Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skrivardelning på OSX server saknas?

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2011-05-25 14:13

Vi har en Macmini OSX Server med Snow Leopard på kontoret o jag tänkte plugga in en usb-skrivare (Canon ix4000) o dela den via skrivardelning som vilken annan dator som helst. Jag vill helst inte dela den via en annan dator då servern står i ett bra rum med andra skrivare o sånt o då måste jag dra jättlånga usb-sladdar genom hela kontoret.

Jag pluggar in skrivaren i Mac Mini Server och öppnar "delning" på servern.... MEN där finns inte nått val för skrivardelning som i vanliga OSX?!?

Så jag börjar läsa runt på forum o läsa att detta inte går, o att man måste köra alternativa lösningar som CUPS o sånt, men det verkar mycket avancerat o kommer ta flera dagar att sätta sig in i. Man är väl MAC ägare för att slippa sånt trassel...

Varför kan jag inte bara dela skrivaren som från vilken annan dator som helst i nätverket?

Någon som har nått förslag på alternativa lösningar som är enklare än CUPS?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-05-25 15:40

Käre MAC-användare! Du har nog missförstått lite grann det som du har läst på nätet. CUPS finns redan med i Mac OS X och agerar/körs bara bakom kulisserna, så det behöver du inte sätta dig in i. Hur det sedan ser ut med skrivardelning i just Mac OS X Server känner jag inte till, men en titt i din manual ska vägleda dig. Men jag har svårt att tro att det skiljer sig nämvärt från Mac OS X (klient). Enligt uppgift ska man lägga till dom i Server Admin Inställningen och inte i Printer Sharing Inställningen.