Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apples möss obrukbara pga accelerationen

Tråden skapades och har fått 50 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2011-05-24 23:24

Är det bara jag som tycker att Apples möss är fullständigt obrukbara på en Mac? Min pc-mus gick åt helvete för några minuter sedan pga ett psykbryt på icke-arbetande internet plus lite annan irritation. Så nu fick jag så fint plugga in mus-skrället som medföljde burken, en sladd-driven mighty mouse.

Jag fick ställa upp accelerationen på max men trots det måste jag lyfta musen och sätta ner den igen på olika platser för att kunna föra muspekaren hela vägen upp eller ner på min skärm med upplösningen 1920*1080. För jag den åt sidorna behövs inte detta i samma utsträckning, vilket är märkligt då skärmen är bredare än vad den är hög. Dessutom saktar den in nåt fruktansvärt så fort man börjar närma sig "målet" man tänkt klicka på, vilket oftast resulterar i att man missar målet pga den störiga inbromsningen.

Detta märktes inte av speciellt mycket med pc-musen. Hur kommer detta sig? Vet Apple inte hur man tillverkar möss eller är det nåt annat som spökar?

Dessutom, har de tagit bort den där jävla musaccelerationen i 10.7 eller kommer man att dras med skiten där med?

Nu måste jag handla mig en ny pc-mus.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-05-24 23:35

Nu har jag inte provat alla Apples möss, t.ex. inte den senaste, men jag håller med om allt. Jag kör sedan länge genomgående med Logitechs blåtandsmöss.

  • Oregistrerad
  • 2011-05-24 23:38
Ursprungligen av planB:

Nu har jag inte provat alla Apples möss, t.ex. inte den senaste, men jag håller med om allt. Jag kör sedan länge genomgående med Logitechs blåtandsmöss.

Jag håller på att bli skogstokig pga denna musaccelerationen. Först när Steam släpptes till mac så tänkte jag: "jippi, äntligen CS på Mac". SÅ jag började spela, men hela tiden så missade jag mina mål. Så tänkte jag vad fan är nu detta. Men jag fattade snabbt var problemet låg. Jag menar, är det lönt att alla speltillverkare släpper spel till Mac när den JÄTTESTORA flaskhalsen är musaccelerationen? Inget spel blir ju spelbart pga det.

Jag tror att det här är vad man annars kallar för ett i-lands-problem. Det är inte svårt att gå till närmaste butik och köpa en mus som fungerar bättre för syftet att spela spel. Dessutom så känns det inte riktigt som att det verkligen är så att accelerationen minskar desto närmare du kommer ditt "mål" på skärmen. Möjligtvis att det är DU som saknar ner dina rörelser omedvetet. Hur ska Mac OS X veta exakt till vilken folder eller annat objekt som du vill dra din muspekare?

Ursprungligen av Elajtenworld:

Jag håller på att bli skogstokig pga denna musaccelerationen. Först när Steam släpptes till mac så tänkte jag: "jippi, äntligen CS på Mac". SÅ jag började spela, men hela tiden så missade jag mina mål. Så tänkte jag vad fan är nu detta. Men jag fattade snabbt var problemet låg. Jag menar, är det lönt att alla speltillverkare släpper spel till Mac när den JÄTTESTORA flaskhalsen är musaccelerationen? Inget spel blir ju spelbart pga det.

Apples ambition är nog fortfarande inte att göra en plattform för spel. Därför är det knappast ett problem att accelerationen är lägre än önskvärt om man öppnar Counter-Strike och ska sätta sig spel. Kanske kommer du att få se en förbättring den dag som Apple ändrar åsikt.

Ursprungligen av planB:

Fast den intressanta frågan för mig är varför Apple inte har ändrat på accelerationen/rörelsen under alla år. Varför? Det skall inte behöva köpas tilläggsprogram. Och den som vill ha gamla inställningen kan ju skjuta reglaget i botten så vi andra normala har ett större spektrum att röra oss med.

Jag ser ingen anledning till att Apple ska förbättra accelerationen till den grad att det passar de användare som spelar på sin Mac. Vill man göra det så är det rimligt att man helt enkelt får köpa en annan mus, eller helt enkelt håller sig till att spela i Windows eller en konsoll liknande Playstation 3 eller Xbox 360.

  • Oregistrerad
  • 2011-05-25 23:57
Ursprungligen av Tobias Schelin:

Jag tror att det här är vad man annars kallar för ett i-lands-problem. Det är inte svårt att gå till närmaste butik och köpa en mus som fungerar bättre för syftet att spela spel. Dessutom så känns det inte riktigt som att det verkligen är så att accelerationen minskar desto närmare du kommer ditt "mål" på skärmen. Möjligtvis att det är DU som saknar ner dina rörelser omedvetet. Hur ska Mac OS X veta exakt till vilken folder eller annat objekt som du vill dra din muspekare?

Apples ambition är nog fortfarande inte att göra en plattform för spel. Därför är det knappast ett problem att accelerationen är lägre än önskvärt om man öppnar Counter-Strike och ska sätta sig spel. Kanske kommer du att få se en förbättring den dag som Apple ändrar åsikt.

Jag ser ingen anledning till att Apple ska förbättra accelerationen till den grad att det passar de användare som spelar på sin Mac. Vill man göra det så är det rimligt att man helt enkelt får köpa en annan mus, eller helt enkelt håller sig till att spela i Windows eller en konsoll liknande Playstation 3 eller Xbox 360.

Du ser ingen anledning i det? Då kanske du har en fin förklaring på varför Apple envisas med att sätta i värre och värre grafikkort i alla sina maskiner och skriva så här om dom på sin hemsida:

"iMac har en helt ny AMD Radeon HD-grafikprocessor för upp till 3x snabbare grafikprestanda än tidigare. Det betyder att HD-video ser helt fantastisk ut och att du får ännu bättre respons i dina favoritspel."

"Grafik som ändrar spelets regler"

"När du behöver bättre prestanda för att spela 3D-spel, redigera HD-video eller köra CAD-program växlar 15- och 17-tums MacBook Pro automatiskt till den separata grafikprocessorn AMD Radeon, som visar fler bilder per sekund och har kortare responstider. Med upp till 1 GB dedikerat GDDR5-bildskärmsminne presterar de här processorerna upp till tre gånger snabbare än föregående generation.2"

Spelen som nämns i jämförelse är Half-life 2 och portal, FPS-spel alltså.

Referens för Mac Pro´s grafikkort: Call of duty 4 & Portal.

Varför nämns inte rendering av film/bild istället för spel, om de nu inte tänkt spela med maskinen? Och jag är ingen gammal pc-användare. Har alltid hållt på med Mac.

Musaccelerationen borde gå att stänga av för de som vill. Jag är skitbra på CS.S i win, men under osx träffar jag knappt målet. Och det beror inte på min oförmåga att hantera en Mac-mus.

Man kan inte gilla ALLT från Apple.

Ursprungligen av Elajtenworld:

Du ser ingen anledning i det? Då kanske du har en fin förklaring på varför Apple envisas med att sätta i värre och värre grafikkort i alla sina maskiner och skriva så här om dom på sin hemsida:
"iMac har en helt ny AMD Radeon HD-grafikprocessor för upp till 3x snabbare grafikprestanda än tidigare. Det betyder att HD-video ser helt fantastisk ut och att du får ännu bättre respons i dina favoritspel."
"Grafik som ändrar spelets regler"
"När du behöver bättre prestanda för att spela 3D-spel, redigera HD-video eller köra CAD-program växlar 15- och 17-tums MacBook Pro automatiskt till den separata grafikprocessorn AMD Radeon, som visar fler bilder per sekund och har kortare responstider. Med upp till 1 GB dedikerat GDDR5-bildskärmsminne presterar de här processorerna upp till tre gånger snabbare än föregående generation.2"
Spelen som nämns i jämförelse är Half-life 2 och portal, FPS-spel alltså.
Referens för Mac Pro´s grafikkort: Call of duty 4 & Portal.
Varför nämns inte rendering av film/bild istället för spel, om de nu inte tänkt spela med maskinen? Och jag är ingen gammal pc-användare. Har alltid hållt på med Mac.
Musaccelerationen borde gå att stänga av för de som vill. Jag är skitbra på CS.S i win, men under osx träffar jag knappt målet. Och det beror inte på min oförmåga att hantera en Mac-mus.
Man kan inte gilla ALLT från Apple.

Jag är övertygad om att Apples nämnande av spel enbart är en marknadsföringstaktik. Om man menade allvar med detta så skulle det nog vara så, som du efterfrågar, att man hade en plattform och hårdvara som var mer anpassad för syftet.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-05-26 01:02
Ursprungligen av Tobias Schelin:

Jag ser ingen anledning till att Apple ska förbättra accelerationen till den grad att det passar de användare som spelar på sin Mac. Vill man göra det så är det rimligt att man helt enkelt får köpa en annan mus, eller helt enkelt håller sig till att spela i Windows eller en konsoll liknande Playstation 3 eller Xbox 360.

För mig har det aldrig handlat om spel eftersom jag aldrig spelar. Min invändning är att man skall inte behöva göra en massa "omtag" eller ha en musmatta i A3 format för att flytta ett objekt från ena hörnet av skärmen till det andra hörnet. Jag förstår ärligt taget inte hur någon klarar av att arbeta framför en Mac med default-inställd musrörelse med Apple-mus.

Ni som trivs med det, kan ni inte lägga upp en video på handrörelsen där ni drar ett objekt från högra hörnet till vänstra hörnet, t.ex.

  • Medlem
  • 2011-05-24 23:41

Förr kunde man köra ett script i terminalen för att liva upp musen, nu tror jag inte det funkar längre. Men MZoom piggar upp musen något.

Den senaste Apple musen är gudomlig! Gillar den väldigt skarpt, mycket funktionell

Ursprungligen av wilhelmsson:

Den senaste Apple musen är gudomlig! Gillar den väldigt skarpt, mycket funktionell

Du menar den som när man högerklickar gissar att man ville vänsterklicka i minst 50% av fallen, är så låg att man får värk i handen av att fösa runt den samt på maxacceleration kräver 1kvm+ skrivbordsyta för att nå alla hörn av skärmen?

Kör själv med en Razermus, funkar betydligt bättre än apples modeller. Men det är klart, smaken är som baken..

Ursprungligen av Kermit:

Du menar den som när man högerklickar gissar att man ville vänsterklicka i minst 50% av fallen, är så låg att man får värk i handen av att fösa runt den samt på maxacceleration kräver 1kvm+ skrivbordsyta för att nå alla hörn av skärmen?

Kör själv med en Razermus, funkar betydligt bättre än apples modeller. Men det är klart, smaken är som baken..

Sätter höger klick 100%! Sitter skit bra i min hand, funkar utmärkt=)

Jag har ändrat trådens rubrik. "Är det bara jag" är en sällsynt dålig trådrubrik. Rubriken ska tydligt visa vad tråden handlar om.

/Mod

Använd SteerMouse. Där kan du finjustera accelerationen precis hur du vill. Kostar $20, men värt vartenda öre.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-05-27 11:13
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Använd SteerMouse. Där kan du finjustera accelerationen precis hur du vill. Kostar $20, men värt vartenda öre.

Skriver under! Detta var det första program jag köpte till min Mac...

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Använd SteerMouse. Där kan du finjustera accelerationen precis hur du vill. Kostar $20, men värt vartenda öre.

Det låter väl som en bra lösning. Men är det inte otroligt illa av Apple att man "måste" köpa ett tilläggsprogram för att deras möss ska kunna gå och använda?

Jag har själv aldrig använt någon Apple-mus men jag har reagerat på deras kassa precision när jag stått och dreglat på någon Apple Store Trodde i min enfald att det var en inställningsfråga...

  • Medlem
  • 2011-05-27 11:55

Great Tools For Your Mac By Andreas Hegenberg » BetterTouchTool, BetterSnapTool & SecondBar - Better touch tool - Gratis
MagicPrefs - Magic Prefs - Gratis

Du måste inte köpa;)

Har en magic mouse och den funkar klockrent. Har ca 1 dm2 fri skrivbordsyta och når hela min 24" skärm med den.

  • Medlem
  • Täby
  • 2011-05-25 09:47

Jag har en Mighty Mouse... den ligger nedpackad någonstans. Sämsta musen jag använta på alla sätt och vis.
Däremot Magic Mouse gillar jag skarpt... jag använder MagicPrefs för att ställa in alla inställningar på den.

Ursprungligen av Elajtenworld:

Är det bara jag som tycker att Apples möss är fullständigt obrukbara på en Mac?

Ursprungligen av pmarriott:

Har en magic mouse och den funkar klockrent.

Det är väl bara att konstatera att det finns två användarkategorier:
1: Gamla Macare som gillar hur det alltid har varit.
2: Gamla Windows-användare som gillar hur det alltid har varit.

#1 försöker sedan övertala #2 om att de har fel, medan #2 frenetiskt försöker övertyga #1 om det dumma i deras uppfattning. Resultatet blir dessa eviga banka-huvudet-i-väggen-diskussioner som får en att vilja knapra stesolid i hästdoser.

Eftersom jag vaknade på fel sida idag har jag dessutom en jättebra lösning: Köp en mus som du trivs med och använd den. Om du tror att du kan argumentera så bra att du förändrar andra människors subjektiva uppfattning av vad som är bekvämt eller inte är du antingen en så vass retoriker att det gränsar till superkrafter, eller bara fel ute.

(Undantaget Mighty Mouse då. Det där dammsamlande fanskapet till skrollkula borde någon få en offentlig prygling för.)

Ursprungligen av Samuel K:

Det är väl bara att konstatera att det finns två användarkategorier:
1: Gamla Macare som gillar hur det alltid har varit.
2: Gamla Windows-användare som gillar hur det alltid har varit.

Jag vill lägga till en kategori:
3. De som anpassar sig efter verkligheten, och skaffar de tilläggsprogram, och gör de inställningar, som krävs för att det ska funka så som man vill. T.ex Steermouse som jag rekommenderade tidigare i tråden.

  • Medlem
  • Skövde
  • 2011-05-25 11:39

Skriv in detta i terminalen, funkar skitbra för mig.

defaults write .GlobalPreferences com.apple.mouse.scaling -1

  • Medlem
  • 2011-05-25 13:57

Jag har trådad (och otrådad) mus utan kula och utan möjlighet till att högerklicka så jag ctrl-klickar som alla rättrogna macveteraner. Passar mig utmärkt. Gammal stofil och spelar inte.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-05-25 14:32

Fast den intressanta frågan för mig är varför Apple inte har ändrat på accelerationen/rörelsen under alla år. Varför? Det skall inte behöva köpas tilläggsprogram. Och den som vill ha gamla inställningen kan ju skjuta reglaget i botten så vi andra normala har ett större spektrum att röra oss med.

  • Oregistrerad
  • 2011-05-25 14:52
Ursprungligen av planB:

Fast den intressanta frågan för mig är varför Apple inte har ändrat på accelerationen/rörelsen under alla år. Varför? Det skall inte behöva köpas tilläggsprogram. Och den som vill ha gamla inställningen kan ju skjuta reglaget i botten så vi andra normala har ett större spektrum att röra oss med.

Precis så tycker jag med.

Nej, Apple har aldrig kunnat göra möss. Jag tror att dom medvetet fuckar upp när det gäller möss för att visa att dom är mänskliga och att allt dom klämmer ur sig inte är sensationellt vackert och funktionellt - dom gör skitmöss som kontrast till resten av deras grejer så att säga :-). Pucken var ju peaken på denna policy - något värdelösare i musväg har mänskligheten inte lyckats överträffa.
Nu uttalar jag mig bara om look, ergonomi, etc - vet inget om funktion (acceleration etc) då jag aldrig kunnat använda Apples möss. Den senaste är ju vacker high-tech...men den är ju platt som en pannkaka...måste vara tänkt för barnhänder. Kunde dom klämma ur sig en sådan fast gjord för vuxna människor - ge den en hel del höjd t.ex. - så hade dom ju helt plötsligt en fantastisk mus! Men då skulle ju deras policy att göra skitmöss paja...förstås...
Det är Logitech som gäller för mig sedan många år. Revolution och efterföljare. Stora möss med freewheel. Pillade jag inte med video och grafik (FCP, Photoshop etc) så skulle jag gå över till plattan.

Ursprungligen av Zimmerman:

Nej, Apple har aldrig kunnat göra möss.

Trodde du pratade om Magic mouse, satt och skrev i 10 minuter... Såg sedan att du menade förra musen, haha fan

BTW, Magic Mouse gör det den är menad att klara perfekt! Vill man ha massa knappar på musen får man väl köpa en Logitech om man vill, jag har själv en Logitech som jag har när jag spelar.

Som sagt; Magic mouse är vacker high-tech (jag använder inga knappar på en Logitech och betraktar dom som löjliga - köper den bara för storlekens skull och freewheel som Magic mouse också har) - men Apples mus är Platt Som En Pannkaka. Gjord för barnhänder. Inget för vuxna män. Tyvärr.

Ursprungligen av wilhelmsson:

Trodde du pratade om Magic mouse, satt och skrev i 10 minuter... Såg sedan att du menade förra musen, haha fan

BTW, Magic Mouse gör det den är menad att klara perfekt! Vill man ha massa knappar på musen får man väl köpa en Logitech om man vill, jag har själv en Logitech som jag har när jag spelar.

Ursprungligen av Zimmerman:

Som sagt; Magic mouse är vacker high-tech (jag använder inga knappar på en Logitech och betraktar dom som löjliga - köper den bara för storlekens skull och freewheel som Magic mouse också har) - men Apples mus är Platt Som En Pannkaka. Gjord för barnhänder. Inget för vuxna män. Tyvärr.

Har en MX1000 tror jag det är? iaf så sitter handen bra mycket bättre i den än på Magic Mouse, men tycker att Magic Mouse fungerar bra och sitter bra i handen på ett annat skumt sätt... Mer en surfa mus, komplement till min MBP.

När jag ritar i Sketchup eller pillar med bilder i iPhoto använder jag Magic Mouse hellre än Logitechs... Men vid spelande är det skönare med min LT.

jaja... snart har vi väl skärm i musen

Jag använder en Magic Mouse numera och den fungerar ypperligt. Sedan jag läst i denna tråd drog jag ner MagicPrefs och justerade upp accelerationen och det blev ännu bättre hantering.

Magic Mouse fungerar också bra i Windows. Ergonomin passar mig, uppfattar den delvis på ungefär samma sätt som den gamla klassiska äggmusen med ADB-anslutning som jag annars rankat som Apples bästa mus (den ännu äldre kantiga ADB-musen är också bra). Pucken var rena katastrofen och Mighty Mouse fick snabbt ge vika till förmån för en Logitechvariant. För mig har det alltså varit stiltje på Applemusfronten mellan ADBns hädanfärd och Magic Mouse. Men nu har de i.a.f lyckats få fram en bra mus igen. Dessutom uppfattade jag den som ett bra alternativ överlag när jag köpte den. Jag kollade runt på olika BT-möss innan den vann.

Höjden hos Magic Mouse är inga problem för min del. Jag upplever inte en låg mus som ett hinder. Dock får jag säga att jag hade en mycket bra Logitech till min G4 en gång i tiden med hög och bra form. Tyvärr slets den ut (mekaniskt) och åkte på skroten.

Edit: apropå högerklick i Mac OS. Jag har aldrig förstått konceptet med ctrl-klick utan jag skaffade tvåknappsmus omgående då OS 8 införde de kontextuella menyerna man når med högerknappen. Idag finns det knappast någon anledning att "tvåhandsklicka" då såväl mössen som styrplattan hanterar högerklick.;)

Ställer man in en Magic Mouse ordentligt lyckas jag i.a.f flytta muspekaren hela vägen över skärmen (MBP 15,4 tum highres) med en rörelse på ungefär 5-8 centimeter. Att köra med standardinställning skapar mycket riktigt problem.

Bevaka tråden