Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Airport Express tappar kontakt och kan ej hittas

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-05-19 12:41

Hej!

Jag har en Airport Express (inköpt i december -10) som jag nu (jag vet, varför inte innan?) tänkte börja använda.

Det jag har är följande:
Router: D-Link DIR-635
Range Extender: D-Link DAP-1360
Airport Express (inköpt december 2010 med firmware 7.5.2).
Macbook Pro (version 10.6.7) (early 2011), iPhone 4 (4.3.3) samt iPad 2 (4.3.3).

Problemet är att Airport Expressen tappar kontakten med datorn efter ca 2-3 minuter, sedan så försvinner den helt. Airport Expressen hittas inte av min iPhone eller iPad (inte ens efter återställning) och datorn hittar den inte heller efter ca 2-3 minuter (när jag ställt in den).

Routern är kopplad till mitt ADSL bredband från Bredbandsbolaget. På vinden sitter min Range Extender som förlänger mitt trådlösa nätverk. Jag försöker koppla min Airport Express (trådlöst, ej med sladd) till denna Range Extendern då routern är för långt bort för att Airport Expressen ska hitta Routern.

Det jag vill kunna göra är att styra musiken (via Airfoil) från min Mac till ett par externa högtalare samt kunna koppla min iPhone och iPad 2 till Airport Expressen så jag kan spela musik från dessa också.

Airporten lyser grönt, men hittas varken av min dator (Airport), iPad 2 eller iPhone 4. Inte heller Airport verktyget hittar min Airport Express, trots att den lyser grönt.

Jag har testat att återsälla Airport Expressen genom att hålla inne Reset knappen medan den är strömlös och sedan sätter i den i kontakten tills den blinkar gult snabbt.

Om jag drar ut strömmen till Airport Expressen så syns den i Airporten på datorn (dock ej iPad 2 och iPhone 4) och Airfoil, men den försvinner som sagt efter 2-3 minuter (samt tappar kontakten korta stunder under dessa 2-3 minuter).

Vad kan vara fel?

Jag har förtydligat trådens rubrik. "AE" kan stå för både Airport Express och Airport Extreme.

/Mod

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-05-20 11:14

Jag har ett liknande fel.

Jag har en Dovado 4GR som bredbandsrouter. Till den har jag två AirPort Express kopplade, båda med version 7.5.2 (uppgraderade dem igår).
Den ena har jag i vardagsrummet för att kunna strömma musik till min stereo och den andra har jag i sovrummet/arbetsrum för att kunna strömma musik där men även skriva ut.

I "AirPort Utility" på min MacBook Pro (med 10.6.7, inköpt december 2009) ser jag bara mina AirPorts ibland, men oftast inte. Däremot kan jag ansluta till dem om jag väljer "Configure Other..." och knappar in IP-adress och lösenorden till dem.

Min iPhone 4 (4.3.2) ser AE:arna ibland, men kan avbryta strömmandet av musiken lite titt som tätt. Då måste jag starta om iTunes på telefonen och så fungerar det igen.

Skrivaren fungerar varje gång jag har försökt skriva ut dock - vilket helt klart förbluffar mig.

Kan det ha med b/g/n-blandningen att göra?
Jag kör kanal 9 och kanske borde byta?

Får laborera i helgen, men helst hade jag sett att det "bara fungerade" som jag är van att mina Apple-produkter gör.

1
Bevaka tråden