Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Funkar ej att blocka siter med hosts filen.

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2011-05-14 16:38

Hej!

Har kollat upp flera guider och genomfört det precis som beskrivet, har gjort det i windows så jag vet vad det handlar om. Men ingen blockering uppstår! Kollar för säkerhets skull att ändringarna faktiskt blev sparade och de blir det. Vad kan jag göra för att få det att fungera?

Du säger att du är helt säker på att du har gjort exakt som det står i guiderna.
Du lämnar nästan ingen information - varken om vad det är du vill uppnå, eller om vilka guider det är som du har försökt följa.

Hur ska vi då kunna svara på vad du gör för fel?

Vad har du gjort och var? Vilka guider?

1. Editera /private/etc/hosts
2. Kör i Terminalen:

dscacheutil -flushcache

Fungerar det då?

  • Medlem
  • 2011-05-17 01:07

Provade, men ej. Fattar inte vad grejen är, har samma OSX som alla. Och just nu ett helt nyinstallerat.

Ja, vad gör jag? Hur gör jag? Vad vill jag ha hjälp med?

1. Öppnar hostsfilen genom terminalen

2. Lägger till 127.0.0.1 -tab- sloserimedtidsida.se

3. sparar hosts filen.

Precis som de i enkla guiderna hur man editerar hostsfilen i snow leopard. Men fungerar det? Nej, sidorna går att öppna precis lika bra.

dscacheutil -flushcache hjälpte inte heller.

Vilken browser kör du? Vet att t ex firefox har en egen dns-cache. Det finns ett addon för att cleara den cachen som heter "DNS Cache", det kanske hjälper?

Det kan hända att du ska ha mellanslag istället för tab mellan IP och adress, lite osäker. Kolla även att inga konstiga radbrytningstecken eller liknande hamnat där.

Om du i terminalen pingar sidan du försöker styra om, får du fel IP då?

Vad får du för svar när du kör ping sloserimedtidsida.se ?

  • Medlem
  • 2011-05-17 21:47

Kör firefox, provar DNS-cache. Det ska vara tab imellan.

Du har missat att svara på 2 frågor, vad sker när du pingar siten du har lagt in i hosts-filen.

Vilket svar får du i terminalen?

  • Medlem
  • 2011-05-20 20:15

Här provar jag med dn.se

Ping has started…

PING bon-dn-www.global.bonnierdigitalservices.com (217.114.85.134): 56 data bytes
Request timeout for icmp_seq 0
Request timeout for icmp_seq 1
Request timeout for icmp_seq 2
Request timeout for icmp_seq 3
Request timeout for icmp_seq 4
Request timeout for icmp_seq 5
Request timeout for icmp_seq 6
Request timeout for icmp_seq 7
Request timeout for icmp_seq 8

--- bon-dn-www.global.bonnierdigitalservices.com ping statistics ---
10 packets transmitted, 0 packets received, 100.0% packet loss

Kolla efter clear DNS cache till firefox men jag kör V4 och då var tillägget inte kompatibelt. Går det att göra detta på något annat sätt? Tror firefox är boven i dramat.

Fast å andra sidan provade jag just dn.se i safari och det funkade utmärkt.... ?

Ursprungligen av Dsc:

Här provar jag med dn.se

Ping has started…

PING bon-dn-www.global.bonnierdigitalservices.com (217.114.85.134): 56 data bytes
Request timeout for icmp_seq 0
Request timeout for icmp_seq 1
Request timeout for icmp_seq 2
Request timeout for icmp_seq 3
Request timeout for icmp_seq 4
Request timeout for icmp_seq 5
Request timeout for icmp_seq 6
Request timeout for icmp_seq 7
Request timeout for icmp_seq 8

--- bon-dn-www.global.bonnierdigitalservices.com ping statistics ---
10 packets transmitted, 0 packets received, 100.0% packet loss

Kolla efter clear DNS cache till firefox men jag kör V4 och då var tillägget inte kompatibelt. Går det att göra detta på något annat sätt? Tror firefox är boven i dramat.

Fast å andra sidan provade jag just dn.se i safari och det funkade utmärkt.... ?

Det är nåt fel på din hosts-fil, någon annan förklaring kan jag inte se.
Din ping ska pinga mot 127.0.0.1 såklart, vilket den inte gör.

Jag kör DNS Cache i Firefox 4, funkar hur bra som helst. I menyn, välj Tools -> AddOns och i det fönstret, skriv "DNS Cache" i sökrutan. Den kommer som första resultat, klicka Install så är det klart.

Om du skrivit in dn.se i hosts-filen och att den ska gå till 127.0.0.1 så verkar det ju uppenbarligen inte fungera då den tror att dn har ip 217.114.85.134 (vilket är rätt). I sådana fall är det inte Firefox som strular.

Skulle du inte kunna kopiera in din hosts-fil här så kan vi se om det är nåt uppenbart fel med den?

Jag testade att lägga in 127.0.0.1[mellanslag]dn.se och fick mycket riktigt svar från 127.0.0.1 när jag pingade dn.se

Du går inte via nån proxy eller så?

1
Bevaka tråden