Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

För höga priser på program i Europa!

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-09-29 14:10

Kan någon förklara för mig varför Adobe programmen är dyrare i Europa än i USA?

Senaste Adobe Creative Suite paketet från Adobe kostar i USA US$1229.00. Från Adobes Europa store kostar den €1349,00 och i SEK 12140,00.
Upgrade kostar US$749,00. I Europa €799,00 och i Sverige SEK 7180,00.

Premium i dollar omräknad med växelkursen från 29/09):
$1229,00 1549,60 1561,41

Upgrade i dollar omräknad med växelkursen från 29/09):
$749,00 917,81 923,47

Hade prisen inte varit saltade i europa så skulle det se ut så här:

Premium
$1229,00 €1229,00 SEK11061,00
Upgrade
$749,00 €749,00 SEK6741,00

Om man nu tar att en $1 = €1 = 9kr (vilket inte stämmer eftersom kr och € står högre än $ men låt oss anta att det är så för att täcka "transport" kostnader).

6,5% prisskillnad mot USA. Hur kommer det sig att samma program kostar så mycket mer i vissa europa länderna speciellt som både kronan och euron står så högt mot dollarn?

Jag tror nog att Adobe med flera har samma problem som musik branschen. Skyller priser på att så många pirat kopierar program och driver priset i höjden vilket automatiskt leder till mer piratkopiering. Hade dem varit billigare hade fler köpt dem och kopierat mindre. Det är inte många grafiska företag som kan köpa 4-5 licenser för alla deras datorer för att det blir för dyrt. Speciellt idagens läge då många agenturer gör konkurs.

//Rob

Jag är inte säker....men prisskillnaderna kan bero på olika skatt och moms regler.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2003-09-29 19:13
Citat:

Skrevs ursprungligen av Fleno
Jag är inte säker....men prisskillnaderna kan bero på olika skatt och moms regler.

Jo. Tills alldeles nyligen kunde man köpa grejer från USA utan EU-moms på bl.a. Internet. Men härom månaden så infördes nån slags lag i USA som krävde att europeiska kunder MÅSTE betala EU-moms, annars kommer säljföretagets VD att hudflängas (nästan).
Jag trpr också att det har med saken att göra.

  • Oregistrerad
  • 2003-09-29 23:20

Som jag har förstått så packar eller kanske t o m tillverkar Adobe sina produkter i EU vilket innebär att det inte tillkommer några tull avgifter. Alla priser som jag visade är utan moms. Adobe i USA måste oxå tjäna pengar så det finns säkert en 20% marginal på priset i USA.

//Rob

Hoppar in i en väldigt gammal tråd, men som fortfarande är minst lika aktuell...

Satt och kollade uppgraderingspriserna på CS5, som släpptes idag.

Observera att jag nu pratar om nerladdningsversionen. Det är alltså inga som helst frakt- och transportkostnader inblandade.

Observera också att jag pratar om engelsk version. Hade jag jämfört med svensk, så hade det blivit ännu dyrare.

Här är ett prisexempel på CS5 Design Premium:

Uppgradering från CS2 eller CS3
- i USA $799 plus eventuell sales tax
- i Sverige 9540 kr plus moms
- vilket innebär en dollarkurs på 11,94 kr

Uppgradering från CS4
- i USA $599 plus eventuell sales tax
- i Sverige 6900 kr plus moms
- vilket innebär en dollarkurs på 11,52 kr

Om vi jämför med Apple så ligger de på en dollarkurs på ca 8 kr, dvs en valutamarginal på runt 10%. Adobe kör med en valutamarginal på ca 60%.

Finns det någon rimlig förklaring till detta?

  • Medlem
  • International user
  • 2010-04-17 11:56

Rimliga förklaringen är väl att dom har licens på att printa pengar hehe... Skämt o sido... Förstår inte hur det kan vara lagligt. Läste nån blogg häromdagen och nissen där kom fram till att adobe produkterna är 220% dyrare i Sverige!

Jag har en bekant som kommer hem från Usa i slutet av Maj och jag har bett honom släpa med sig en Creative Suite 5 Design Standard. Kommer kosta mig 6500kr att uppgradera från en Standalone Photoshop CS4. Kontra nästan 17000 kr för hela paketet och strax över 10000kr för en uppgradering i Sverige.... Sen tillkommer tull på det men jag tror fortfarande att det blir billigare, eller hoppas åtminstone!

Någon som har några erfarenheter om det?

  • Medlem
  • International user
  • 2010-04-17 15:49

Här i Australien kostar CS5 Design Premium-uppgraderingen A$911.82 just nu så det känns snarare som att det är alldeles för billigt i USA. A$911.82 motsvarar strax över 6000 kr och eftersom de bara har 10% moms här blir det billigare än i Sverige men ändå nästan 2000 kr dyrare än i USA innan momsen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-18 11:45

Ni som är studenter och har Mecenatkort får ju uppåt 80 % rabatt: Studentrabatt hos Adobe Student Edition
Men det får man inte använda kommersiellt som jag förstått...

  • Medlem
  • International user
  • 2010-04-18 11:56
Ursprungligen av doomas:

Ni som är studenter och har Mecenatkort får ju uppåt 80 % rabatt: Studentrabatt hos Adobe Student Edition
Men det får man inte använda kommersiellt som jag förstått...

Stundenter får det billigt men får inte använda programmen när de t ex frilansar för någon agentur. Adobe saltar priserna precis som de gjorde för 7 år sen när jag skrev första inlägget. Det blir till för syrran att ta med sig ett CS5 upgrade paket när hon kommer i juni och hälsar på.

//Rob

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2011-01-30 16:14

Funderar på att köpa Adobe mjukvara med på deras educational store. Vågar man sig på nedladningsalternativet? Funkar det ok?

Kan man som svensk student köpa studentmjukvara från USA? Blir det billigare?

Du loggar in på Adobe och där har du licensnummer om du skulle tappa bort. Jag kör nedladdningsprogram nuförtiden. Det innehåller ju inget i lådan ändå mer än en skiva. Du kan nog inte logga in på en USA store, men du betalar bara 21% moms om du laddar ner, jämfört med 25% om du ska ha boxen skickad till dig. Alltid något.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-01-30 17:55

Visst kan man köpa från USA Adobe Store. Du måste ändra kontot till USA och ange en USA adress (BorderLinx går kanske) och betala med PayPal.

//Rob

Jag hittade denna tråd när jag googlade just på möjligheten att köpa Adobes produkter från USA, jag är nämligen intresserad av CS5.5 Web Premium som precis släppts. Den samligen kostar $1795 i USA men SEK 19900 exklusive moms i Sverige, med dagens dollarkurs innebär det nästan dubbla priset om man handlar i den svenska butiken.

Jag provade att registrera mig på den amerikanska Adobe-sidan, och det går ju bra om man fejkar en amerikansk ZIP och delstat. Men när man sen ska gå vidare till kassan så efterfrågas lik förb****t ett kreditkort (och telefonnummer) även om man tänkt betala med Paypal (man har inte hunnit välja det ännu). Jag har inte testat, men jag antar att de kollar i vilket land kreditkortet är utgivet.

Nån som har nån lösning på detta?

MVH
Per

  • Oregistrerad
  • 2011-05-03 09:11

Varför testar du inte?

Om programvara funkar som allt annat så är det inte så konstigt.
Moms tillkommer på priset. Tull tillkommer - moms på tullen tillkommer.
Frakten - och moms på frakten tillkommer. Jävla skitland man lever i....
Så dubbelt upp är blir inte orimligt, beroende på tullsats. Man tänker sällan på att momsen även läggs på tullavgiften och frakten vilket kan bli en hel del slutändan.
/m

EDIT: översättning? - är inte gratis.

Ursprungligen av martinator:

Moms tillkommer på priset. Tull tillkommer - moms på tullen tillkommer.
Frakten - och moms på frakten tillkommer. Jävla skitland man lever i....
Så dubbelt upp är blir inte orimligt, beroende på tullsats.

Vi pratar om nerladdningsversioner. Det är ingen tull och ingen frakt inblandad överhuvudtaget.

Och vi pratar engelsk version. Så det är ingen översättning inblandad heller.

Ja, momsen är högre - låt säga 6-10% i USA beroende på stat, och 25% i Sverige.

Alltså en motiverad skillnad på 15-19%

Hur kan du tycka att dubbelt upp är rimligt?

Nu är jag inte helt uppdaterad på villkoren, men åtminstone tidigare var det en dramatisk skillnad i supportåtagande mellan länderna, vilket till viss del motiverade prisskillnaden, likaså finns det översättnings, marknadsföringskostnader osv. som måste distribueras mellan länderna.

Med detta sagt så är ändå prisskillnaden för stor för att kunna förklaras på det sättet. Förklaringen är nog i grunden en helt annan, att de högre priserna tas ut pga av att marknaden accepterar det, och att det i realiteten inte finns något alternativ.

Med andra ord subventionerar vi de lägre priserna i USA, vilket ju är tingens ordning på rätt många områden, inte bara programvara.

Själv skiter jag numera i det, betalar och tröstar mig med att det är småpengar, om man beaktar vad jag tjänar på att använda dessa program.

Så kan ju vi yrkesverksamma resonera, men för studenter etc. gäller det att utnyttja studentlicenser etc. (som faktiskt är vettigt prissatta)

1
Bevaka tråden