • Oregistrerad
  • 2011-05-25 19:10
Ursprungligen av Capeman:

Nja, när jag nu googlar vidare så verkar det vara ett firmware-lösenord snarare än Master password för File Vault.

Se nedan:

mac startup padlock - Google Search

preeecis vad jag misstänkte. Och detta kan endast idioten som hade datorn före mig. Hur resettar jag det?

btw, hur FAN kan man sätta firmwarelösen på en burk man säljer till någon?

Det verkar inte som man kan det. En AASP kan säkerligen göra det, mot betalning förstås. Någon av länkarna till Apple Discussions nämner det i alla fall. Jag gjorde aldrig det under min tid som Appletekniker, så jag kan inte hjälpa dig.

  • Oregistrerad
  • 2011-05-25 19:26
Ursprungligen av Capeman:

Det verkar inte som man kan det. En AASP kan säkerligen göra det, mot betalning förstås. Någon av länkarna till Apple Discussions nämner det i alla fall. Jag gjorde aldrig det under min tid som Appletekniker, så jag kan inte hjälpa dig.

Men jag har ju kunnat installera om datorn från 10.5till 10.6 med ren installation tidigare, varför har den inte frågat efter detta då? Jag har ju inte satt koden?

Tveksamt om den dyker upp då... Detta är lite svajig mark för mig, men jag gissar lite nu. Den dyker enbart upp när du vill byta startskiva. Eftersom det är något vajsing med antingen din installation eller din hårddisk så kan du inte boota på Superdriven. Det blir lite Moment 22.

Tror nog dock att det snart kommer någon som kan lite mer och svarar istället för att jag ska sitta och gissa.

  • Oregistrerad
  • 2011-05-25 20:26
Ursprungligen av Capeman:

Tveksamt om den dyker upp då... Detta är lite svajig mark för mig, men jag gissar lite nu. Den dyker enbart upp när du vill byta startskiva. Eftersom det är något vajsing med antingen din installation eller din hårddisk så kan du inte boota på Superdriven. Det blir lite Moment 22.

Tror nog dock att det snart kommer någon som kan lite mer och svarar istället för att jag ska sitta och gissa.

Ja moment 22 är det för hårddisken verkar ha några skadade sektorer, såvida det inte bara är osx som packat ihop av nån anledning.
Helt idiotiskt detta, men tydligen ett bra skydd med verkar det som. Någon som vet ifall snuten vet hur man kommer förbi det?

Vad kan det kosta att lämna in det till AASP, innan jag går lös på den med en ASP?

  • Medlem
  • 2011-05-25 21:17
Ursprungligen av Elajtenworld:

Vad kan det kosta att lämna in det till AASP, innan jag går lös på den med en ASP?

Lämna in den till en AASP ASAP innan du går lös med din ASP. (Förlåt, kunde inte hålla mig) Jag skulle tro att det landar på en debiterad timme, 1000:- alltså.

  • Oregistrerad
  • 2011-05-25 23:40
Ursprungligen av Dalle:

Lämna in den till en AASP ASAP innan du går lös med din ASP. (Förlåt, kunde inte hålla mig) Jag skulle tro att det landar på en debiterad timme, 1000:- alltså.

fy fan. =( Vad är det de gör som jag inte kan göra med den själv hemma?

Ursprungligen av Elajtenworld:

fy fan. =( Vad är det de gör som jag inte kan göra med den själv hemma?

Jag har som sagt aldrig utfört det, så jag har ingen aning om vad man gör egentligen. Men man kan väl tänka sig att de använder sig av någon sorts mjukvara, datorn kopplad till en annan dator eller liknande. Har faktiskt ingen aning. Men AASP har tillgång till mjukvaror från Apple som ingen annan (är det meningen) ska ha.

Har du testat starta i "safe mode" (håll in shift vid start)? Då skippar den en massa startprogram, extensions och gud vet vad vid boot, kan vara värt att testa. Annars kan du prova hålla in cmd-v för Verbode mode så ser du exakt vad den klagar på i klartext (förhoppningsvis). Starta i single user mode med cmd-s kan också vara värt ett försök, kommer man åt en terminalprompt kanske det går fixa / formatera / whatever därifrån.

EDIT: glöm vad jag skrev, såg att firmwarelåset spärrar alla ovanstående

Du verkar verkligen ha otur med din dator... låter som det är läge, oavsett att lämna in den till en auktoriserad Apple tekniker. Det tar säkert emot, men det kan vara värt lite god nattsömn.

  • Oregistrerad
  • 2011-05-26 18:45
Ursprungligen av CyberPet:

Du verkar verkligen ha otur med din dator... låter som det är läge, oavsett att lämna in den till en auktoriserad Apple tekniker. Det tar säkert emot, men det kan vara värt lite god nattsömn.

Ja men jag är otursförföljd så det visslar om det. Kvittar om det är bilar, jobb, datorer, telefoner eller annat, ALLT går åt helvete, STÄNDIGT. Har lust att lös på allting med min ASP.

RIngde iallafall Kullander och det kostade 895kr + moms att få det fixat så jag väntar tills jobbproblemet löst sig. Har ju min Mac Pro så länge att leka med. Men den är tyvärr bara släpbar.

Du verkar hela tiden vara förbannad på grejerna du har. Jag vet inte vilken sinnesstämning du är i när du skriver men det verkar vara mycket i stil med "herrejävlars skit det här är"...

Mina fem spänn är; sälj av alla gammal skit du har. Köp något nytt. Inte ngt begagnat på blocket eller Tradera eller eBay, utan ngt helt nytt hos en bra ÅF eller på AppleStore. Det svider av helvete rent ekonomiskt, det kan bli en månad på nudlar... men efter det, när du kommit över hur jävla dyr den var kommer du ha en fungerande dator som du älskar ha att göra med.

Alternativ B är att köpa gamla sletna beg grejer som surar, trilskas och lägger av när du behöver dem som mest. De är billiga men det har man ju glömt strax efteråt - när bara krånglet återstår.

Är det värt allt strul, alla svordomar och att inte kunna lita på sin dator.

En stor anledning för mig att över huvud taget köra Mac är alternativ A.
Det funkar, är smidigt och jag kan lita på att maskinen fungerar i alla lägen.
Dyrt? Jo, men nuvarande burk har jag haft i snart ett år, ekonomin är idag fokuserad på annat.

  • Oregistrerad
  • 2011-05-26 18:48
Ursprungligen av Goflorp:

Du verkar hela tiden vara förbannad på grejerna du har. Jag vet inte vilken sinnesstämning du är i när du skriver men det verkar vara mycket i stil med "herrejävlars skit det här är"...

Mina fem spänn är; sälj av alla gammal skit du har. Köp något nytt. Inte ngt begagnat på blocket eller Tradera eller eBay, utan ngt helt nytt hos en bra ÅF eller på AppleStore. Det svider av helvete rent ekonomiskt, det kan bli en månad på nudlar... men efter det, när du kommit över hur jävla dyr den var kommer du ha en fungerande dator som du älskar ha att göra med.

Alternativ B är att köpa gamla sletna beg grejer som surar, trilskas och lägger av när du behöver dem som mest. De är billiga men det har man ju glömt strax efteråt - när bara krånglet återstår.

Är det värt allt strul, alla svordomar och att inte kunna lita på sin dator.

En stor anledning för mig att över huvud taget köra Mac är alternativ A.
Det funkar, är smidigt och jag kan lita på att maskinen fungerar i alla lägen.
Dyrt? Jo, men nuvarande burk har jag haft i snart ett år, ekonomin är idag fokuserad på annat.

Jag har köpt minst 20 beg macar i mitt liv, både laptop och stationära. Har ALDRIG haft problem med dom tidigare. Det är först nu. Sen är det ju inte heller datorns fel att det är en puckad före detta användare som kladdar ner hela burken med lösenord och lämnar över en dator med halvkvaddat osx. Den verkade dessutom vara "tjejkörd". Massa "tjejiga" bokmärken, lösenord, program och helidiotiska instälningar på allting. Vilket man tyvärr INTE upptäckte vid köpet. Då den var tydligen lite "städad" så man inte upptäckte det närmare.

Ursprungligen av Elajtenworld:

Jag har köpt minst 20 beg macar i mitt liv, både laptop och stationära. Har ALDRIG haft problem med dom tidigare. Det är först nu. Sen är det ju inte heller datorns fel att det är en puckad före detta användare som kladdar ner hela burken med lösenord och lämnar över en dator med halvkvaddat osx. Den verkade dessutom vara "tjejkörd". Massa "tjejiga" bokmärken, lösenord, program och helidiotiska instälningar på allting. Vilket man tyvärr INTE upptäckte vid köpet. Då den var tydligen lite "städad" så man inte upptäckte det närmare.

Gött du inte blev förbannad på mig iaf

Hur som helst. Tycker ändå du skall sälja av rubbet och köpa nytt. Livet är för kort för högt blodtryck...
Kan du få tag på Nesse som kört den då? Det kunde ju spara dig 895:-

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-05-26 20:42
Ursprungligen av Elajtenworld:

Jag har köpt minst 20 beg macar i mitt liv, både laptop och stationära. Har ALDRIG haft problem med dom tidigare. Det är först nu. Sen är det ju inte heller datorns fel att det är en puckad före detta användare som kladdar ner hela burken med lösenord och lämnar över en dator med halvkvaddat osx. Den verkade dessutom vara "tjejkörd". Massa "tjejiga" bokmärken, lösenord, program och helidiotiska instälningar på allting. Vilket man tyvärr INTE upptäckte vid köpet. Då den var tydligen lite "städad" så man inte upptäckte det närmare.

Det är ju ALLTID problem med dina grejer. Det har jag påpekat tidigare. Det är bara att göra en sökning här på 99.se så ser man hur många trådar du skapat med oändligt många begagnade prylar du köpt. Det handlar inte om att du har otur, utan det handlar om att du köper billig skit, och får det du betalar för. Det är alltså ett mönster du själv skapat. Förmodligen har du i slutändan lagt ner mycket mer pengar på att laga dina prylar, än om du hade köpt helt nytt och sluppit 95% av allt strul. Det är alltså ett dumsnålt beteende som bara skadar din ekonomi och tid.

Hoppas du löser det här problemet, men sen är mitt tips att du börjar spara pengar (så som Goflorp varit inne på) och köper nytt med garanti. Skaffa även en drulleförsäkring.

  • Oregistrerad
  • 2011-05-26 22:07
Ursprungligen av ibish:

Det är ju ALLTID problem med dina grejer. Det har jag påpekat tidigare. Det är bara att göra en sökning här på 99.se så ser man hur många trådar du skapat med oändligt många begagnade prylar du köpt. Det handlar inte om att du har otur, utan det handlar om att du köper billig skit, och får det du betalar för. Det är alltså ett mönster du själv skapat. Förmodligen har du i slutändan lagt ner mycket mer pengar på att laga dina prylar, än om du hade köpt helt nytt och sluppit 95% av allt strul. Det är alltså ett dumsnålt beteende som bara skadar din ekonomi och tid.

Hoppas du löser det här problemet, men sen är mitt tips att du börjar spara pengar (så som Goflorp varit inne på) och köper nytt med garanti. Skaffa även en drulleförsäkring.

De andra problemen har varit mjukvarurelaterade. För min senaste ibook G4 och imac var helt nya från butik, kullander. Likaså macbooken jag hade tidigare.

  • Oregistrerad
  • 2011-07-19 15:45

Vad är de för slags HD som ska sitta i den? Tänkte nämligen köpa en beg 80-100Gb på blocket. Kostar runt 400kr för en 1.8" ATA-7 som en där hade. Vad är de för disk? Passar den i MBA 1.1? MBA 1.1 kör ju 1.8" P-ATA disk? Och vad är det för anslutning? Har MBA "ZIF"?

Ja den har ZIF, 1,8" PATA ZIF måste du ha.

  • Oregistrerad
  • 2011-07-19 16:53
Ursprungligen av keptang:

Ja den har ZIF, 1,8" PATA ZIF måste du ha.

ok. ska försöka hitta en sådan jäkel då..

  • Oregistrerad
  • 2011-08-08 17:02

Nu har jag fått tillbaka datorn från Kullander. Ny skärm sitter det på den nu, men firmware-lösen kunde de ej nollställa. Man måste då byta logikkortet.

Så nu har jag en fråga som ni ENDAST ska svara på om ni är 120% säkra på att det ni säger är korrekt.

Hd´n i MBA 1.1 är ju som sagt en 1.8" P-ATA med ZIF-kontakt. Jag frågade på kullander om det gick att sätta hd´n i ett externt chassie och installera om den via min Mac Pro. Han sa att kontakten ej skulle passa.

Frågan:
Nu undrar jag då, finns det olika typer av ZIF-kontakter? Kan MBA´s HD passa i detta chassiet: DELTACO EXTERNAL CABINET 1.8" ZIF - USB 2.0 SILVER/BLACK

Bevaka tråden