Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan inte starta upp från disken...

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-05-18 14:22

Hej!
Min vän fick ett problem med sin MacBook Pro. Firefox visade upp en bild på hur en PC ser ut och sa att det fanns virus på datorn. Dock var ingen PC på. Hon har VM Ware Fusion, men använder det bara för ett mail program. VM Ware Fusion var inte på när problemet uppstod.

Jag stängde av Firefox och körde en Repair Permissions och sedan är Verify Disk. På verify disk sa den att det var ett problem och att jag skulle reparera med systemdisken i. Jag försökte starta upp med disken, C vid uppstart, funkade inte och jag fick upp bilden att stänga av datorn. Kernel Panic tror jag det heter. Jag provade att hålla in Option för att välja start up disk. Funkade inte heller, skivan kommer inte upp.

Jag kan gå in på datorn utan problem. Så jag gick till Diskutilities och försökte Radera. Väljer volymen till vänster men KAN inte välja format och skriva namn. Det går inte...

Jag körde ett hardware test som sa att det inte var några problem.

Nu har jag slut på idéer. Jag har backat upp all info på datorn, men kan inte installera om systemet. Systemskivan kommer upp på skrivbordet, men jag kan inte starta på den.

Andra tips och idéer?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-05-18 15:54

Det är reklam din vän har sett, inget att bry sej om. De säger att det finns virus på datorn trots att det inte finns. Sedan vill de att man ska köpa deras program för att rensa datorn (från något som inte finns). Just att de visar en PC borde göra att ni förstår att det är lurt...
När du försöker starta datorn med C nedtryckt, vad händer? KernelPanic direkt, eller ett Äpple, snurrande hjul...? Vet du att det är den skivan som tillhör den datorn?
Att gå in i Diskutilities och välja Radera skulle jag inte rekommendera, jag tycker inte det verkar som om du vet riktigt vad du gör, och då kanske du raderar något som inte ska raderas...
Du kan inte välja att Radera startdisken när du har startat på den...
Det sista fattar jag inte: systemskivan kommer upp på skrivbordet, men du kan inte starta den??? Är det InstallationsDVDn du menar? Vad kan du inte starta, installationen av MacOS X? Vad händer i så fall när du försöker?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-05-18 16:15

Ha ha! Låter jag så rörig???

Jag körde en VERIFY DISC. (eftersom jag ville vara säker på att det inte var problem med datorn)
Fick meddelandet att något är fel och att jag måste reparera efter att ha startat upp på systemdisken.
Stoppade i en köpt Snow Leopart skiva.
Startade om datorn och höll inne C knappen.
Fick upp Kernel Panic efter ett tag med order om att stänga av datorn.
Gjorde detta och försökte att starta upp från skivan fler gånger.
Sedan försökte jag starta upp med OPTION intryckt så att jag skulle få välja startup disc. Då kom hårddisken upp men inte skivan.
Jag KAN starta datorn, men jag kan inte starta upp från skivan. Kommer bara till Kernel Panic och blir tillsagd att stänga av datorn. Inget annat funkar.
Jag har kört REPAIR PERMISSIONS också.
Backade upp allt på datorn.
Körde ett HARDWARE TEST från skivan med D knappen intryckt. Inget fel hittades.

Som sista utväg tänkte jag då bara installera om systemet genom DISK UTILITY genom att RADERA. Jag kan välja hårddisken i vänstra fönstret men kan inte välja FORMAT eller namn.

Kan tillägga att när jag startar datorn som vanligt så kommer systemskivan upp på skrivbordet som vanligt och jag kan även köra andra CD skivor. Det går bara inte att starta upp från systemdisken. Vilket alltid funkar i vanliga fall. Har testat att ändra start up disk i SYSTEM PREFERENCES också.

Så hittills har jag vetat exakt vad jag håller på med och i vanliga fall så skulle det funka, har gjort det flera gånger. Detta är dock helt nytt för mej. Kan inte starta från CD's och efter att ha kört VERIFY DISK så är det vad jag måste göra.

Hoppas detta förklarar lite bättre.

Får du kernel panic om du försöker boota från den grå installationsskivan som följde med datorn?

Jag vet inte hur gammal MBP du har. Kanske den köpta Snow Leopard-skivan är äldre än datorn och har fel drivrutiner. Man kan få kernel panic om man försöker boota från en skiva som kom med en annan macmodell.

Om du fortfarande får kernel panic med garanterat "rätt" skiva är det troligt att du har något hårdvarufel.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-05-19 09:24

Aha! Tack!
Jag har en köpt Snowleopard skiva som köptes när den kom ut, inte den som kom med datorn. Min kompis hittar inte den.
Så då blir det till att leta reda på skiva eftersom hennes dator är ganska ny.

Just so you know, den skivan som kom med datorn har säkert inte samma uppdaterade version som på datorn. Alltså måste du RADERA...

Ursprungligen av wilhelmsson:

Just so you know, den skivan som kom med datorn har säkert inte samma uppdaterade version som på datorn. Alltså måste du RADERA...

Finns ingen anledning skrämmas så där. Det går väl att köra skivverktyg från installationsskivan som följde med datorn även om systemet har uppdaterats. Man behöver inte radera innan man testat att reparera skivan.

Det är inte ens säkert att det är något allvarligt fel bara för att "verify disk" säger att det är det. Om allt fungerar som det ska, skulle jag bara köra på men se till att göra backup regelbundet. Om datorn beter sig konstigt däremot (och då menar jag inte falska virusvarningar i webbläsaren) skulle jag i tur och ordning försöka reparera skivan, installera om OS X (bara systemet, program och egna filer ligger kvar), och i sista hand formatera om disken.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-05-19 10:55

Nä, det har ju varit en hel del updates sedan dess.
Så du menar RADERA istället för att REPARERA?

Du skrev att du försökt RADERA ovan.. Antog alltså att du ville formatera hårddisken?

Kan du välja reparera när du bootar från install disk så är ju det bra. Funkar inte det så är det väl dags att formatera, funkar inte det är det dags att byta hårddisk!

Ne kanske lite och ta i... Finns som du själv beskrev ovan många steg innan man når formatering. Trodde vi hade kommit lite längre i stegen närmare formatering men måste missförstått

1
Bevaka tråden