Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sparrow - mail-klient för Gmail

Tråden skapades och har fått 44 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Hillared
  • 2010-10-08 12:24

sparrow - The New Mail for Mac är en nysläppt (beta) klient för att hantera Gmail via IMAP. Detta går givetvis att göra via Mail.app redan idag. Sparrow inriktar sig dock, i nuläget, på Gmail och intergration med det. Framöver planerar man även att lägga inter intergration för andra IMAP-tjänster såsom MobileMe osv.

Kan vara ett trevligt alternativ om man inte kommer överens med Mail.app och kanske inte vill köra Thunderbird/Entourage mm. Ville bara tipsa om denna

EDIT: Finns även lite information här: http://sparrowmail.tumblr.com/

Jag har testat betan och tyvärr fungerar den inte alls för mig. Försökte ominstallation men det hjälpte inte.

När jag lägger till mitt gmail-konto börjar allt bra med att programmet laddar ner mejlen osv, men sen vägrar programmet synka eller skicka mejl.

Men det ser snyggt ut

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-10-08 21:51

Det är samma strul för mig. Kan inte synka eller skicka mejl. Dock en väldigt snygg mejlklient!

Vad är fördelen jämfört med Mailplane om man bara använder Gmail?
Det verkar erbjuda samma funktioner mer eller mindre?

  • Medlem
  • Hillared
  • 2010-10-10 21:35

Släpptes en uppdatering idag som kanske avhjälper era problem
Sparrow

@GoYoghurt: Jag har aldrig använt Mailplane, så jag kan dessvärre inte jämnföra. Men någon annan kan säkert göra så

  • Medlem
  • Hillared
  • 2010-10-18 18:00
  • Medlem
  • Hillared
  • 2011-02-09 23:05

Väcker liv i denna tråd, version 1.0 släpptes nyligen: Sparrow on the Mac App Store

Jag skulle dock vilja veta hur den hanterar all e-post med labels etc. på Gmails servrar.

Med Mail.app så har jag haft enorma problem med att klienten stökar till allt. När jag plötsligt loggar in på www.gmail.com så har då Mail.app skapat en del extra labels som t.ex. "Sent Messages" istället för att lägga allt direkt i Sent. Händer samma sak med Sparrow?

  • Medlem
  • Hillared
  • 2011-02-09 23:43
Ursprungligen av Tobias Schelin:

Jag skulle dock vilja veta hur den hanterar all e-post med labels etc. på Gmails servrar.

Med Mail.app så har jag haft enorma problem med att klienten stökar till allt. När jag plötsligt loggar in på www.gmail.com så har då Mail.app skapat en del extra labels som t.ex. "Sent Messages" istället för att lägga allt direkt i Sent. Händer samma sak med Sparrow?

Sparrow är gjort för att jobba mot Gmails servrar direkt och jag har inte märkt att något har blivit ändrats på servrarna gentemot hur Mail.app gjort (körde tidigare med Mail.app men bytte till Sparrow när de släppte sin beta och har kört med det sedan dess utan några problem. Dock ligger de mappar mm som Mail.app skapat kvar då jag inte har orkat pilla med dem).

Ursprungligen av Tobias Schelin:

Med Mail.app så har jag haft enorma problem med att klienten stökar till allt. När jag plötsligt loggar in på www.gmail.com så har då Mail.app skapat en del extra labels som t.ex. "Sent Messages" istället för att lägga allt direkt i Sent. Händer samma sak med Sparrow?

Tricket är att ställa in i Mail vilken mapp den ska använda för skickade meddelanden. Nu var det ett tag sedan jag använde Mail men det går att göra från någon av menyerna. Välj den mapp som du hellre vill använda och sedan kommer Mail inte längre att skapa en egen automatiskt längre.

OK.

Och Sparrow fungerar även med Google Apps?

  • Medlem
  • Hillared
  • 2011-02-10 00:31
Ursprungligen av Tobias Schelin:

OK.

Och Sparrow fungerar även med Google Apps?

Jag kör inte med Google Apps mer än Gmail, lite Docs (knapphändigt dock), Picasa och Reader. Har inte märkt att något inte fungerat hitils iaf.

Edit:
Skall ha stöd för det ja: http://sparrowmailapp.com/faq.php#Googleapps

Den hade ju ett käckt användargränssnitt men så mycket mer verkar den inte ha. Jag antar att den kan vara bra om du använder just Gmail eftersom deras implementation av IMAP är relativt kass och kräver att man gör speciallösningar för att det ska fungera bra. Bara en sådan sak som labels kunde ha implementerats med vanliga keywords men såvida de inte ändrat nyligen kör de med helt vanliga mappar.

  • Medlem
  • Hillared
  • 2011-02-10 00:34
Ursprungligen av Marcus K:

Den hade ju ett käckt användargränssnitt men så mycket mer verkar den inte ha. Jag antar att den kan vara bra om du använder just Gmail eftersom deras implementation av IMAP är relativt kass och kräver att man gör speciallösningar för att det ska fungera bra. Bara en sådan sak som labels kunde ha implementerats med vanliga keywords men såvida de inte ändrat nyligen kör de med helt vanliga mappar.

Sparrow var från börjar tänkte att fungera gentemot Gmail endast, men i version 1.1 skall de ha stöd för IMAP. Labels skall vad jag vet fungera som i webinterfacet, kan inte säga direkt närmare då jag inte använder mig av labels direkt mycket även fast jag har en del uppsatt.

Gällande IMAP ser det ut att vara generellt: http://getsatisfaction.com/sparrow/topics/non_gmail_accounts

Har provat det nu och även uppdateringen, har samma problem som de som beskrivs i de första mailen , så jag skulle heölst vilja avinstallera , men då hittar jag inget i programmappen eller på annat ställe för att få väck det,
Hm inte lite illa

Ursprungligen av mr murphy:

Har provat det nu och även uppdateringen, har samma problem som de som beskrivs i de första mailen , så jag skulle heölst vilja avinstallera , men då hittar jag inget i programmappen eller på annat ställe för att få väck det,
Hm inte lite illa

Öppna Applications-foldern och radera programmet (det ska finnas där om du har det installerat - det ligger ingen annanstans om du inte har flyttat det manuellt). Du kommer att bli ombedd att ange lösenord för systemadministratör, vilket så klart är det lösenord som du har valt till ditt användarkonto!

Sedan om du önskar så kan du städa bort .plist-filen för programmet under ditt user library.

Man kan inte bara dra det till papperskorgen?

Jag köpte programmet alldeles nyss, och jag är riktigt nöjd. En strålande applikation för Google Apps och Gmail.

  • Medlem
  • 2011-02-10 23:09

Det enda jag inte gillar med Sparrow är att den inte presenterar rätt färger på labels, tur nog kan man justera det manuellt.

Dags att sparka igång den här tråden igen...

Det har ju hänt en del sedan tråden var aktiv och mest troligt har väl utvecklarna fixat till programmet på de flesta punkter. Jag är lite less på Mail och funderar på att byta mail-klient.

Är det nån som använt Sparrow en längre tid som vågar sig på ett uttalande? Tidigare i tråden nämndes problem med färger, taggar och annat men jag är bara en enkel användare som inte använder dessa special-funktioner.

Är lite sugen på o testa men frågan är vad som händer me Mail.app iom Lion

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-05-19 19:40

Ärligt talat. Vad är felet med mail.app så som den ser ut nu i OS X? Programmet fyller sin funktion med råge jämfört med Outlook på Windows eller Thunderbird. Sparrow var bara buggig och gesterna spökade bara upp sig mellan varven..

Inget fel på Mail.app i sig. De funkar bara inte helt klockrent med gmail/googleapps

Jag har aldrig råkat för en enda bugg i Sparrow, och då har jag kört det sen rätt tidigt beta-stadie. Blir smått illamående av att öppna Mail.app nu...

Kör Sparrow sedan länge, funkar, snyggt osv. Enda kopplingen som inte funkar är "Maila PDF" i utskriftsdialogen.
Då startas självklart mail.app ....

perfa för mig som får 5-10 mail om dagen.

  • Medlem
  • 2011-06-02 09:22
Ursprungligen av Goflorp:

Kör Sparrow sedan länge, funkar, snyggt osv. Enda kopplingen som inte funkar är "Maila PDF" i utskriftsdialogen.
Då startas självklart mail.app ....

Vad har du för förvalt mailprogram?

  • Medlem
  • Hillared
  • 2011-05-19 22:22

Japp, kör Sparrow med. 1.2 ligger för release med en del intressanta uppdateringar

Använder sparrow och gillart.

Använde Sparrow fram till att jag valde att gå över till Googles webmail-system. Tyckte att klienten fungerande suveränt, och skulle aldrig ens få för mig att använda Mail istället. I alla fall inte så länge det handlar om Gmail eller Google Apps.

Ursprungligen av Tobias Schelin:

Använde Sparrow fram till att jag valde att gå över till Googles webmail-system. Tyckte att klienten fungerande suveränt, och skulle aldrig ens få för mig att använda Mail istället. I alla fall inte så länge det handlar om Gmail eller Google Apps.

Taget. Det verkar som om dom flesta är rätt nöjd med programmet i alla fall.

Jag använder mobileme (Jag vet, jag är lurad... inga spydigheter, tack!) som primär mejl och Google som sekundär. Båda knytna till Mail. Skulle jag, tror ni, vara nöjd med Sparrow?

Som sagt tidigare, jag är en enkel användare. Använder inte taggar eller färgkodning eller nåt sånt. Jag sparar mina mejl i särskilda mappar.

Bevaka tråden