Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skrivardelning på OSX server saknas?

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2011-05-25 14:13

Vi har en Macmini OSX Server med Snow Leopard på kontoret o jag tänkte plugga in en usb-skrivare (Canon ix4000) o dela den via skrivardelning som vilken annan dator som helst. Jag vill helst inte dela den via en annan dator då servern står i ett bra rum med andra skrivare o sånt o då måste jag dra jättlånga usb-sladdar genom hela kontoret.

Jag pluggar in skrivaren i Mac Mini Server och öppnar "delning" på servern.... MEN där finns inte nått val för skrivardelning som i vanliga OSX?!?

Så jag börjar läsa runt på forum o läsa att detta inte går, o att man måste köra alternativa lösningar som CUPS o sånt, men det verkar mycket avancerat o kommer ta flera dagar att sätta sig in i. Man är väl MAC ägare för att slippa sånt trassel...

Varför kan jag inte bara dela skrivaren som från vilken annan dator som helst i nätverket?

Någon som har nått förslag på alternativa lösningar som är enklare än CUPS?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-05-25 15:40

Käre MAC-användare! Du har nog missförstått lite grann det som du har läst på nätet. CUPS finns redan med i Mac OS X och agerar/körs bara bakom kulisserna, så det behöver du inte sätta dig in i. Hur det sedan ser ut med skrivardelning i just Mac OS X Server känner jag inte till, men en titt i din manual ska vägleda dig. Men jag har svårt att tro att det skiljer sig nämvärt från Mac OS X (klient). Enligt uppgift ska man lägga till dom i Server Admin Inställningen och inte i Printer Sharing Inställningen.

Jag har roat mig med att google lite i ämnet och ser lite oklar och/eller missvisande information från 2008 hamna ganska högt upp i träfflistan. Läser man vidare i dessa trådar så ser man att det faktiskt fungerar. En faktor som verkar påverka är att installera tillverkarens drivrutiner som annars bara är förvalt för klienten.

Sedan måste du komma ihåg att det är skillnad på att dela ut (=göra det möjligt att manuellt ansluta och skriva ut) och göra synlig (=att den via bonjour/zeroconf/etc görs synlig) för automatiskt anslutning.

/En glad Mac-användare!

  • Medlem
  • 2011-05-26 14:25

Tack för tipset på att gå in i Server Admin, det ledde mig på bättre vägar...
Att sätta på skrivardelning på OSX Server är nått helt annat än att sätta på skrivardelning på OSX, efter att ha kollat igenom en manual för detta på 57 sidor så har jag äntligen lyckats dela skrivaren på min OSX Server. Det var kanske inte så svårt till slut, men knepigt att hitta någon sammanfattning som i korthet förklarade detta, vilket gjorde mig mycket förvirrad.... Jag skulle också önska att det inte skiljde sig nämnvärt från Mac OS X (klient) men det gör det.... finns ingen likhet alls faktiskt.

länk till instruktioner för printers o snow leopard:
http://images.apple.com/server/macosx/docs/Print_Server_Admin_v10.6.pdf

så här gör man i korthet:

1. Öppna Server Admin
2. Klicka Settings, sedan Services
3. Välj Print checkbox
4. Klicka på Queues i meny, lägg till skrivare (vet inte om detta steg behövs)
5. Klicka på triangeln till vänster om server (den fliken som fäller ner underkategorier)
6. Listan på services syns
7. Klicka på print.
8. Klicka Start Print (nedanför Serverlistan, en knapp som ligger inbakad i listen längst ner liksom)

1
Bevaka tråden