Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skärm för grafiskt arbete - Eizo?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej.
Jag är på jakt efter en skärm för grafisk produktion, både webb och tryck.
Jag har kollat lite på eizos utbud av skärmar och kommit fram till att jag vill ha den grå varianten av FlexScan S2402WFS WideScreen.
Problemet är att den är för tjock för att hängas på vägg, 85mm utan ställ går bara inte.
Så jag har kollat på dess lillebror EV2333WH-GY.

Nu till frågan, går dessa två olika skärmar att likställa? Eller borde jag kolla andra alternativ? Dock är den sistnämnde fulare än 2402an.
Min första tanke har varit led cinema display 24, men skärmen måste gå att använda med både div och mini displayport.

Då den skall hängas på väggen föredrar jag smala skärmar.
Mina krav är:
Priside kring skärm är runt 4000kr.
Upplösning 1920 x 1200 eller 1920 x 1080

Förslag/ tankar?

/Fredrik

  • Medlem
  • 2011-05-22 09:26

Cienma display med MDP - DVI-adapter.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-05-22 10:01
Ursprungligen av Dalle:

Cienma display med MDP - DVI-adapter.

En CD ligger inte runt 4000 kr

  • Medlem
  • 2011-05-22 16:09
Ursprungligen av 20hz:

En CD ligger inte runt 4000 kr

Ursprungligen av Element44:

Min första tanke har varit led cinema display 24, men skärmen måste gå att använda med både div och mini displayport.

Kommentar överflödig.

Ursprungligen av 20hz:

En CD ligger inte runt 4000 kr

Nja, det handlar om 24-tummaren, som inte säljs längre. Det blir alltså begagnat, och då kan kan man kanske få en för "runt 4000" om man har tur.

Men förmodligen är de väl lite dyrare än så.

Men det hänger ju också på vad man lägger i begreppet "runt". För vissa kan "runt 4000" betyda 3800-4200. För andra kanske det betyder 3000-5000.

Får man en Eizo för under 4000? Annars anses ju vissa av Dells skärmar vara bra alternativ till Apples de senaste åren.

http://www.99.se/bildskarmar-grafikkort/104962-ar-dell-24-widescreen-bra.html
http://www.99.se/bildskarmar-grafikkort/220314-tips-pa-bra-24-skarm-till-min-macbook.html

Inte purfärska trådar iofs, men kan vara en bra startpunkt för att gå vidare. TN vs IPS-panel etc.

Det här verkar också vara en bra sida: Monitor Panel Search Database
Gå hit för att söka på skärm efter dina specifika önskemål: The TFT Selector

Hej.
Om det nu hade fungerat att koppla en dvi till led cinema display hade den stoltserat på mitt skrivbord vid detta laget...
Men varför fungerar det inte, är signalerna olika, "dvi/mini displayport"...
Ha runt 4000 betyder i detta fall, 3200 till 5000!
Är jag aningen kräsen då jag vill ha en bra, men tunn skärm, denna är ju perfekt bortsätt från dess djup: http://eizo.se/default.aspx?page=11&product=S2402WFS-GY

Finns det någon som har testat de olika eizo skärmarna jag nämnde i första inlägget?

/Fredrik

Ursprungligen av Element44:

Om det nu hade fungerat att koppla en dvi till led cinema display...

Det ska funka..

Atlona DVI to Mini DisplayPort Converter

...men det är ju inte billigt.

Fungerar apples led cinema display 24 med en displayport kontakt? Om man använder sig av en displayport to minidisplayport sladd eller converter?

/Fredrik

Senast redigerat 2011-05-23 11:10
  • Medlem
  • 2011-05-23 14:45
Ursprungligen av Element44:

Fungerar apples led cinema display 24 med en displayport kontakt? Om man använder sig av en displayport to minidisplayport sladd eller converter?

/Fredrik

Ja, man kan omvandla alla kontakter så länge det är digitala signaler som "färdas" i kabeln/kontakten.

1
Bevaka tråden