Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Svart skärm - ingen kontakt med hårddisken

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2011-05-19 17:56

Har en G3 jag vill ha igång.
Bytte från en icke fungerande hårddisk till en Ata 120 GB. (hade en sådan tidigare).
Följande hände.
Datorn startade och syst 10.4.? kom upp, där jag fyllde i alla uppgifter. Jätteglad, nu funkar det.

Stängde av i vanlig ordning och satte istället in en tidigare disk som jag inte kommer in på. Men inget hände, skärmen svart. Endast en lite röd diod i skiftlåstangenten på skrivbordet lyste. CD in/utmatningen funkade. Datorn surrade inte, gick inte i gång. Ja, ja, det var ju bara ett prov. Kanske jag kunde ta ut svängarna och tryckte nu på programerarknappen. Jag antar att det var ett misstag, när man inte vet hur den skall användas.
Följden blev att när jag åter monterade in den disk jag beskrev här ovan, så gick inte heller den igång. Svart skärm, ingen funktion på något sätt utom att CD in/utmatningen funkade.
Så vad kan jag nu göra, utom att gå och skjuta mig.
Tacksam för förslag.

Flyttade tråden till (vad jag tror är) rätt forumdel. Du skriver att du har en G3 och med det antar jag att du menar en PowerMac? Felet är nog inte rent hårddiskrelaterat, varför tråden förhoppningsvis passar bättre här.

/Mod

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-05-19 20:54

Det ska finnas en SMC-resett knapp på moderkortet, brukar sitta nära, ibland under kylflänsarna till, processorn ( du skriver inte vilken g3-modell det gäller).

Om datorn inte bootar efter att du tryckt på denna - och efter att du kontrollerar kontakterna etc, så finns det anledning att misstänka "statisk elektricitet" som orsak, dvs att du var statisk laddad vid hårddiskbytet och kraschat någon C-mos krets på moderkortet.

Häng inte tapp, G3-or är busbilliga att köpa begagnade...

  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2011-05-19 22:23

Så här ser det ut.
Två knappar strax intill kylen. Trycket på den ena, ingen annan reaktion än att det startade som tidigare. Den andra knappen är en resetknapp och inte heller den har någon bättre funkion. Startljud osv,
Det är iofs fint att lyssna på, men tråkigt att inte kunna använda datorn.
Tråkigt om det skulle vara statiskt, jag har ju alltid tagit i plåtarna innan jag gjort något, men kanske jag missat vid något tillfälle.
Här är ju egentligen ingen statisk elektricitet nu när det inte eldas.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-05-19 23:28

Kinkigt när du inte har modellnumret, annars kunde ju ju söka på Apple för att se hur SMC-rst ska utföras.

Har du någon startskiva att prova med? isf stoppa in den och kolla.

Kom på en annan sak.

I den gamla teknologin var man tvungen att sätta ID för hårddisken INNAN man satte dit den (binärt tal).
Hade man fler fick de inte ha samma ID. Detta står oftast på hårdisken. Har du kollat detta? samt att de är rätt (lika ställda). Minns jag rätt är ID 3 reserverat för CD som standard, och får inte användas av hårddisken.
Själva numreringen sker genom att man flyttar en kortslutande liten brygga mellan olika stift.

Sök på Apple i frågan, för man glömmer så lätt...

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-05-20 11:00
Ursprungligen av 2Lazy:

Kinkigt när du inte har modellnumret, annars kunde ju ju söka på Apple för att se hur SMC-rst ska utföras.

Har du någon startskiva att prova med? isf stoppa in den och kolla.

Kom på en annan sak.

I den gamla teknologin var man tvungen att sätta ID för hårddisken INNAN man satte dit den (binärt tal).
Hade man fler fick de inte ha samma ID. Detta står oftast på hårdisken. Har du kollat detta? samt att de är rätt (lika ställda). Minns jag rätt är ID 3 reserverat för CD som standard, och får inte användas av hårddisken.
Själva numreringen sker genom att man flyttar en kortslutande liten brygga mellan olika stift.

Sök på Apple i frågan, för man glömmer så lätt...

Det är nog SCSI-ID du tänker på. Men du är kanske på rätt spår. Med ATA brukar CDn stå som Slave medans hårddisken brukar stå som Master. Så att TS ska kolla byglarna låter vettigt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-05-20 12:21
Ursprungligen av kenjon:

Det är nog SCSI-ID du tänker på. Men du är kanske på rätt spår. Med ATA brukar CDn stå som Slave medans hårddisken brukar stå som Master. Så att TS ska kolla byglarna låter vettigt.

Javisst ja, så var det - gud vad man glömmer fort...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-05-19 23:31
Ursprungligen av torin:

Så här ser det ut.
Två knappar strax intill kylen. Trycket på den ena, ingen annan reaktion än att det startade som tidigare. Den andra knappen är en resetknapp och inte heller den har någon bättre funkion. Startljud osv,.

Dessa knappar är nog fel, de går säkert till knapparna på "utsidan" OCH HAR INGET MED SMC-RST ATT GÖRA.

  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2011-06-03 10:46

Hittar inget ställe där ordet model nummer står, men på baksidan är en etikett med följande txt:
27 mars 1999
Serie CK91 2061 LGGG
300 MHZ 512 K
Och på ett annat ställe står det Family nr M 5183

Med detta kanske det går att finna vad modellen heter.
Så här ser den ut
http://www.applematters.com/assets/images/uploads/old/products/cache/Power_MacG3_300x405.JPG

Vore kul att få igång den.

Det är en Power Macintosh G3 (Blue and White). På länken nedan står det hur du återställer PMU.

Resetting Cuda/PMU on Power Mac G5, Power Mac G4, Power Macintosh G3

1
Bevaka tråden