Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bra java editor/kompilator?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tja'

Jag tänkte sätta mig med Deitel - How to program Java nu i sommar. Har någon bra tips på utvecklarprogram, kodning, kompilering och testning enkelt och snabbt?

Jag har inte hittat någonting hittills. Verkar finnas ett Apple Developer Tool för detta, men när jag laddat ner en fil på 40 MB visade det sig vara en uppdatering och inte det egentliga programmet, dessutom bråkade den om att det inte gick att installera "på den här skivan". Jag tror ändå att det vore overkill för enklare nybörjarprogrammering och jag orkar inte leta vidare på egen hand, utan hoppas någon har gjutna tips...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-11 20:30

Jag har använt emacs och terminalen och det har fungerat utmärkt.

Sedan några veckor tillbaks har jag börjat kika på Project Builder (Apple Developer Tools) men upplever det som lite segt på min QS 733MHz 640MB ram.

Tycker det är lite underligt att det ska vara så segt...
Jag tror ialla fall att P.B. är en rätt bra miljö att arbeta i.

Jag brukar göra all min javautveckling i Project Builder. Iofs känns textredigeraren som ett skämt om man är van vid vim/gvim, men fördelen är att det är lätt att hålla ordning på, och hoppa mellan, olika klasser och filer. Sedan är hanteringen av olika teckenkodningar riktigt bra också, även om jag hittills inte hittat någon inställning för vilken teckenkodning som ska vara förinställd (nån här som vet?). När jag gör mindre saker med bara ett par klasser brukar jag i stället köra gvim, dela upp fönstret i olika delar och ha alla filer öppna samtidigt.

Javakompilator har du redan i systemet - den finns där även om du inte installerat Dev Tools. Kolla "man javac" i terminalen för mer info.

Jag fattar inte hur och var jag får tag på Project Builder. Tycker Apples developer avdelning är extremt grötig, det är otydligt vad som är vad. Är PB ett verktyg för alla språk eller bara Java?

Hur som helst hittade jag (återfann) ett "light"-verktyg som jag laddade ner förra gången jag tänkt att sätta mig ner och lära mig lite Java. Eftersom jag bytt dator sedan dess fanns det inte kvar på min disk och jag ställde frågan här. Kanske är någon intresserad av att testa det här...
http://homepage.mac.com/jmacmullin/

Ska man till en början bara skriva "hello world" och så där känns det lite onödigt att ladda hem 100 MB från Apples developer plats. Men jag hör gärna lite tips och instruktioner hur jag ska göra detta också. Jag har OSX 10.1 i original och 10.2 update i original. På 10.2 skivan hittade jag överhuvudtaget inga developer tools och 10.1 skivan tänkte jag är nog för gammal vid det här laget.

Developer Tools ingår i OSX 10.2...

Det finns också på Utvecklarsidan under ´Download software' > 'Developer Tools' > 'Dec 2002 Mac OS X Developer Tools' (klicka på 'Download').

Om du inte orkar dra hem den 300+MB stora filen så är emacs i X11 ett bra alternativ.

Edit: Jag lade inte märke till att du bara hade uppdateringsskivan till 10.2, då ingår nog inte utvecklar-CD:n som den gjorde för mig...

Edit 2: (Skrattretande nog i min trögtänkthet), kom jag på att man måste väl ha Developer Tools installerade för att kunna köra X11...

Jag har både 10.2 och kör X11 men i min program mapp finns varken developer tools eller project builder. Är inte eMacs bara en texteditor? Var lite "för dummies"-aktiga nu för tusan hakar...

Citat:

Skrevs ursprungligen av Leander Lindahl Var lite "för dummies"-aktiga nu för tusan hakar...

Jag är själv en "dummy". Jag har bara använt emacs i ett år nu och kan bara grundläggande saker...

Det var så emacs presenterades för mig också: En texteditor. Men sanningen (?) (nu har jag säkert fel...) är att den kan kompilera flera programmeringsspråk (eller om man nu var tvungen att lägga till en modul på något vis). Jag har inte testat detta, jag är fortfarande på bok-penna-papper-stadiet när det gäller Java. Jag vet att till exempel Sicstus ProLog behöver installeras separat...

När jag väl är tillbaka vid min iMac i Göteborg och sätter igång med Java (om du inte redan kommit över ett enkelt sätt att fixa tilldet) så lovar jag att berätta allt och lite till om hur jag gjorde.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Leander Lindahl
Jag fattar inte hur och var jag får tag på Project Builder. Tycker Apples developer avdelning är extremt grötig, det är otydligt vad som är vad. Är PB ett verktyg för alla språk eller bara Java?

PB är egentligen ett verktyg för alla språk, men det finns bara syntaxfärgläggning och färdiga mallar för C/C++, ObjC(++), Applescript och Java. Men det finns tredjepartsplugins för andra språk - t.ex. phppbx för PHP.

Tack för svaret. Hur får man tag på project builder? Det är väl knappast lönt att damma av sin OS X 10.1 Developer Tools-skiva, den är väl för gammal?

Hur som helst är jag mycket nöjd med JJ Edit (se länk ovan) för "light"-utveckling åtminstone. Skriv koden (med syntaxfärgläggning), kompilera och kör...

10.1-skivan är för gammal, men det är ganska lätt att få tag i en nyare Dev Tools. Allt man behöver göra är att registrera sig som utvecklare på www.apple.com/developer/, logga in och välja "Download software". Dock brukar nedladdningarna ta sin lilla tid eftersom servern allt ligger på verkar rätt belastad.

1
Bevaka tråden