Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur byter man ikon på mappar?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!
Är det någon av er som vet hur jag byter ikoner på Finder samt Mappar i Snow Leopard? Har försökt använda mig utav programmet Candybar och har bara lyckats ändra Program Ikoner.

MVH
Robert

Kopiera ikonen du vill ha. Högerklicka på ikonen som du vill ändra och välj "Get info". Markera ikonen i Infofönstret och klistra in (Cmd+V).

Hej Capeman!
Har försökt med detta också, men ikonen blir bara en "vitbild" har även testat starta om datorn ett flertal gånger. Det är konstigt att jag lyckas ändra alla andra ikoner förutom Finder och Mappar.

Jag tror inte det går att ändra Finder-ikonen med den vanliga klipp-och-klistra-metoden. Inte ens om man är inloggad som adm. Det kanske gäller vissa mappar också, t.ex. de med förinställt utseende

Du kan dock byta ut bilden i /System/Library/CoreServices/Dock.app/Contents/Resources/finder.png

Det finns dock en risk att den skrivs över vid framtida systemuppgraderingar.

Hej Sundbom!

Har även testat det med efter att ha Googlat, tyvärr så får jag samma resultat "vitt-dokument". Skulle vara roligt om någon av skulle kunna testa och se om det funkar för er.

Finns ju CandyBar också där man kan ändra ikoner, fast det kanske är en krånglig omväg?

Ursprungligen av Engalunda:

Finns ju CandyBar också där man kan ändra ikoner, fast det kanske är en krånglig omväg?

Verkar som om TS försökt med Candybar utan framgång.

Vanliga mappar kan man ju ändra, men i övrigt kan det mycket väl vara som M. Sundbom säger. Har inte ändrat ikoner sen Tiger-tiden...

Ursprungligen av Capeman:

Verkar som om TS försökt med Candybar utan framgång.

Vanliga mappar kan man ju ändra, men i övrigt kan det mycket väl vara som M. Sundbom säger. Har inte ändrat ikoner sen Tiger-tiden...

Godmorgon till mig själv. Ska hålla mig undan för att posta idag.

Har löst problemet nu, det går tydligen inte att dra .icns eller .png under "Visa Info" längre utan man måste använda sig utav snabbknapparna.

Har dock inte fått till Finder ännu, har bytt på Dock.app och i Contents och /System/Library/CoreServices/Dock.app/Contents/Resources/finder.png utan resultat. Den ändrar utseendet på ikonen förutom nere vid Docken.

Senast redigerat 2011-05-19 21:39
1
Bevaka tråden