Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mail försvinner

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har senaste tiden upptäckt att mail jag skickar spårlöst försvinner från Mail, dom kommer dessutom inte heller fram till mottagaren

Kör med Imap och allt hamnar då även i min Iphone, när jag skickar från telefonen fungerar det alltid, så det känns inte som det är mailleverantören det är fel på

När jag svarar på ett mail får jag en markering på mailet i Mail
och klickar jag där för att öppna svaret får jag meddelandet
"Fel, Mail kunde inte hitta ditt svar på brevet "blablablablabl" du kan ha raderat brevet

Vad är det som är fel, jag har ju inte raderat det, bara klickat på skicka och så är det spårlöst borta

Hopplöst att skriva ett långt mail som sedan är spårlöst borta

Edit:
Fick nu en bekräftelse på att mitt senaste mail kom fram, kanske har alla gjort det
men dom finns fortfarande inte under skickat

MBP 13" OS X 10.6.7

Senast redigerat 2011-05-19 22:04
  • Medlem
  • 2011-05-20 02:50

Har du gjort rätt IMAP-inställningar? Mappat upp "skickat-mappen" mot rätt mapp på mailservern? Använder du din ISP:s SMTP-server eller någon generell?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-05-20 02:57
Ursprungligen av Korsriddaren:

Har du gjort rätt IMAP-inställningar? Mappat upp "skickat-mappen" mot rätt mapp på mailservern?

Jag funderade på det som orsak också eftersom jag då (och tidvis fortfarande) ligger och skvalpar med en extra skickat-mapp på servern när någon IMAP-klient jag använt ett tag skapat sin egen. Men för mig uppkom felet så sporadiskt i Mail.app på min huvuddator att det inte borde varit en inställningsfråga.

Ursprungligen av Korsriddaren:

Har du gjort rätt IMAP-inställningar? Mappat upp "skickat-mappen" mot rätt mapp på mailservern? Använder du din ISP:s SMTP-server eller någon generell?

Japp inställningarna är rätt, mail jag skickar från mobilen dyker upp i datorn och tvärt om
men säg att 1 av 10 skickade från datorn försvinner

använder min egna domäns SMTP som ligger hos Binero

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-05-20 02:51
Ursprungligen av disktant:

När jag svarar på ett mail får jag en markering på mailet i Mail
och klickar jag där för att öppna svaret får jag meddelandet
"Fel, Mail kunde inte hitta ditt svar på brevet "blablablablabl" du kan ha raderat brevet

Japp, för ett tag sedan så kunde jag notera att exakt samma sak hände ibland, ganska sällan, när jag svarade på mail. Ett klick på pil-symbolen som anger att man svarat på ett inkommande mail ledde till ingenstans och mailet borta. Men jag kollade och är ganska säker att mottagaren alltid fick svaren.

Detta var när jag körde 10.5 och har inte haft problemet sedan så jag felsökte aldrig. Har känslan av att det hände "i snabba lägen", typ om man direkt ville titta på det man just sänt. Så en tanke, kanske en bugg när man använde "pil-länken" innan IMAP-synkningen var riktigt klar?

  • Medlem
  • 2011-05-20 03:23

Jag har varit med om att mail inte automatiskt fattat att "skickat" skall vara "sent" på min mailserver/webhotell, och då fick jag trixa litet. Det står i hjälpen för mail. Kör du egen domän mot webhotell?

Kom nu även på att ibland dyker det upp mail i utkast som jag garanterat vet är skickade eftersom jag fått svar på dom

Låter ju som ett fel hos klienten, ta bort kontot lokalt och lägg till det igen?

Har testat att svara på egna mail från ett flertal adresser och det funkar varje gång
svarade sen på ett annonssvar från blocket och vipps så finns det inte i skickat, mycket skumt
detta är även samma adress som jag upptäckt problem med tidigare

  • Medlem
  • 2011-05-20 19:55

Det där med att det kan ligga kvar mail i utkast titt som tätt upplever jag också och tror att det har något med "Mail" att göra. Jag har helt annat webhotell än du, så det ligger troligtvis inte hos webhotellet. Jag kör numera min ISP:s SMTP-server hemifrån och det funkar bra och går snabbare än att köra genom min egen mailserver på webhotellet –rekommenderas!

Som i så många andra trådar rekommenderar jag att skippa allt som har med en ISP's mail att göra (eller separat webhotell som kostar pengar), använd Google Apps.

Har kört det i snart över 4 år (sen det släpptes) och har aldrig haft ett enda problem, dessutom gratis.

http://www.google.com/apps/intl/en/group/index.html

Ursprungligen av keptang:

Som i så många andra trådar rekommenderar jag att skippa allt som har med en ISP's mail att göra (eller separat webhotell som kostar pengar), använd Google Apps.

Har kört det i snart över 4 år (sen det släpptes) och har aldrig haft ett enda problem, dessutom gratis.

Google Apps helps groups build communities ? Google Apps

detta är ingen lösning på problemet, självklart skall jag använda den domän jag har

Ursprungligen av disktant:

detta är ingen lösning på problemet, självklart skall jag använda den domän jag har

Ok, lycka till.

Vilken domän du har och vilken leverantör du har av dina tjänster till din domän är helt skilda saker egentligen, men lycka till iaf.

1
Bevaka tråden