Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

13" i7 2011 vs 15" i7 2010?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-05-23 17:30

Sitter på en mbp 15" i7 2,2ghz ssd vertex 2, 8gb ram, högupplösta skärmen

Och tittar på en
13" i7 2,7ghz ssd vertex 3 8gb ram för att bli mer mobil.

Prestandan kommer ju att vara densamma eller lite bättre men jag oroar mig för att upplösningen på skärmen kommer att märkas av. Dock spenderar jag bara ca 30-40% av tiden utan extern monitor

  • Medlem
  • International user
  • 2011-05-23 18:27

Jag skulle inte köpa en 13" MBP idag när det förmodligen kommer en MBA-uppdatering inom en-två månader. Det är två rejäla steg ned i skärmupplösning från 15"-HD 1680x1050 till MBP-13" 1280x800. Skulle inte fungera för mig - testa själv tio minuter i en butik och känn efter. Sen tror jag inte MBP-13" går att får med non-glossy/antiglare skärm, vilket för mig också är en dealbreaker.

Visst, Sandy Bridge MBA kanske bara får i3, och kanske fortfarande max 4GB. MEN - tänk om den har i5/i7 och 8GB option? Vill du bli mer mobil så slår MBA-13" allt annat med ett Äpple på. Och upplösningen är som standard-MBP 15", dvs 1440x900, med en skärm som är mindre glossy än MBP.

Och duger inte MBA när den kommer så har du iaf sparat pengar i ett par månader och kan få en ny MBP lagom till kräftskivorna...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-05-24 15:57

om MBA kommer med i5/i7 och 8GB option, varför ska då Apple sälja en MBP 13"?

Tror aldrig MBA kommer att släppas i samma klass som MBP. sen är det en annan fråga hur länge MBP 13" finns kvar

  • Medlem
  • International user
  • 2011-05-24 17:59
Ursprungligen av xtrem:

om MBA kommer med i5/i7 och 8GB option, varför ska då Apple sälja en MBP 13"?

Tror aldrig MBA kommer att släppas i samma klass som MBP. sen är det en annan fråga hur länge MBP 13" finns kvar

Rätt tänkt, tror jag. Jag är övertygad om att Apple vill lösa upp den prestandaöverlappning som MBA fick med sin SSD - antingen tar de bort MBP-13 eller så ger de den nån form av SSD som standard också. (Z68 caching? Liten SSD + HDD?). CD-spelare och Firewire räcker inte som edge, särskilt om Sandy Bridge MBA får Thunderbolt också, vilket jag tror den får.

Jag säger inte att MBA kommer med i5/i7 och 8GB - men om den gör det så är den för många ett bättre val än MBP-13 som mobil dator. Jag tror det är 50/50 att den får i5, ytterst låg sannolikhet att den får i7 och nånstans mittemellan på 8GB max. Men - jag vet ju inte mer än någon annan. Detta är mina spekulationer. För mig hade det varit värt att vänta en månad eller två.

Jag tror MBA kommer att komma med iaf i5, eventuellt i7 med lite tur - men de är ju ULV-versioner, dvs inte lika kraftfulla som de i MBP-serien. Dessutom är det många som vill ha firewire, fler USB-portar, optisk enhet, längre batteritid mm, så jag tror inte att Air:en skulle trampa MBP:n på tårna om de släpper en sådan. Ser själv väldigt mycket fram emot det släppet.

För att återgå till ämnet: Jag skulle också ha väldigt svårt att gå från högupplöst 15" till den långa upplösning en 13" MBP har om man ska jobba utan extern skärm. Fast frågan är ju vad du använder datorn till? Själv skaffade jag en Air som utan problem kör massa tunga program samtidigt (några olika Creative Suite-program t ex), och det är 11":aren. Om du inte jobbar med 3d, videokomprimering el dyl skulle jag kolla på en Air istället om det är mobiliteten du vill åt (och då kan det som sagt vara värt att vänta en månad eller så till nya versionen kommer ut).

Ursprungligen av Kermit:

Jag tror MBA kommer att komma med iaf i5, eventuellt i7 med lite tur - men de är ju ULV-versioner, dvs inte lika kraftfulla som de i MBP-serien. Dessutom är det många som vill ha firewire, fler USB-portar, optisk enhet, längre batteritid mm, så jag tror inte att Air:en skulle trampa MBP:n på tårna om de släpper en sådan. Ser själv väldigt mycket fram emot det släppet.

Just fler USB-portar får man ju dock inte med MBP 13" eller 15" jämfört med Air.

Ursprungligen av Capeman:

Just fler USB-portar får man ju dock inte med MBP 13" eller 15" jämfört med Air.

Nej, det är givetvis sant - hade fått för mig att de hade tre, men det var bara två. Helt rätt!

Real World Speed Tests for Performance Minded Mac Users har jämförelser mellan nya och gamla MBP. Samt MBA.

1
Bevaka tråden